Horgászjegy – Lassan érdemes kiváltani!

Bár még van időnk, de ahogy közeleg a március, lassan meg kell barátkoznunk a gondolattal, hogy egy kis időre pihentetnünk kell majd horgászbotjainkat. A tavasz beköszöntével ugyanis megkezdődik a pergetőhorgászok tilalmi időszaka, ezzel együtt viszont az új horgászjegy kiváltásának határideje is lejár.

Magyarországon csak úgy horgászhatunk, ha van érvényes állami horgászjegyünk, valamint egy adott vízterületen való horgászásra feljogosító engedélyünk. A horgászengedély megszerzése ma már roppant gördülékeny, csupán egy személyes jelenlétet kívánó, de online vizsgát kell tennünk hozzá. Ebben főképp a jogi szabályozást, a halfajok tilalmi idejét és a felismerésüket kérik számon. Ha sikeresen átmentünk a vizsgán, és kiváltottuk az éves állami horgászjegyet, már nyert ügyünk van. Amint vásárolunk hozzá területi jegyet (amely szólhat egy egész évre, de akár egyetlen napra is), már indulhatunk is a halak után. Ezt a jegyet minden évben a MOHOSZ, azaz a Magyar Országos Horgász Szövetség adja ki a fogási naplóval együtt.

A horgászjegy kiváltása

A napló segít követni a több százezer magyar horgász éves tevékenységét, pecával töltött napjait és kifogott, majd hazavitt halainak a számát, amiből következtetni lehet a hazai halállomány gazdagságára is. Ha valaki elfelejti időben leadni a fogási naplót, akkor 5000 forint pótdíj ellenében később is megteheti. Nagyobb baj, ha a vízparton nincs nálunk a kiskönyv, mert így a büntetés az említett összeg többszöröse is lehet.

Turistahorgászjegyet 2014 óta válthatunk. Ez három hónapig érvényes, és elég hozzá egy rövid online vizsga is. Ez a horgászjegytípus kifejezetten azoknak készült, akik az évnek csak egy bizonyos időszakában, például a vízparti nyaralások idején szeretnének horgászni.

Ha érvényes állami horgászjegy nélkül pecázunk, súlyos büntetésre számíthatunk.
Fotó: Canva

Február végéig van időnk kiváltani az előttünk álló évre az állami horgászjegyet, hogy legfeljebb a hal miatt izguljunk, ne azért, hogy mikor jelenik meg a halőr. A turistahorgászjegy esetében nincs büntetés, de ha évről évre újat akarunk váltani, akkor ezzel a jegytípussal is le kell adnunk a fogási naplót!

A horgászatra vonatkozó szabályok betartása bolygónk gazdag élővilágának óvása és megőrzése céljából fontos. A vizek ökoszisztémájának védelmezése kiemelt téma volt a Planet Budapest 2023 Fenntarthatósági Expón is. A Your Planet elnevezésű kiállításon az érdeklődők megtudhatták, hogy miként tehetnek lépéseket egy fenntarthatóbb élet felé, hogy ilyen módon részt vegyenek a természet oltalmazásában.