Nyáron az amerikai Bird „személyében” új szereplő érkezett az elektromosroller-megosztók budapesti piacára. Most mi is kipróbáltuk: megmértük a sebességét, a hatótávját és azt, hogy mennyire kényelmes. És azt is kiderítettük, hogy mennyi a Bird ára.
Az okosvárosok korában alapvető az úgynevezett mikromobilitás. Ennek szerves részei a különböző járműmegosztó szolgáltatások, melyeket okostelefonnal, applikáción keresztül tudunk bérelni. Ide tartoznak a különböző autómegosztók, mint például a Greengo vagy az egyre népszerűbb – már második szériáját működtető – MOL Bubi, valamint a sokszor vita tárgyát képező e-rollermegosztók, melyek közül már 3 cég is jelen van Budapesten.
Az e-roller a város tökéletes eleme
A városi autózás jellemzően 5 km-nél nem hosszabb szakaszokból áll, amelyek teljesítésére tökéletes alternatíva az e-roller. A Tier adataiból kiderült, hogy a felhasználók jellemzően 2–5 km-es utakat tesznek meg, és 5–10 percig bérelik a járműveket. A Lime tapasztalatai is azt mutatják, hogy az e-rollereket általában utunk első és utolsó kilométerének megtételéhez használjuk, például a villamosmegállótól a munkahelyünkig vagy hazáig.
Sem az ősszel beköszöntő hűvös időjárás, sem a téli zimankó nem befolyásolja különösebben a rollermegosztók népszerűségét. A Lime első telének adataiból kiderült, hogy a belváros, a körutak és az Andrássy út környéke voltak a téli időszak legtöbbször felkeresett rolleres útvonalai. Szilveszter napja volt a legforgalmasabb, de karácsonykor is 46%-kal többen álltak Lime-ra, mint egy átlagos téli napon.
Bird e-rollerek az új madarak Budapesten
2021 júniusában röpültek ki a Bird szürke madarai a főváros utcáira, ezzel ők lettek a második belépők a Lime után. A Lime-ot kínai vállalkozók alapították, és több mint 20 millió felhasználója van. A Lime hódította meg a piacot a leggyorsabban, ma is több mint 200 városban van jelen. A Bird szintén 2017-ben alakult, erre az évre datálhatjuk az e-rollerek forradalmát. A Bird a Lime-mal ellentétben amerikai cég, központja Santa Monicá-ban található. Nem meglepő, hogy ők a piacvezetők a tengerentúlon. Jelen pillanatban világszerte 110 városban vannak jelen, amelyek közül 63 Európában van.
Bird: a fenntartható rollermegosztó
Jólesően nyugtázhatjuk, hogy az e-rollermegosztók nemcsak a kommunikációjukban zöldek. A városi mikromobilitásban nemcsak az üzletet látják, hanem valóban a fenntarthatóságot képviselik. A német Tierhez hasonlóan a Birdnek is komoly fenntarthatósági vállalásai vannak. Azt írja magáról a társaság, hogy 2020-ra – a teljes életciklust figyelembe véve – elérték a klímasemlegességet. Ez azáltal sikerült, hogy a flottát elektromos járművekkel mozgatják, és fontos szempont az alkatrészek cserélhetősége és újrafelhasználása. Az elhasználódott járművek után pedig a fémhulladék 95%-át és az e-hulladék 86%-át újrahasznosítják.
Ezeknek megfelelően a gyártó adatai szerint egy Bird roller évente 680 kg szén-dioxid-megtakarítást jelent.
A Bird roller használata
Hazánkban már a Bird Two, azaz a második generációs roller került forgalomba, amelyet most mi is meghajtottunk. Ha jól értesültünk, a cég hattyúnak keresztelte a rollert, aminek a jármű kecses vonalai és elegáns, szürke festése miatt van is alapja. Akárcsak a Tier, a Lime-tól a Bird is abban tér el, hogy lényegesen nagyobb nála, közel 30 kg. Méretesebb, ballonosabb kerekeket kapott, melyekben defektgátló is van. Ettől jobb az úttartása, a kátyús és macskaköves utcákon is kényelmes volt használni. Ami még rollerezés közben pozitív meglepetés volt, hogy a 3 márka közül itt a legszélesebb a hely a lábaink számára, akár egymás mellett is könnyedén elférnek.
A roller kitámasztója a motorokéhoz hasonló páros keret. Egyszerű letámasztani, és a városi viszontagságok közepette sem dől fel olyan könnyen. Egy fékkar is található rajta, amely jól teszi a dolgát, valamint átlagos első és hátsó lámpa.
Amit azonban hiányoltam: egy telefontartót a kormányon. Ez nagyon jól jön, ha az ember nem ismeri a várost, ahol közlekedik. A Tier rollerein a telefontartó még vezeték nélküli mobiltöltővel is kiegészül, amely szintén piros pontot érdemlő ötlet.
