Firenzében épül a világ első olyan repülőtere, amelynek tetejére több hektár szőlőt telepítenek, amivel a toszkán szőlőtermesztési hagyományokra és a helyi táj egyik meghatározó elemére kívánnak utalni.
A firenzei Amerigo Vespucci repülőtér hamarosan megújul: modernizálják és átépítik. Pár év múlva a toszkán fővárosba utazók már egy ultramodern légikikötőben landolhatnak, amely Firenze északnyugati peremén található. Az átépítés hamarosan megkezdődik.
Toszkána híres a csodálatos reneszánsz műemlékeiről, valamint a festői olasz régió nagy területeit borító szőlőültetvényeiről. A borkedvelők egyébként jól tudják, hogy Toszkána a világ egyik legrangosabb borvidéke, amelynek története egészen az ókorig nyúlik vissza. Épített örökségünk és természeti kincseink védelme a Planet Budapest 2023 fenntarthatósági expón is a kiemelt témák közé tartozott.
A közlemény szerint a szőlőskert a firenzei Amerigo Vespucci repülőtér védjegyévé válik majd. Az épület tervezői ugyanis úgy döntöttek, hogy az új repülőtér tetején egy valódi szőlőültetvényt helyeznek el. Ezzel a toszkán szőlőtermesztési hagyományokra és a helyi táj egyik meghatározó elemére kívánnak utalni. Így a repülőtér szürke tetejének helyén, üdezöld szőlősorok látványa fogadja majd a Firenzében leszálló utasokat.
A repülőtér átépítési projektjéért a New York-i székhelyű Rafael Viñoly Architects felelős. A szőlőültetvény területe a tervek szerint akár 7,7 hektárt is lefoglalhat, ami a tervezőcsoport szerint, műszaki szempontból megvalósítható. A repülőtéri szőlőskert 38 szőlősorból áll majd, melyekből, ha termőre fordul, bort is készítenek. A tervek szerint a szőlőt az egyik vezető helyi borász vezetésével művelik, a bort pedig a repülőtér területén található speciális pincékben fogják érlelni.
Érdekesség, hogy a szőlősorok között helyezik el az épület belsejét megvilágító üvegezést is. A hatalmas csarnok az indulási és az érkezési terminálnak ad majd otthont, amelyek a repülőtér két ellentétes oldalán helyezkednek el. Természetesen lesznek üzletek, éttermek és egyéb, a modern repülőterekre jellemző szolgáltatóhelyek is. A tető alatt egy multifunkcionális közösségi tér is helyet kap, amelyet nemcsak az utazók, hanem a firenzei lakosok is használhatnak majd.
Az új repülőtér megközelíthetőségének növelése érdekében új közlekedési infrastruktúrát alakítanak ki, amely összeköti a létesítményt a város többi részével és az egész régióval. Ezt elsősorban új kisvasúti vonalak szolgálják majd ki. A repülőtér teljes területe 50 000 négyzetméter lesz. A terminál várhatóan évente közel hatmillió utast fogad majd. A repülőtér építését két szakaszban tervezik, az elsőnek már 2026-ban be kell fejeződnie, míg a második fázis várhatóan 2035-re készül el.
Forrás: Magyar Mezőgazdaság
Fotó: Canva