A globális nyersanyag és csiphiány miatti termeléscsökkenés vetette vissza az autóipart az év második felében. A világ egyik legnagyobb gyártójának számító VW Group októberben harmadával kevesebb autót szállított ki a kereskedőknek, mint egy évvel korábban.
Az elemzői várakozások egy része a helyzet normalizálódását várja a jövő évben, sokak szerint azonban a fontos nyersanyagok hiánya végigkísérik majd az elektromos autókra való átállás folyamatát.
Az e-autó-akkumulátorok számára fontos alapanyagok, mint például a kobalt, a lítium és a grafit szállítása rendkívül kockázatos. A platina, az irídium és a nikkel pedig a hidrogéntermelés szűk keresztmetszetévé válhat. Márpedig az energiaátmenet nem sikerülhet hidrogén nélkül.
– mondta Karl Lichtblau, az IW-Consult ügyvezető igazgatója
A Magyar Nemzet cikkében az elektromos autók gyártásához jelenleg még nélkülözhetetlen kobaltról azt írják, hogy az ismert készletek a prognosztizálható kereslet mellett csak 11 évre elegendőek. A kobalt pedig nem az egyetlen szűk keresztmetszet. Az Institut der Deutschen Wirtschaft (IW) tanulmánya szerint több mint húsz fontos nyersanyag esetében bizonytalan a folyamatos ellátottság.
Ahogy korábbi cikkünkben írtuk, a nyersanyagellátási problémák az Európai Unió számára is ismertek, épp ezért kezdtek bele néhány éve a körkörös gazdasági modell kiépítésébe. A Magyar Nemzet cikke által idézett egyik szakértő szerint az európai gazdaságoknak több nyersanyagot kell újrahasznosítaniuk, valamint nagyobb összegeket kellene fektetniük a K+F szektorba.