

Ha a klĂmaváltozásra gondolunk, a termĂ©szeti Ă©rtĂ©kek, az Ă©lĹ‘világ megĂłvása Ă©s fenntartása jut eszĂĽnkbe. Arra gondolunk, hogy csökkenteni kell a károsanyag-kibocsátást, átalakĂtani a technolĂłgiát, de hol van ebben az ember? Hiszen az ember az, aki lerombolja a világunkat, de az ember az is, aki helyrehozhatja. A társadalommal kapcsolatos kĂ©rdĂ©sek csak sokadik helyen kerĂĽlnek elĹ‘, pedig sokkal fontosabbak, mint ezt elsĹ‘re gondolnánk.
A magyar társadalom nincs könnyű helyzetben. A vidĂ©ki falvak, kistelepĂĽlĂ©sek elöregednek, a fiatalabb generáciĂłk vagy nagyvárosokban, vagy kĂĽlföldön prĂłbálnak szerencsĂ©t. Ezzel szemben az elöregedĹ‘ társadalomrĂłl valĂł gondoskodás kultĂşrája ismeretlen dimenziĂł, az idĹ‘sebb generáciĂłk nem találják az aktĂv Ă©s produktĂv öregkor kulcsát. A polikrĂzis, amelyben Ă©lĂĽnk nemcsak a klĂma, az ökolĂłgia oldalárĂłl kapcsolĂłdik Ă©letĂĽnkhöz, hanem a lakhatás, a gondoskodás Ă©s a mentális egĂ©szsĂ©g válsága kapcsán is. Hiszen elmagányosodunk, nem találjuk a mentális töltĹ‘dĂ©s lehetĹ‘sĂ©geit, stresszesek vagyunk, Ă©s egy kemĂ©ny gazdasági helyzetben prĂłbálunk tĂşlĂ©lni, ahol a bĂ©ke sem garantált. Ilyen körĂĽlmĂ©nyek között pedig nem a klĂmaválság kezelĂ©se az elsĹ‘dleges, pedig a problĂ©ma nemcsak elszalad mellettĂĽnk, hanem porig Ă©geti a világunkat. Ă–sszekapcsolĂłdás! Erre lenne szĂĽksĂ©gĂĽnk, közössĂ©get kellene Ă©pĂtenĂĽnk, de sokan inkább eltávolodnak egymástĂłl, messzirĹ‘l kerĂĽlik mĂ©g a lehetĹ‘sĂ©gĂ©t is annak, hogy összetartozzanak azokkal, akikkel egy telepĂĽlĂ©sen Ă©lnek.

Kép: canva
Hol keressĂĽk a kiutat? Hogyan lehet mĂ©gis kapcsolatokat Ă©pĂteni? Hol lesz az ember 5, 10 vagy 20 Ă©v mĂşlva, Ă©s mi az, ami megmentheti ezt a gyomrot görcsbe rántĂł helyzetet?
Milánkovics Kinga, aki 14 Ă©vig tanĂtott a gödöllĹ‘i Szent István Egyetemen, számos önkormányzat tanácsadĂłjakĂ©nt dolgozott környezetvĂ©delmi projektekben, közössĂ©get Ă©pĂt, civil szervezeteket hoz lĂ©tre, Ă©s Ă©li Ă©s megvalĂłsĂtja a permakultĂşrás „people care” fogalmát, segĂtett választ találni ezekre a kĂ©rdĂ©sekre.

A permakultĂşra nemcsak egy „kertĂ©szkedĹ‘s” szemlĂ©let, hanem ennĂ©l sokkal összetettebb. Éppen ezĂ©rt az emberrel is foglalkozik, sĹ‘t, ez az egyik alapelve. A „people care” az egyĂ©ni jĂłllĂ©tet, az egyĂĽttműködĂ©st, a szolidaritást Ă©s a mĂ©ltányos elosztást is magában foglalja. A „people care” elve szerint az emberi szĂĽksĂ©gletek fenntarthatĂł mĂłdon törtĂ©nĹ‘ kielĂ©gĂtĂ©se a környezetre is pozitĂv, gyarapĂtĂł hatással van.
