A norvég kormány a déli Kristiansand és az északi Trondheim várost összekötő mintegy hétszáz mérföldes fjordokkal és hegyekkel tarkított útszakaszt hidakkal és hagyományos alagutakkal, valamint a világon elsőként lebegő alagúttal tervezi összekötni.
A negyvenmilliárd dolláros infrastrukturális beruházás keretében létrehozott úszó alagutat 2050-ben tervezik megnyitni a forgalom előtt.
A kívülről lebegő úttestnek tűnő építmény valójában egy pár, a tengervíz felszíne alatt harminc méter mélyre helyezett betoncső, ami elenyésző környezeti hatást gyakorol a térségre, mivel nem kell hozzá átfúrni a hegyeket.
Arianna Minoretti, a Norvég Közútigazgatás főmérnöke elmondta,
A lebegő alagút csak a nevében lebeg, merthogy a valóságban a csöveket a tengerfenékhez kötött kábelek vagy a felszínen kétszáznegyven méterenként elhelyezett bóják stabilizálnák. Mivel a szerkezet nagy része mélyen a felszín alatt van, az alagút nem okoz fennakadást a hajók és csónakok, sőt a tengeralattjárók közlekedésénél sem.
Az úszó alagút rendelkezik olyan menekülési útvonalai, melyeken az autósok vészhelyzet esetén visszajuthatnak a felszínre és előzetesen több kutatást is végeztek a biztonsági intézkedésekkel kapcsolatban. Többek között robbanásszimulációkat, tengeralattjárók és hajóbalesetek hatásait vizsgálták.