„A tej? Az tej!” A november az agrárszektorban az állati tejről szól. A tejre és a tejből készült termékekre hívja fel a figyelmet az Agrárminisztérium, az Agrármarketing Centrum és a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács az egy hónapos kampány keretében.
Céljuk a minőségi tej és tejtermékek belföldi fogyasztásának ösztönzése, illetve a tudatos választás és vásárlás népszerűsítése. A kampányt sajtótájékoztatóval indították, ahol Tarpataki Tamás, az Agrárminisztérium agrárpiacért felelős helyettes államtitkára, Ondré Péter, az Agrármarketing Centrum ügyvezetője és Harcz Zoltán, a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács ügyvezető igazgatója szólalt meg.
Az állati tej karbonlábnyoma
Számtalan kutatás született a különböző állati tejek karbonlábnyomáról. A tanulmányok egyöntetűen kimondják, hogy a tehéntej termelése háromszor annyi üvegházhatású gáz kibocsátását eredményezi, mint bármelyik növényi tejé.
A zmscience.com több kutatást foglal össze ebben a témában, és több szempontból összeveti a tehéntejet az alternatív tejekkel. Az egyik meghökkentő eredmény az, hogy egy éven keresztül napi egy pohár tehéntej fogyasztásának fedezése 650 négyzetméternyi területet igényel, míg napi egy pohár zabtejé ennek csupán a tizedét. Az összes mutatót figyelembe véve a zabtej győzött abban a versenyben, amelyben a tejek ökológiai lábnyomát hasonlították össze.
De minden érmének két oldala van. Figyelembe kell venni, hogy a növényi tejek előállításával kapcsolatban is merülnek fel aggályok. A kókusztej például legtöbb esetben nem etikus munkakörülmények közepette kerül a dobozokba. A szójánál a GMO problémája és az erdőkivágás vetődik fel. A mandula és a rizs esetében az öntözés jelent nagy terhelést. Az említetteken kívül azzal is számolnunk kell, hogy ezek a termékek többnyire importból származnak.
A magyar gazdák és a tejipar
Magyarországon a tejipar meghatározó. 2019-ben az összes mezőgazdasági termelés 7,3%-át a tejipar tette ki. A legradikálisabb vegánnak is be kell látnia, hogy nem lehet csak úgy lekapcsolni ezt az iparágat. Ez reálisan nézve nagyobb problémát okozna, mint az átgondolt működtetése. A hazai tejipar rengeteg ember számára biztosít megélhetést, a tejgazdákon kívül – csak a szigorúan vett gyártási folyamatokban – több mint 6 ezer ember vesz részt. Nem szabad tehát fő mumusként beállítani a tejet. Jobb megvizsgálni a magyar tejipart, mert a részleteket is megismerve máris árnyaltabb lesz a téma.
Egy 2016-os adat szerint a magyar tejfogyasztás tejegyenértékben számolva 164 liter volt. A tejegyenértéket úgy kapjuk meg, hogy a tejtermékek előállításához szükséges nyers tejet vesszük alapul. A tejfogyasztás egyébként laposan, de emelkedik. 2020-ban körülbelül 60 liter tejet ittunk meg, ehhez adódnak a további tejtermékek.
A nyers tej fogyasztásában egyébként hozzuk az eu-s átlagot, viszont a feldolgozott termékek terén le vagyunk maradva. Sajtból csak fele-, vajból pedig csupán harmadannyit fogyasztunk, mint a többi uniós ország. Harcz Péter kitért arra is, hogy a magyarok egyénre bontott, évi összes tejfogyasztása 160–170 liter, ezzel szemben a finnek és a svédek is 400 liter felett fogyasztanak. Természetesen itt is elsősorban sajtokra kell gondolni.
Sajnos igen nagy mennyiségű import tejtermék érkezik Magyarországra, évente több mint 12 ezer kamionnyi áru. Németországból 30 ezer tonna, Lengyelországból pedig 11 ezer tonna sajt érkezett tavaly, továbbá 6 ezer tonna vaj és 55 ezer tonna joghurt került a hazai boltok polcaira külföldi forrásból.