PolikrĂzis: miĂ©rt csak a klĂmaválságot figyeljĂĽk?
Az emlĂtett társadalmi nehĂ©zsĂ©gek összekapcsolĂłdnak, Ă©s hatnak egymásra, mĂ©gsem kezelhetjĂĽk kĂĽlön Ĺ‘ket a klĂmaválságtĂłl. Ha bármilyen környezeti tĂ©mával találjuk szemben magunkat, a klĂmaváltozás termĂ©szeti hatásai Ă©s a mezĹ‘gazdasági, Ă©lelmiszer-termelĂ©shez kapcsolĂłdĂł kihĂvások kerĂĽlnek szĂłba. Soroljuk, mi mindent kellene Ă©s lehetne tenni azĂ©rt, hogy a vĂzválság, az aszályok hatásai stb. megoldĂłdjanak. De ki fogja mindezt vĂ©grehajtani? Kinga egyik legelgondolkodtatĂłbb felvetĂ©se az, hogy a magyar tájban, tĂ©rsĂ©gekben zajlĂł folyamatokra, problĂ©mákra ne problĂ©makĂ©nt, hanem adottságkĂ©nt tekintsĂĽnk. Ha ugyanis a klĂmaválság polikrĂzise mellett ugyanezzel a logikával a társadalom polikrĂzisĂ©t is megnĂ©zzĂĽk, sokkal könnyebben elĹ‘ tudunk rukkolni működĹ‘kĂ©pes megoldásokkal.

Kép: canva
A polikrĂzis kifejezĂ©st olyan összetett helyzetek leĂrására használják, amelyben több, egymással összefĂĽggő válság kapcsolĂłdik össze, Ăgy ezek krĂzishelyzetben felerĹ‘sĂtik egymás hatását.
Látnunk kell az erőforrásokat, a paramétereket, a szektorhatásokat ahhoz, hogy cselekedni tudjunk. Mindez azonban már a permakultúra irányába mutat, ami sokkal több a természetközeli kertészkedésnél, sőt: a társadalom, az emberekről, közösségekről való gondolkodás is a szerves része.
Ha pedig ismerjük az adottságokat, el tudunk indulni egy olyan irányba, amely nem csak működőképes, hanem akár hosszú távon tartható és gyümölcsöző megoldás is.
Eddig azonban nagyon rögös az Ăşt: Kinga elmondja, hogy az elöregedĹ‘ társadalom Ă©s a kivándorlĂł fiatalok azĂ©rt is jelentenek krĂzishelyzetet, mert Ăgy egyszerűen nem menedzselhetĹ‘k a magyar rĂ©giĂłk. Éppen ezĂ©rt kell megvizsgálni azokat az odaköltözĂ©st erĹ‘sĂtĹ‘ terĂĽleteket (a nagyvárosok agglomeráciĂłját, Budapest agglomeráciĂłját stb.), amelyeket sokan választják, Ă©s ahol szĂvesen telepednek le. EbbĹ‘l ugyanis az látszik, hogy már most vannak olyan átszervezĹ‘dĂ©sek a társadalomban, ahol egy terĂĽlet vonzza a fiatalokat is, illetve az ott Ă©lĹ‘ közössĂ©gek tudják motorizálni magukat. Ezeknek a lĂ©nyeges gĂłcpontoknak a működĂ©sĂ©t kell megfejteni, erĹ‘sĂteni Ĺ‘ket, esetleg a mintájukat „átemelni” más terĂĽletekre is.

Kép: canva
Elvándorlás és elöregedés: milyen irányt vehet Magyarország társadalma?
