Az előző két rendezvényhez hasonlóan fontos kérdéskörről szólt a Planet Business Club harmadik workshopja is, amelyet ismét a Budapart Gate Irodaházban rendeztek meg. Az eszmecsere fókuszában ezúttal a kereskedelmi tevékenységek környezeti hatásainak minimalizálása állt.
A Planet Business Club IFUA Horváth szervezésében zajló harmadik workshopjának moderátora ismét Dalmadi Júlia élelmiszer-futurista, a Transfood Mission és az Secontaste elnevezésű, upcyclingra épülő vállalkozás alapítója volt.
A legutóbbi eseményhez hasonlóan a hangsúlyt most is az interaktivitásra és a résztvevők minél szorosabb bevonására helyezték. Ezúttal azonban a rendezvény az előadók kerekasztal-beszélgetésével kezdődött a vendégek kérdéseinek is helyt adva, ezután került sor a közös ötletelésre.
A résztvevők három csoportba rendeződve megvitatták a kereskedelemben előforduló fenntarthatósági problémákat, valamint egy hatáskomplexitás-mátrix segítségével gondolkodhattak a különböző megoldásokon.
Egy élelmiszer-üzletlánc lépései a fenntarthatóbb kereskedelem felé
A kerekasztal-beszélgetés résztvevői között volt Török Zsófia, a SPAR Magyarország fenntarthatósági szakértője, aki az élelmiszerlánc „A fenntartható jövőért” kampányának megvalósításán dolgozik.
Zsófia a beszélgetés során ismertette a SPAR „Régiók kincsei” elnevezésű, 2021 óta országszerte 7 regionális központban működő programját, melynek segítségével az élelmiszerlánc vásárlói számára elérhetővé teszik a helyi, maximum 60 kilométeres távolságból származó mikro- és kisvállalkozások portékáit, kézműves termékeit.
Szó esett még a többször használatos rolli-ponyváról is, melyet, ahol csak lehetséges, a fólia kiváltásra használnak. Számítások szerint ezzel az újítással évente közel 60 tonnányi műanyag csomagolóanyagot takaríthatnak meg. Emellett az élelmiszerlánc csökkentette a raklapfólia vastagságát is, ezzel évente akár 80 tonna műanyagot is megspórolhatnak.
Hogyan lehet zöldebb a szállítmányozás?
A logisztikai ágazatból Bátki Sándor, a Trans-Sped operatív ügyvezető-helyettese érkezett a beszélgetésre. A vállalat több mint 30 éve van jelen a logisztikai piacon. A logisztikai szolgáltatások tekintetében a vállalkozás megbízható megoldásokkal rendelkezik a fuvarozás, a szállítmányozás, a raktározás és egyéb kiegészítő tevékenységek terén is.
Sándor ismertette a lassan 3 éves kezdeményezésüket, a Trans-Sped Zero-t, amit kezdetben elsősorban az e-kereskedelem kiszolgálására hoztak létre annak érdekében, hogy a szállítási folyamatok során minimalizálják a felesleges egyszer használatos csomagolóanyagokat, és kevesebb hulladékot szállítsanak a háztartásokba.
A Trans-Sped Zero egy olyan többutas, összecsukható fedelű műanyag láda, amely megoldást jelenthet a problémára. A ládák egyébként megfelelnek a HACCP előírásainak is, a többféle méretnek köszönhetően az állateledeltől a nagy értékű elektronikai eszközig bármi szállítható bennük, nem szakadnak ki, és nem kell hozzájuk térkitöltő anyagot sem használni. Ráadásul a csomagolási idő is töredéke annak, ami a hagyományos csomagolások használatát jellemzi.
A fenntarthatósággal és azzal, hogy mi mit tehetünk bolygónk védelméért, kiemelten foglalkozott a Planet Budapest 2023 Fenntarthatósági Expó is.
Kiemelt kép: Canva