A világjárvány elĹ‘tt a zeneipar nem Ă©ppen a leginkább környezetbarát ágazat hĂrĂ©ben állt, gondoljunk csak hatalmas karbonlábnyommal járĂł világkörĂĽli turnĂ©kra vagy a fesztiválok Ă©s koncerteke általuk okozott hulladĂ©k mennyisĂ©gĂ©re. Mindemellett az egyre nagyobb feldolgozási teljesĂtmĂ©nyt igĂ©nylĹ‘ streamingszolgáltatások egyre nagyobb hatást gyakoroltak a környezetre. A Music Declares Emergency kezdemĂ©nyezĂ©s által koordinált mĂşlt heti bejelentĂ©sek sora azonban megkĂ©rdĹ‘jelezte azt az elkĂ©pzelĂ©st, hogy az iparág nem veszi komolyan a klĂmavĂ©szhelyzetet. Az Ă©lĹ‘zenĂ©ben dolgozĂłk számára egyedĂĽlállĂłan nehĂ©z Ă©v után talán zöld fordulĂłpontot hozhat a Covid-19 utáni kilábalás idĹ‘szaka.
A zeneiparnak lehetĹ‘sĂ©ge van arra, hogy itt az Ă©len járjon. A zöld fellendĂĽlĂ©s pĂ©ldakĂ©pĂ©vĂ© válhat, Ă©s segĂthet a nyilvánosságnak megĂ©rteni Ă©s támogatni, hogy mit jelent ez az elkĂ©pzelĂ©s.
– mondja Lewis Jamieson, a Music Declares Emergency szĂłvivĹ‘je.
Több kezdeményezést is bejelentettek a zene ipari szereplők:
- A fĂĽggetlen Ninja Tunes kiadĂł pĂ©nzeszközeit Ă©s nyugdĂjait kivonja a fosszilis tĂĽzelĹ‘anyagokbĂłl, megĂşjulĂł energiarendszereket telepĂt londoni szĂ©khelyĂ©n, Ă©s arra ösztönzi a bakelitlemezeit ellátĂł prĂ©sĂĽzemeket, hogy álljanak át a zöld energiára.
- A Beggars Group, amelyhez több indie kiadó tartozik, jelentős új szén-dioxid-csökkentési vállalásokat tett. A bakelitlemezek és CD-k gyártása és terjesztése, a digitális terjesztés és az üzleti utazások terén a csoport célja, hogy 2030-ig csaknem felére csökkentse a kibocsátását, olyan mértékben, amely szerintük összhangban van a párizsi megállapodásban foglalt céllal.
- A Brian Eno által Ă©letrehĂvott Earth Percent cĂ©lja, hogy 2030-ig 100 milliĂł dollárt gyűjtsön magátĂłl az iparágtĂłl a fenntarthatĂłság felĂ© valĂł átmenet Ă©rdekĂ©ben. A javaslat szerint a művĂ©szek, cĂ©gek Ă©s magánszemĂ©lyek bevĂ©teleik egy kis százalĂ©kát az Earth Percentnek ajánlják fel, amely a pĂ©nzt Ăşjraosztja az Ă©ghajlati vĂ©szhelyzettel foglalkozĂł szervezeteknek, köztĂĽk a zeneiparra összpontosĂtĂł szervezeteknek.
Korábban már a Coldplay, a Massive Attack, Ellie Goulding Ă©s a Radiohead mind felszĂłlaltak a klĂmaválsággal kapcsolatban, Ă©s változtattak a munkamĂłdszerĂĽkön, mĂg a Shambala fesztivál kivonta a hĂşst a helyszĂni Ă©tkeztetĂ©sbĹ‘l, Ă©s a rendezvĂ©nyt 100%-ban megĂşjulĂł energiával látja el. Ugyanakkor az, hogy a pandĂ©mia után mi változik az ipar működĂ©sĂ©ben, azon is mĂşlik, hogy a közönsĂ©g le tud-e rĂ©szben mondani arrĂłl, hogy Ă©lĹ‘ben, nagy rendezvĂ©nyeken láthassa kedvenceit. Korábban már Nick Cave Ă©s Dua Lipa is tartott streaming koncerteket, kĂ©rdĂ©ses, hogy a zenerajongĂłk hosszĂştávon is megbarátkoznak-e a turnĂ©k egy-egy szakaszát helyettesĂtĹ‘, jĂłl kivitelezett „globális Ă©lĹ‘ közvetĂtĂ©s” lehetĹ‘sĂ©gĂ©vel.
(Guardian)
(fotĂł: pexels – anna-m. w. )