Ma Magyarországon több az 50 Ă©s 65 Ă©v közötti (kb. 2 milliĂł fĹ‘, 1.037.000 nĹ‘, 992.000 fĂ©rfi), mint a 0 Ă©s 15 Ă©v közötti (kb. 1.473.406 fĹ‘, 716.000 lány, 757.000 fiĂş). Tehát a kĂĽlönbsĂ©g több mint 0,5 milliĂł ember. Emellett a mai gyerekek 25%-a funkcionális analfabĂ©ta. Ez azt jelenti, hogy kĂ©pesek ugyan olvasni Ă©s Ărni, de nem vagy nagyon gyengĂ©n Ă©rtelmezik a szövegeket, Ă©s nem tudják használni a tudásukat a mindennapi Ă©letben. (Magyarországon a becslĂ©sek szerint a felnĹ‘ttek 16–33%-a funkcionális analfabĂ©ta – a szerk.). Magyarországnak összessĂ©gĂ©ben az az egyik adottsága, hogy gyakorlatilag nincsenek fiatalok. Azok pedig, akik nem a kivándorlás mellett döntenek, az emlĂtett problĂ©ma miatt teljesen más közĂ©pkorĂş felnĹ‘ttĂ© cseperednek, mint a mostani közĂ©pkorĂş rĂ©teg, ami azzal is összefĂĽgg, hogy ma a rĂ©gi idĹ‘khöz kĂ©pest máshogy működik az oktatási rendszer, Ă©s nagy a szegĂ©nysĂ©g. Sok fiatal nem tudja, hova költözzön, lakhatási válság van, az ingatlanok drágák, ahol pedig egyáltalán elĂ©rhetĹ‘ áron ingatlant lehetne vásárolni, ott nincs fizetĹ‘kĂ©pes kereslet.
Kinga jĂł pĂ©ldakĂ©nt emlĂti a Balaton-felvidĂ©ket, itt ugyanis rĂ©gĂłta elkezdĹ‘dött egy olyan mozgalom, amely közössĂ©get Ă©pĂt. Gondolhatunk a kapolcsi MűvĂ©szetek völgyĂ©re, a gasztronĂłmiára, a turizmus fellendĂĽlĂ©sĂ©re. De jĂł pĂ©ldakĂ©nt emlĂti Jánoshidát is, ahol a társadalom öregedĂ©sĂ©re válaszkĂ©nt felfejlesztettĂ©k az idĹ‘sellátást. A tĂ©rsĂ©gben van vĂz, jĂł a talaj, Ă©s könnyen kiĂ©pĂthetĹ‘ az infrastruktĂşra: az idĹ‘sek egyszerűen közlekedhetnek, a telepĂĽlĂ©snek jĂł adottságai vannak az idĹ‘sek igĂ©nyeinek tekintetĂ©ben. Olyan tĂ©rsĂ©gfejlesztĂ©si koncepciĂł mellett döntöttek, amely rĂ©vĂ©n segĂteni tudják az aktĂv öregedĂ©st. PĂ©ldául támogatják az egĂ©szsĂ©ges Ă©lelem helyben törtĂ©nĹ‘ termelĂ©sĂ©t, ez pedig segĂti az idĹ‘sebbek ellátását, egĂ©szsĂ©gĂĽk fennmaradását. Ez vonzza a fiatalokat is.

Kép: canva
Tehát olyan térségfejlesztésre van szükség, amely támaszkodik a környék adottságaira, és egyaránt vonzó az idősebb és a fiatalabb generációk számára.
A rĂ©szmegoldások tekintetĂ©ben egyre több a jĂł kezdemĂ©nyezĂ©s az idĹ‘sellátásra, az Ă©lelemtermelĂ©sre vagy a klĂmaválaszra. De a komplex megoldások tekintetĂ©ben mĂ©g bĹ‘ven van hova fejlĹ‘dni. Kinga – sok más rendszerváltás utáni aktĂv civilhez hasonlĂłan – sokáig Ăşgy Ă©rezte, hogy a társadalom nagy rĂ©sze nem hallja meg, amit a civilek mondanak. Az ilyen jellegű társadalmi helyzetekben magukra maradnak az emberek, holott egyre sĂĽrgetĹ‘bbĂ© válna a változtatás. Ezzel szemben közössĂ©gi szinten egyre jobban átgondolt Ă©s egyre aktĂvabb a szervezĹ‘dĂ©s. A gondoskodási Ă©s a lakhatási válság a proaktĂv ĂştkeresĂ©s irányába löki az embereket.
