Betonadó, betontörés és parkosítás – lengyel és holland gyakorlatok a fenntartható városokért
Betonadó, betontörés és parkosítás – lengyel és holland gyakorlatok a fenntartható városokért

Lengyelországban a korábban csak bevásárló központok által fizetett betonadót még több adóalanyra tervezi kiterjeszteni a kormány. Minden olyan intézmény és beruházás köteles lesz fizetni, ahol legalább hatszáz négyzetméternyi zöld területet meg kell, vagy kellett szüntetni az építkezés miatt. Ez a kezdeményezés az önkormányzatokat is nagyban érinti. Az adónemet korábban azért vezették be, hogy az államnak legyen forrása helyreállítani a beton által okozott környezeti problémákat, amik abból adódnak hogy a beton elzárja a csapadék természetes lefolyásának lehetőségét. A tervezet szerint a betonadóból eddig befolyt évi árbevétel hatmillió zlotyról száznyolcvan millióra (tizennégy és fél milliárd forintra) emelkedik, ugyanakkor nem valószínű, hogy emiatt több zöldterület lesz, mivel az üzemeltetők összességében jobban járnak, ha betonoznak, majd befizetik a betonadót.

A hollandiai Arnhemben is az aszfalt okozta problémára keresek választ. A városvezetés pár hete publikált, tízéves terve szerint az aszfaltozott felületek tíz százalékát felszámolják, helyette fűvel és más növényekkel gazdagítják a felszabadított helyeket. Az aszfaltozott területeken ugyanis a sem a hő-, sem pedig a esőelvezetés megoldott. 

Város zöldítő kezdeményezést Amszterdamban is találunk, ahol évente ezerötszázzal tervezik csökkenteni a parkolóhelyek számát, így 2025-ig több mint tizenegyezer belvárosi parkolóhely szűnik majd meg.

search icon