Az elektromos rollerek meghódították városainkat, minden negatívumuk ellenére egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek. Hatalmas piacukra új szereplő érkezett, így már 3 cég e-rollereit bérelhetjük Budapest-szerte. Vajon miben másak, miben kínálnak többet a Tier égszínkék rollerei?
Több közlekedési eszközt használunk
A városi közlekedés egyre sokszínűbbé válik. A Greengo közösségi autómegosztó felméréséből kiderült, hogy a válaszadók 80%-a 4–6 különböző közlekedési eszközt használ. Népszerűek a robogók, a kerékpárok, a rollerek, a közösségi autók és természetesen a tömegközlekedés.
Az, hogy az embernek van saját autója vagy egyéb járműve, nem zárja ki más, változatos eszközök bevonását. Személyes példám is ezt mutatja: van ugyan saját kerékpárom, melyet naponta használok, ha úgy hozza a helyzet, car sharinget, MOL Bubit vagy elektromos rollert is igénybe veszek. (Ezeknek az applikációi ott sorakoznak a telefonomban.)
Budapest kerékpáros-forgalma sokat fejlődött az elmúlt évben. Különösen a melegebb hónapokban hallhattuk gyakran, hogy újabb rekordokat döntött a kerékpárhasználat a fővárosban. Azt, hogy ez a dugók elkerülése, az egészséges testmozgás vagy a járvány okozta óvatosság miatt van, nem lehet tudni. Ettől függetlenül a vírusnak mérhető hatása volt és van fővárosunk közlekedésére.
Budapesten általában 10-ből 6 ember a közösségi közlekedést használja. A vírus terjedése ebben okozott némi változást. A tömeg elkerülése végett sokan visszaálltak az autózásra, olyan időszak is volt, amikor 15%-kal több autó érkezett Budapestre. Van azonban más fenntartható megoldás is a tömeget kiiktató, gyors közlekedésre: az elektromos rollerek használata a már említett megosztásos rendszerben. Az e-rollerek éppen a járvány időszakában dinamikus fejlődésnek indultak. Egyre jobbak lettek a technikai feltételek, a lítiumakkumulátorok akkora modernizáláson mentek keresztül, hogy immár jól bírják a nagyobb távolságot is.
A Lime e-rollereit nem kell bemutatnunk: Budapest utcáinak szeretett vagy utált tartozékai jó ideje, tavaly nyár óta pedig már a vidéki régiókat is meghódították. (Az elmúlt időszakban inkább a negatív hangok erősödtek.) A városi e-roller sharing hatalmas piac, amely koránt sincs lefedve. 2021 júniusában az amerikai tulajdonú Bird telepített 600 e-rollert fővárosunk utcáira, szintén megosztásos rendszerben. Szeptember 9-én pedig egy harmadik belépő, az elektromos járművek területén piacvezető Tier indította el saját e-rollerhálózatát.
Miért pont a roller?
Lendvai Tímea, a Tier budapesti city managere a szeptember 9-én, csütörtökön tartott sajtótájékoztatón elmondta, hogy a városi autózás jellemzően 5 km-nél nem hosszabb szakaszokból áll. Erre tökéletes alternatíva az e-roller. Cégük adataiból kiderül, hogy felhasználóik jellemzően 2–5 km-es utakat tesznek meg, és 5–10 percig bérlik a járműveket. Az eszköz tehát az autó tökéletes alternatívája a városban.
Egy klímasemleges rollermegosztó
A Tierről érdemes tudni, hogy német cég, amely vezető szereplő az elektromos járművek piacán. Eddig 14 európai és közel-keleti ország nagyvárosaiban voltak elérhetőek a járműveik, Budapest bevonásával 136-ra nőtt a szóban forgó városok száma.
Lendvai Tímea két nagy előnyüket hangsúlyozta: egyrészt rollereiket európai tapasztalatokra támaszodva az európai utakhoz fejlesztették, másrészt a cégük 2020 óta teljesen klímasemleges. Utóbbit azzal érik el, hogy jól karbantartható szerkezetet dolgoztak ki. A rollerek minden darabja cserélhető és újrahasználható, beleértve a kivehető akkumulátort is. Ezenkívül a logisztikát is elektromos eszközökkel intézik.
Miben más, ha Tier-rollerrel hajtunk?