Növekvő közösségi erő
Ha a társadalom nem kap választ a problĂ©máira a felsĹ‘bb szintekrĹ‘l, önszervezĹ‘dĹ‘ mĂłdon prĂłbál tenni. Erre Kinga több jĂł pĂ©ldát is emlĂt, köztĂĽk a rendkĂvĂĽl összetartĂł Ă©s mindenkit integrálni prĂłbálĂł, de nem rugalmatlan kĂłspallagi ökoközössĂ©get. De ilyen a fentebb emlĂtett jánoshidai projekt is.
Azonban sok helyen nehĂ©z a közössĂ©get megalkotni, erĹ‘sĂteni. Kinga az olyan terĂĽletekre utal, amelyek valami alapján vonzĂłk a fiatalok számára. Ez sokszor lehet egy jĂł infrastruktĂşrájĂş telepĂĽlĂ©s, egy megfizethetĹ‘ ingatlanokat kĂnálĂł falu vagy akár a nagyvárosokhoz közeli agglomeráciĂł. Azonban a kiköltözĂ©s sokszor nem a várt Ă©lmĂ©nyt adja: magányos családok, rokonok, barátok nĂ©lkĂĽli kisgyerekesek, akik a lakhatási válság elĹ‘l menekĂĽlve egy olyan helyen prĂłbálnak szerencsĂ©t, ahol nincs kötĹ‘dĂ©sĂĽk (itt akár magamat is emlĂthetnĂ©m). Ez az Ă©lmĂ©ny pedig egy adott ponton közössĂ©gĂ©rt kiált: van, aki ilyenkor a helyi erĹ‘k Ă©s az önkormányzat felĂ© fordul. Vagy lesz lehetĹ‘sĂ©ge bekapcsolĂłdni a telepĂĽlĂ©s vĂ©rkeringĂ©sĂ©be, vagy kĂvĂĽlállĂł marad: ez nemritkán összefĂĽgg az adott hely szellemisĂ©gĂ©vel Ă©s lehetĹ‘sĂ©geivel is.
Kinga szerint Ăşj közössĂ©get szervezni meglĂ©vĹ‘ struktĂşrák nĂ©lkĂĽl, tiszta lappal nagyon nehĂ©z Ă©s energiaigĂ©nyes, hosszĂş folyamat. Ez civil kezdemĂ©nyezĂ©sre is működhet, de a helyi infrastruktĂşrára sokszor szĂĽksĂ©g lehet. KĂłspallag esetĂ©ben pĂ©ldául a polgármester második generáciĂłs betelepĂĽlĹ‘, egy aktĂv, 30–40 Ă©ves korĂş tagokbĂłl állĂł közössĂ©ggel maga mögött, de mĂ©g esetĂĽkben is nehĂ©z az idĹ‘sgondozás. A börzsönyi falu Ă©letĂ©ben a fiatalok a motorjai a közössĂ©gnek, szervezkednek, fejlesztenek, Ă©s környezettudatos irányba viszik a falu Ă©letĂ©t. De PilisborosjenĹ‘ esete is hasonlĂł: itt is környezettudatos gondolkodás jellemzĹ‘, Ă©s itt is a közössĂ©g emelte ki maga közĂĽl a polgármestert. Tehát egy civil szervezĹ‘dĂ©s „vette át” az önkormányzati feladatokat, Ă©s alakĂtja a telepĂĽlĂ©s Ă©letĂ©t, szab irányt a változásoknak.