A Bird roller sebessége
A Bird saját magának tervezi a rollereket, így különös hangsúlyt kapott a strapabíró akkumulátor. A gyártó azt állítja, hogy neki vannak a leghosszabb élettartamú akkumulátorai, amelyek az előző szériához képest 50%-kal bírják tovább, valamint az időjárástól, a hőmérséklettől és a töltöttségi szintjüktől függetlenül ugyanolyan teljesítményre képesek.
Ezt teszteltem is, szándékosan egy 30%-os töltöttségű rollert béreltem ki. Fél órát hajtottam vele különböző terepeken, és valóban végig nagyon dinamikus volt. Sőt a három márka közül talán ez gyorsult a legjobban. A Bird roller végsebessége 25 km/h, ez megegyezik a konkurensekével. A hatótávolság 20–25 km-re van kalibrálva, de a cég központi oldalán 40 km is olvasható.
A Bird roller ára
Nagyon nagy csodára nem kell számítani, hiszen pontosan ugyanannyiba kerül, mint a versenytársak rollerei. 250 forint a feloldási díja, majd minden további perc 55 forintba kerül. (Szerintem mindennapi használathoz kicsit drága. Egy kommentelő kiszámolta, hogy a budapesti bérlet árából mindennap 5 percet rollerezhet. Szerintem akkor, ha rendszeresen használod, célszerűbb venni egy sajátot.)
Bird roller | Tier roller | Lime roller | |
Feloldási díj | 250 forint | 250 forint | 250 forint |
Percdíj | 55 forint | 50 forint | 55 forint |
Rollerek száma | 600 darab | 1000 darab | 200 darabbal indultak |
Lefedettség | belvárosi kerületek, bel-Buda, | VII., részben VIII. és IX. kerület, Újbuda, Kelenföld | egész Budapest |
A Bird applikáció
A MOL Bubi kissé macerás applikációjához és feloldásához képest az e-rollerek használata igen egyszerű. A Birdre való regisztrációhoz még csak a bankkártyám sem kellett, elég volt a telefonom ID-je. Sarkalatos pont a járműpark lefedettsége is, ami egyelőre kisebb, mint a Lime-é.
A térkép két részre van osztva: van egy kék terület, ahol a rollert használni lehet, és parkolni is lehet vele, valamint egy szürke zóna, ahol mehetsz vele, de nem lehet leparkolni. Ezen a területen is vannak elérhető Birdök, amelyeket a cég helyez ki folyamatosan. Azt egy kicsit furcsálltam, hogy az említett szürke zóna igen nagy. Ez megnehezíti a Bird rollerek használatát. Ha ugyanis ebben a zónában szeretnék közlekedni, ki kell majd hajtanom, hogy letehessem.
A Bird és az eldobált rollerek
A Lime óta tudjuk, hogy a hanyag parkolás és az eldobált rollerek problémát jelentenek, ami ellen igyekeznek védekezni a szolgáltatók. Egyrészről a Bird nehezebb, így nem lehet egyszerűen felkapni és odébb hajítani. A másik különbség, hogy míg a Lime-nál egyedi felhasználók, úgynevezett juicerek viszik haza éjszakára tölteni a rollereket, és helyezik ki őket nappal újra, a Birdnél erre külön alkalmazottakat, úgynevezett Flyereket vettek fel, akiknek az a munkájuk, hogy reggelente szépen, rendezetten kihelyezzék a rollereket, és összeszedjék a fellökött eszközöket.
A kerületek közreműködésével mikromobilitási pontokat is kialakítottak. Ezek végtére is rollerparkolók, ahová a kétkerekűeket rendezetten, sorban kihelyezik. Valószínűleg ez a rendszer jelenti majd a megoldást. Egy magyar startup, a Rollin például pontosan ezekre a helyekre tervezett elektromos töltőállomásokat, és már tárgyalnak is a Birddel.
A rollerek felelős működtetését támogatja az a szabály, hogy csak 18 éves kortól lehet használni az applikációt, valamint mindig le kell fotóznunk a helyet ahol parkoltunk. További fegyelmezőeszköz, hogy egyedi rendszámokkal látják el a rollereket, hogy könnyebben be lehessen azonosítani a renitens használókat. (Bár ezek felszerelését szeptemberre ígérték, eddig még nem valósult meg.)
Összegezve, annak, aki szereti és használja az ilyen szolgáltatásokat, maradéktalanul meg fog felelni a Bird is. Egy kicsit fürgébb, és stabilabb az úttartása, emiatt kényelmesebb a használata, de nagyjából ugyanazt nyújtja, mint a többi versenytárs rollerei.
Fotók: Hajas Bence/ Greendex