A Tier roller ára
Az első és legrelevánsabb kérdés az ár. A sajtótájékoztatón kiderült, hogy a Tier rollereinek használati díja megegyezik a versenytársak árszabásával: 250 Ft-os feloldási díjjal és 50 Ft-os percdíjjal kell számolnunk. Lefedettségben azonban még jócskán van elmaradás a vetélytársakhoz képest: a cég szeptember 9-én 150 rollert telepített az utcákra, ezek egyelőre három kerületben, a 8.-ban, a 9.-ben és a 11.-ben használhatóak. Az applikációjukban jól látható a járművek hatótávolsága. Ha a jelzett határt átlépjük, 5km/h-ra lassul a járművünk, és nem is tudjuk parkoló üzemmódba helyezni.
A Tier súlyosabb, így nehezebb is fellökni
A főgonosz Lime-mal ellentétben a töltést itt nem becsatlakozó magánemberek végzik, hanem a Birdhöz hasonlóan az anyacég alkalmazottai. A Tiernél a feltöltés egyszerűbb, mivel az aksikat a cég kollégái folyamatosan cserélik. Felmerült kérdésként, hogy az új belépő miként oldja meg a rosszul parkoló és eldobált rollerek problémáját. Ezek a rollerek súlyosak, 35 kg-ot nyomnak, így eldobálásuk, illetve mozgatásuk – például a járdáról le- és a járdára felpakolásuk – nehezebb. A cég a töltések miatt is folyamatosan nyomon követi, és a megfelelő helyre állítja az eszközöket.
Tier roller sebessége
Volt szerencsém kipróbálni, így tapasztaltam a különbségeket. Nagyobb kerekei vannak, valamint első teleszkópja, ami a nagyobb tömeggel együtt stabilabb úttartást biztosít. Végsebessége 25 km/h, hatótávolsága 30 km, és a teljesítménye nem függ a töltöttségétől. Különbség még a többi rollerhez képest, hogy dupla támasza van, továbbá a telefontartóban vezeték nélküli töltőt is elhelyeztek, ami tapasztalatom szerint remek segítség.
Tévhit, hogy csak 48 órás az élettartam
A megosztós e-rollerekkel szemben a legnagyobb kritika, hogy a felelőtlen használók miatt nagy az amortizációjuk, így nem kevés szemetet termelnek. A Tier leszámol ezzel a tévhittel, hiszen jó szervizprogramjuk révén készülékeik átlagosan 5 évig vannak használatban. Ezenkívül egy nálunk még nem elérhető, de Németországban már jól működő mytier program keretében a kivont rollereket meg is vásárolhatjuk otthoni használatra.
Arra még nem született megnyugtató terv, hogy miként fogják orvosolni a közlekedési kavarodást, ami annak a következménye, hogy az elektromos járművek fejlődését nem tudta követni a KRESZ. A hatóságok ígérete szerint a KRESZ-t hamarosan módosítják. Abban, hogy mire számíthatunk, jó támpont lehet a németországi példa. Ott az áll a törvénytervezetben, hogy a járdán csak 12 évesnél idősebbek, maximum 12 km/h-val közlekedhet; bicikliúton csak 14 évesnél idősebbek, legfeljebb 20 km/h-val. Hasonlóra számíthatunk tehát mi is. Ha a sisak is kötelező lesz, erre a Tier egy összehajtható bukóval készül.
Egyszerű app
Az applikációról csak annyit, hogy 18 éves kortól lehet használni, a letöltése tényleg nagyon egyszerű, és itt olyan Google-fordításból adódó problémák sincsenek, mint a Birdnél. A cég ígérete szerint bővül a kerületek listája, és a vidéki helyszínektől sem zárkóznak el. De ez a jövő zenéje. Nekem az a véleményem, hogy ha a Lime bejött, ez is tetszeni fog. Fontos azonban, hogy ha használjuk az e-rollereket, ezt tegyük felelősséggel!
2022-ben új Tier modell az utcákon
2022 júniusától első vidéki területen, Siófokon is elindult a Tier, mely jó alternatíva a tömegközlekedés bővítésére, hiszen a nyári megnövekedett forgalmat a hagyományos infrastruktúra már nem bírja kezelni.
Augusztustól pedig az egész flottát lecserélték, és immár új Tier rollerek fogadják a felhasználókat. A régiek előnyét megőrizték, de kicsit fürgébb és jobban irányíthatóak lettek. Ha érdekel milyenek a gyakorlatban, olvasd el roller tesztünket.
Tier-roller ára 2022
feloldási díj | 295 Ft |
percdíj | 55 Ft |
bérlet ár | 1650 Ft |
Fotók: Greendex/Hajas Bence