Kép: canva
EgyedĂĽl nehĂ©z várat Ă©pĂteni, kĂĽlönösen akkor, ha a „gyĂĽttmentek” (betelepĂĽlĹ‘k – a szerk.) Ă©s az Ĺ‘slakosok között sok a feszĂĽltsĂ©g. A betelepĂĽlĹ‘k gyakorta Ăşj szokásokat hoznának, a helyben Ă©lĹ‘k viszont ezekre nem feltĂ©tlenĂĽl nyitottak. Jogosan merĂĽl fel az a kĂ©rdĂ©s, hogy mikĂ©ppen lehetne változást elĂ©rni egy ilyen szituáciĂłban, Ă©s hogyan mozdulhatna el a helyzet a közössĂ©gi lĂ©t irányába. Kinga szerint olyan cĂ©lt Ă©rdemes megfogalmazni, amellyel nem akarjuk a többieknek elĹ‘Ărni, hogy hogyan Ă©ljenek, inkább rugalmasan integrálni az elkĂ©pzelĂ©seket.
Vissza a gyökerekhez, vagy mégsem?
Aki elkezd ökolĂłgiai szinten foglalkozni a környezetĂ©vel, hamar visszatalál a hagyományos megoldásokhoz. Remek pĂ©lda erre a kaszálás: a damilos fűkaszát leváltja a hagyományos, manuális kasza. Kinga szerint azonban fontos megnĂ©zni, mi az, amit vissza akarunk hozni a mĂşltbĂłl. Habár a paraszti kultĂşra rengeteget tanĂthat, az emberi kapcsolĂłdás terĂ©n talán mĂ©gsem a legjobb ĂştmutatĂł. Hiszen a mindennapi emberi kapcsolatokat rideg hierarchikus viszonyok jellemeztĂ©k, ami ma már meglehetĹ‘sen kontraproduktĂv lenne. Az egĂ©szsĂ©gĂĽgyi gondoskodás szintĂ©n jĂł pĂ©lda, hiszen teljesen más a mai egĂ©szsĂ©gĂĽgy mozgástere, mint a rĂ©gi idĹ‘kĂ©.

Kép: canva
Nem segĂt, ha tĂşl merevek vagyunk, Ă©s olyan változást akarunk ráerĹ‘ltetni a közössĂ©gre, amivel nem tud azonosulni. Ne legyĂĽnk rugalmatlanok a jĂł megoldás megkeresĂ©sĂ©ben, ami lehet a rĂ©gi vagy az Ăşj is, hanem gondoljuk Ăşjra a közössĂ©geinket, a technolĂłgia adta lehetĹ‘sĂ©geket, ami szintĂ©n megjelenik a permakultĂşrában. Ă–ssze kell hasonlĂtani a rĂ©gi Ă©s az Ăşj technolĂłgiákat, Ă©s azt választani, ami közössĂ©gi Ă©s termĂ©szeti szinten is elfogadhatĂł. A rendkĂvĂĽl gyors változások is megkövetelik, hogy a rugalmas tervezĂ©s mentĂ©n alakĂtsuk az Ă©letĂĽnket.
Kinga javasolja, hogy aki változtatni akar, az kapcsolĂłdjon ökoközössĂ©gekhez, hogy ismereteket szerezzen, kĂ©szĂĽljön a rugalmas megoldásokra. Rengeteg az informáciĂł, a közössĂ©gek ereje pedig Ăłriási. A polikrĂzist elsĹ‘sorban akkor vĂ©szelhetjĂĽk át, ha nyitottak vagyunk, Ă©s ha közössĂ©geket Ă©pĂtve összefogunk. A kommunikáciĂł Ă©s a közössĂ©gĂ©pĂtĂ©s sokkal elĹ‘remutatĂłbb, mintha a vágyaktĂłl vezĂ©relt világot hajtjuk, hiszen nem felejthetjĂĽk el, hogy a saját jövĹ‘nkrĹ‘l van szĂł.
Kiemelt kép: canva


