A hajĂłzás a világ szĂ©n-dioxid kibocsátásának 3%-át adja, az ágazat pedig folyamatosan növekszik, Ăgy 2050-re ez a szám akár a 17%-ot is elĂ©rheti majd.
A világ legnagyobb hajĂłzási cĂ©ge, a dán Maersk is Ă©rezte, hogy lĂ©pnie kell, ennek megfelelĹ‘en bejelentettĂ©k, hogy 2023-ban, a korábbi tervnĂ©l korábban indĂtják a világ elsĹ‘ szĂ©n-dioxid semleges járatukat. Az Ăşj hajĂłk ĂĽzemanyagát megĂşjulĂł növĂ©nyi forrásbĂłl állĂtják majd elĹ‘.
A hajĂłzási vállalatokon egyĂ©bkĂ©nt egyre nagyobb a nyomás, nĂ©hány hĂłnapja az iparág legfĹ‘bb szabályozĂł szervezetĂ©t azzal vádolták, hogy dekarbonizáciĂłs iránymutatásaik nem elĂ©g ambiciĂłzusak. A Maersk állĂtása szerint ennek nincs köze a bejelentĂ©sĂĽkhöz.
Søren Skou, a cĂ©g vezĂ©rigazgatĂłja szerint lĂ©pĂ©sĂĽk felgyorsĂtása mögött a fenntarthatĂł ellátási láncok iránti növekvĹ‘ kereslet áll. Emellett szeretnĂ©nek utat mutatni a logisztika más globális szereplĹ‘i számára a szĂ©n-dioxid mentesĂtĂ©sben.
Arra törekszĂĽnk, hogy 2050-ig szĂ©n-dioxid-semleges flottával rendelkezzĂĽnk, amely nagyon ambiciĂłzus terv volt, amikor 2018-ban bejelentettĂĽk. Ma Ăşgy látjuk, hogy ez egy kihĂvást jelentĹ‘, de megvalĂłsĂthatĂł cĂ©l.
–tette hozzá a vezető
A hajĂłzási ágazat zöldĂtĂ©se azĂ©rt lĂ©tfontosságĂş, mert az iparágban használt fűtĹ‘olajok a fosszilis tĂĽzelĹ‘anyagok egyik legkárosabb válfaját kĂ©pezik. Ezeket alacsony minĹ‘sĂ©gű nyersolajbĂłl állĂtják elĹ‘, amely mĂ©g ahhoz is gyenge, hogy más járművek számára használhatĂł finomĂtott ĂĽzemanyagot állĂtsanak elĹ‘ belĹ‘le. Ezzel egyĂĽtt a globális fűtĹ‘olaj-kereslet több mint felĂ©t a hajĂłzás adja.