Gyakori ellenérv az elektromos autókkal szemben, hogy elterjedésükre nincs felkészülve az elektromos hálózat, amely nagyszámú autó terhelését nem bírná el. Azt eddig nem lehetett tudni, hogy ez valóban így van-e, az azonban biztos, hogy a villanyautók számának emelkedési üteme mellett, még bőven lenne idő a hálózat fejlesztésére is.
Bár az elektromos autók egyre gyorsabban törnek előre, például szeptemberben már egy Tesla Model 3 volt az Európában legtöbbször eladott modell, azért még nem beszélhetünk a belsőégésű motorral szerelt autók eltűnéséről. Ennek ellenére Németországban úgy gondolták, hogy egy kísérlet segítségével tiszta vizet öntenek a pohárba.
A kísérletbe bevonták egy lakópark lakóit, ahol már egyébként is többeknek volt plug-in hibrid vagy tisztán elektromos autója. A 16 hónapos kísérlet során a 86 férőhelyes parkolóban 58 elektromos töltőt telepítettek és a lakók saját autóik mellé további 45 autót villanyautót kaptak, hogy a benzines és dízel autóik helyett ezeket használhassák.
A kísérletet szervezők hipotézise szerint egy időben mindössze 30 töltőt fognak használni, a valóságban azonban 13-nál több autó sosem töltött egy időben. Ha minden töltőt használtak volna egyszerre, akkor a hálózat nem bírta volna el a terhelést és valóban fejlesztésre, például egy saját trafóházra lett volna szüksége a társasháznak.
Bár voltak olyan időszakok (elsősorban a 18-22:00 óra közötti), amikor jellemzően többen tették töltőre az autójukat, arra valójában csak másnap reggel volt újra szükség. Így egy okos töltéskezelő rendszerrel elosztották a rendelkezésre álló tápellátást, minek következtében ugyan nem töltöttek fel az autók a szokásos 2-2,5 óra alatt, de reggelre mindenki tele akkumulátorokkal tudott nekivágni az útnak.
A kísérlet egy másik érdekes tapasztalata volt, hogy az elektromos autóval először találkozó sofőrök jóval gyakrabban töltötték az autóikat, mert aggódtak a hatótáv miatt. Aztán idővel sokkal lazábbak lettek, és ritkábban tették töltőre az autókat, megszűnt a „hatótávpara”.
A címben feltett kérdésre tehát az lehet a válaszunk, hogy a hálózat elméletben nem bírná ki, ha holnaptól mindenki elektromosra cserélné az autóját, a gyakorlatban viszont valószínűleg működne a dolog. (villanyautosok.hu)