Hogy élheti túl Budapest a klímaváltozást és a jövő kihívásait?
Hogy élheti túl Budapest a klímaváltozást és a jövő kihívásait?

Súlyos kérdéseket feszegetett a Brain Bar Budapest jövőjét firtató beszélgetése Soproni Tamás Terézváros polgármestere és Lánszki Regő építészeti államtitkár, országos főépítész részvételével. Egyfelől nyakunkon a klímaváltozás, az adaptációs törekvések pedig még alig-alig indultak el, másrészt a belváros kiürülésével és az agglomeráció gyors növekedésével újfajta problémák is megjelentek.

Az építészeti államtitkár elmondta, a jelenlegi becslések szerint akár 3 Celsius-fokkal is növekedhet a főváros átlaghőmérséklete a század közepére. Soproni Tamás ezt kiegészítette azzal, hogy a felmelegedés már ma is érzékelhető jelenség a városban. Budapesten az 1981 és 2010 közötti időszakban átlagosan 13 olyan nap volt egy évben, amikor a napi hőmérséklet folyamatosan 20 Celsius felett marad. Az ilyeneket trópusi éjszakának nevezzük. Egy korábbi kutatás alapján a század második felében ilyenekből akár 29-54 is lehet évente.

A Brain Baron évről évre az emberiség jelenének és jövőjének legégetőbb kérdéseire választ kereső tudósok, kutatók, üzletemberek adnak elő. A rendezvény idén is a Városligetben található Magyar Zene Házában kapott helyet. Az érdeklődők szeptember 21–22-én számos inspiráló és érdekes élőadást hallgathatnak meg.

Minden téren komplex megoldásokra van szükség

A beszélgetés egyik fókuszpontját az agglomeráció okozta kihívások adták. Ahogy elhangzott, a Budapestről történő kiáramlás nem szerencsés modell, hiszen míg az emberek eltűnnek a belvárosból a problémák maradnak, sőt a járművek számának növekedése miatt még nőnek is. A terézvárosi polgármester szerint az agglomerációs lét egyenesen önző életformának is nevezhető, legalábbis amíg nem épülnek ki azok a kötöttpályás közlekedési hálózatok, melyek tehermentesítik a várost az ingázók okozta forgalomtól. Ezeket egyébként egy kézben lenne érdemes összefogni, összeszervezni a budapesti közlekedéssel, hogy egymásra épülő, hatékony hálózat alakulhasson ki. Ahogy Soproni elmondja,

jelenleg a fővárosi utcák, közterületek 80%-át az autók használják, és minden második megtett kilométer agglomerációs autóval történik.

Komoly kötöttpályás fejlesztésekre van szükség

Persze a problémák nem egyirányúak. Az agglomerációs települések népességnövekedésével nem fejlődik együtt a helyi infrastruktúra. Ezt látjuk visszaköszönni az időszakos vízhiányokban, melyek ráadásul a klímaváltozással párhuzamosan csak fokozódnak majd a jövőben. Ahogy arról szintén szó esett, a 15 perces város koncepciójának az agglomerációban is meg kellene valósulnia, a legtöbb helyről viszont szinte teljesen hiányoznak az ehhez szükséges intézmények. Példaként Érdet említették, mely az ország egyik legnépesebb települése, de például kulturális intézményei alig vannak.

A belvárossal is bőven van feladat

Ha folytatódnak a jelenlegi trendek, 2050-re kis túlzással akár ki is ürülhet a belváros. Soproni Tamás szerint ha ezt a folyamatot vissza akarják fordítani, akkor óriási jelentősége lenne a zöldfelületek növelésének, melyek nem csak a klímaváltozás hatásait mérséklik, de a lelki egészségünket is szolgálják. Példaként hozta a romos állapotú házak lebontását, melyek helyén jelenleg jellemzően új épületek nőnek ki a földből, azonban ezek kiváló célpontjai lehetnek új zöldterületek létrehozásának.

rakpart

A zöldterületek fontosságát Lánszki Regő is osztotta, kiegészítve azzal, hogy apró parkok helyett nagyobb zöld foltokat kellene létrehozni. Ötlet szintjén még az a lehetőség is elhangzott, hogy a többcsillagos Duna-parti szállodák lebontásával kellene jelentősebb zöldterületeket létrehozni a városközpontban. Az országos főépítész elmondta azt is, hogy – bár ez Budapest belvárosát kevésbé érinti – egy előkészítés alatt álló törvénytervezet szerint a jövőben a települési zöldterületeket nem lehet majd építési területté nyilvánítani. A főépítész arról is beszélt, hogy ideje lenne megtiltani az új közterületi parkolóhelyek létesítését legalább a belváros területén.

search icon