Bárkinek lehet fenntartható háztartása
A cikk megjelenését támogatta: dm Kft.
A háztartások jelentős részében kap egyre nagyobb hangsúlyt a fenntarthatóság szempontja, sokan próbáljuk otthoni teendőinket környezetünkre is figyelve megvalósítani. Ez gyakran jár kihívásokkal, néha lemondásokkal is, de szerencsére a fenntartható termékek választékának növekedésével gyarapodnak lehetőségeink is.
Háztartásunk fenntarthatósága nem csupán elhatározásainkon múlik. A kereskedőknek és a gyártóknak is nagyon fontos szerepük van abban, hogy mindennapi döntéseinkkel, választásainkkal lehetőségünk legyen csökkenteni ökológiai lábnyomunkat.
Az egyre szaporodó csomagolásmentes boltok jó példát mutatnak. Ha ilyen üzletekben vásárolunk, minden bizonnyal elősegítjük ökológiai lábnyomunk csökkenését. Sokan azonban még mindig idegenkednek az új megoldásoktól, ragaszkodnak korábbi szokásaikhoz. Elsősorban az ő dolgukat könnyítik meg a gyártók és a forgalmazók azzal, hogy a hagyományos üzletekben is gyarapodnak a fenntartható termékek.
Szerencsére egyre több vállalat ismeri fel a felelősségét. Ilyen például a hazánkban 263 üzletet működtető dm-drogerie markt Kft., amely nemrég vezette be új, környezetsemleges termékcsaládját.
Minden terméknek van ökológiai lábnyoma. A fenntarthatóság egyik kulcsa az, hogy ezt a lehető legkisebbre csökkentsünk. Ennek elérésében jó kiindulópont az úgynevezett életciklus-elemzés, amely során megvizsgálják a termék vagy szolgáltatás teljes életútját és a környezetre gyakorolt hatását alapanyagának előállításától kezdve a hátramaradt hulladék sorsáig.
Az említett elemzés eredményeként kiderül, hogy egy adott termék esetében melyek azok a környezetre gyakorolt hatások, amelyek mérsékelhetőek, és melyek azok, amelyek valamilyen módszerrel kompenzálhatóak. Ha csupán a szén-dioxid-kibocsátást kell kompenzálni, akkor a szóban forgó terméket klímasemlegesnek tekintik. Amennyiben egy termék esetében más hatásokat is ellensúlyozni kell, akkor a terméket környezetsemlegesnek lehet minősíteni. Az utóbbi kategóriába tartozik a dm új Pro Climate termékcsaládja.
Ha eldöntöttük, hogy háztartásunkat fenntarthatóbbá alakítjuk, akkor sincs könnyű dolgunk, hiszen a számtalan termék között gyakran nehéz megtalálni azokat, amelyek valóban fenntarthatóak. Szerencsére ma már a termékek csomagolásán lévő címkék egyre jobban informálják a vásárlót.
Legtöbbünk ismeri például az FSC-tanúsítvány logóját, amely fenntartható erdőgazdálkodásra utal. De ilyen például az EU Ecolabel címke is, melyet olyan termékek csomagolásán találunk, amelyek bizonyítottan kisebb mértékű terhelést jelentenek környezetükre, mint az azonos célt szolgáló egyéb termékek.
Hogy néhány konkrét gyakorlati tanácsot is adhassunk, körüljárjuk azokat a tényezőket, amelyek fontosak egy termék fenntarthatóságának megítélése szempontjából. Három kérdéskört érdemes kiemelnünk: a csomagolásét, magáét a termékét, valamint az összetevőkét. Ezeken kívül természetesen más szempontok is fontosak, nem mindegy például az sem, hogy egy termék hányszor kerüli meg a bolygót, míg eljut a felhasználás helyéig. Minél rövidebb utat tesz meg valami, annál fenntarthatóbb.
A tisztálkodás az egyik olyan terület, ahol komoly előrelépést tehetünk, ha megfelelően választjuk ki az erre a célra szánt terméket.
A legfenntarthatóbb megoldás az, ha nem mosunk hajat. Bármennyire is furcsán hangzik, vannak, akik az úgynevezett no-poo módszert követik. Ennek az a lényege, hogy a haj öntisztító természetére hagyatkozva – amelyet egyébként a mai samponok szinte teljesen megakadályoznak – csak nagyon ritkán vagy egyáltalán nem mosnak hajat.
Nem mindenkinél működik a no-poo módszer, magam sem bírtam hajmosás nélkül egy hétnél tovább. Ugyanakkor fontosnak tartom, hogy ne keletkezzen hulladék a fürdőszobámban, így a hajmosáshoz hulladékmentes boltokban kapható, papírba vagy visszaváltható fémdobozba csomagolt hajszappant használok. Ez tisztító hatás tekintetében éppoly megfelelő, mint a „klasszikus samponok”, összetevői azonban legtöbbször fenntartható forrásból származnak.
Fenntarthatósági szempontból talán a lehető legrosszabb választás. A termékek egy részénél ugyan odafigyelnek arra, hogy az összetevők fenntartható forrásból származzanak, azonban csomagolásuk egyszer használatos műanyag.