A tehéntej élettani hatása
Az Agrármarketing Centrum felhívja a figyelmet a tejtermékek élettani hatására, arra, hogy a tejfehérje segíti a kalcium felszívódását, a tejzsír jól emészthető, könnyen hasznosul. Az ásványi anyagok tekintetében a tejnek elsősorban a kalcium- és a foszfortartalma jelentős, de van benne magnézium, nátrium is, sőt számos olyan mikroelem, amely a testünk működéséhez szükséges. Vízben és zsírban oldódó vitaminoknak is hasznos forrása, B1-, B2-, B12-vitamint, valamint A- és D-vitamint is tartalmaz.
Az új, hazai táplálkozási ajánlás, az Okostányér szerint a 6–17 éveseknek naponta 3 adag tej vagy ennek megfelelő tejtermék elfogyasztása javasolt. Ez körülbelül fél liter tej vagy ezzel egyenértékű tejtermék.
1 dl tej kalciumtartalmának (kb. 120 mg) megfelelő tejtermékek: 2–3 dkg sajt (2–3 vékony szelet), vagy 15 dkg félzsíros tehéntúró (1 teniszlabdányi), vagy 1 dl joghurt, kefir.
(Jellemzően testépítésről szóló cikkekben arról is lehet olvasni, hogy a tejből nem vagy rosszabbul szívódnak fel a tápanyagok. Sőt a szélsőségesek azt is mondják, hogy az emberi szervezet alkalmatlan a tejtermékek fogyasztására. Erről azonban nincs perdöntő bizonyíték.)
Bízzunk a hazaiban!
A megszólalók elmondták, hogy a magyar tej minőségben megállja a helyét akár a híres svájci tejek mellett is. Ez azért lehetséges, mert kiváló a hazai tejelő állatállomány, amely számát tekintve minimálisan csökkent ugyan, a tejhozam mégis nőtt. 2019-ben átlagosan 7833 liter tejet adtak a tehenek évente, az össztermelés pedig 19 110 000 hektoliter volt.
A helyettes államtitkár kiemelte, hogy a magyar gazdaságok teljes mértékben eleget tesznek az állatjólléti szabályozásoknak. Mind a szakma, mind a fogyasztók részéről konszenzus van abban, hogy minőségi tej csak megfelelő körülmények között érhető el. A tejipar biztos lábakon áll, a hazai gazdáknak még ebben az évben 250–260 milliárdos támogatást fizetnek ki.
Harcz Zoltán elmondta, hogy a minőség záloga a „Tejszív” és a „Sajtszív” védjegycsalád. Az ezekkel megjelölt termékek kizárólag magyar alapanyagból készülnek, és egy vagy több jellemzőben felül is múlják a hatályos élelmiszer-szabályozás kritériumait. A tejgyártás és -feldolgozás során maradéktalanul betartják a higiéniai előírásokat. Ennek eredményeként a termékek ‒ ha megfelelően tároljuk őket ‒ biztonsággal fogyaszthatók a lejáratként megjelölt határidőig. Egyébként a hazai élelmiszer-szabályozásra jellemző, hogy az egyik legszigorúbb a kontinensen. Ez nincs másképpen a tejtermékek szabályozásával sem.
Hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy a manapság kapható tejek között vannak mű, vagy felvizezett termékek is. Harcz Zoltán tisztázta, hogy ilyen nem fordulhat elő, és a sokszor szidott UHT tejek is ugyanazt a minőséget képviselik. Tartósságukat az ultramagas hőmérsékleten történő hőkezelésnek és a speciális csomagolásnak köszönhetik. Továbbá a tejtermékek teljes palettájából készül – szintén „tejszívvel” ellátott – laktózmentes magyar termék is. A kampány ennek fogyasztására is kitér.
Egyik korábbi, állati tejről szóló cikkünkben volt szó a pár évvel ezelőtt divatba jött tejautomatákról, amelyek remek fenntartható alternatívát képviselnek. Az ezekre irányuló kérdésünkre válaszolva a megszólalók elmondták, hogy a vásárlók sajnos széles körben nem kezdték el használni. Nem volt rá akkora kereslet, hogy a boltoknak megérje foglalkozni vele nehézkes tisztításuk mellett.