A dm új megoldása. A termék csomagolásához a hagyományos 200 ml-es műanyag samponflakonhoz képest 72%-al kevesebb műanyagot használnak fel, miközben a benne lévő samponból a megszokott mennyiségnek a fele is elég. Ha betartjuk a javasolt adagolást, akkor a szóban forgó termék vásárlásával csökkentjük ökológiai lábnyomunkat.
Azt ma már a legtöbben tudják, hogy zuhanyzással kevesebb vizet pazarolunk, mint fürdéssel. Persze ez csak abban az esetben igaz, ha valóban odafigyelve nyitjuk és zárjuk a vízcsapot. Sok olyan praktika létezik, amellyel limitálni tudjuk a meleg víz alatt töltött időt, néhányat korábban már összegyűjtöttünk. Nem csak víztakarékossággal tudjuk azonban fenntarthatóbbá tenni a tusolást.
A legrégebbi és a legjobb módszer a szappanozás. Ma már számtalanféle kézműves szappannal tehetjük változatosabbá tisztálkodásunkat. Ezek nemcsak izgalmas és tápláló összetevőikkel, kellemes illatukkal múlják felül a hagyományos tusfürdőket, de vásárlásukkal a kistermelőket, a helyi vállalkozókat is segíthetjük. A legtöbb ilyen szappan ráadásul papírcsomagolásban kapható.
A samponokhoz hasonlóan a tusfürdőket is érdemes kerülni. Csomagolásuk túl sok műanyagot tartalmaz, összetevőik pedig nem kimondottan fenntartható eredetűek. Ha a fürdőszobádban még ilyen flakonok sorakoznak, érdemes lenne elgondolkoznod a váltáson.
A dm új alverde tusfürdője felveszi a versenyt a szappanokkal, illetve a hagyományos tusfürdőkkel. Az utóbbiakhoz képest háromszor koncentráltabb, így jóval kevesebb elegendő azonos tisztító hatás eléréséhez. Emellett a termék környezetsemlegesen készül, amihez az is hozzájárul, hogy jóval kevesebb összetevőt használnak fel előállításához, mint a hagyományos tusfürdőkéhez. Az alverde samponhoz hasonlóan a csomagolásához használt műanyag mennyisége is jóval kevesebb.
A fenntartható konyháról már sok szó esett nálunk. A konyhának a fürdőszobához képest jóval több funkciója van, amelyek közül talán az étkezés terén tehetjük a legtöbbet a fenntartható jövőért. Ezért is indítottuk nemrég a hétfőnként jelentkező Meatless Monday című sorozatunkat, melynek keretében a növényi alapú étkezés világába kalauzoljuk olvasóinkat.
Ahol étkezünk, ott általában mosatlan is keletkezik. A mosogatást több módon is fenntarthatóbb útra lehet terelni. Nagy dilemma a mosogatógép kérdése, amely első közelítésben valószínűleg energiakímélőbb, mint a kézi mosogatás. Ám ha betartunk néhány szabályt, akkor kézzel is mosogathatunk takarékosan, ráadásul újabb géppel sem bővítjük háztartásunkat.
Rengeteg vizet spórolhatunk meg azzal, ha nem folyó vízzel mossuk és öblítjük el az eszközeinket. Engedjünk langyos vizet a mosogatómedencébe, ebben mosogassunk. Érdemes a tisztább dolgokkal kezdeni és fokozatosan haladni a szennyezettebbek felé.
A mosogatás végén megmaradt használt víz jó lehet arra, hogy néhány órára vagy akár egy éjszakára ázni hagyjuk az igazán piszkos edényeket. Ezzel vizet és mosogatószert is spórolunk, illetve megkönnyítjük a saját dolgunkat is.
Számtalanszor előfordul, hogy egy tányér akkor is a mosogatóba kerül, ha csak néhány szem morzsa van rajta. Ilyenkor érdemes inkább gyorsan eltörölni, majd vissza is kerülhet a szekrénybe. Ezzel időt és vizet takarítunk meg.
Nem minden mosogatószer egyforma, ráadásul a környezetet jobban szennyező szerek nem biztos, hogy hatékonyabbak. Jó megoldás a dm Pro Climate termékcsaládjának egyik tagja, a Denkmit mosogatószer, amely túlnyomórészt természetes anyagokat tartalmaz, ezenfelül akár hideg vízben feloldva is hatékonyan tisztít.
Manapság egy gyártó vagy egy kereskedő számára az a legnehezebb, hogy elnyerje a vásárlók bizalmát. A fenntarthatósággal kapcsolatban ez hatványozottan igaz, hiszen mi sem egyszerűbb annál, mint egy terméket greenwashing jelzővel illetni. Érdemes tudatosítanunk magunkban, hogy oda kell figyelni a kínált termékek eredetére, és a jól hangzó reklámszövegek helyett azokat a tanúsítványokat keresni, melyek segítenek bennünket a választásban.
A dm új termékcsoportja azért is értékes, mert az átlagos vásárló által megszokott „bolti” körülmények között kínálja a fenntartható választás lehetőségét. Ahogy ezt már említettük, ennek főleg azok számára van nagy jelentősége, akiknek egyelőre túl nagy feladat a megszokottól eltérő beszerzési források felkutatása.