Az általános iskolába és a gimnáziumba járó tanulók fantáziáját egyaránt alaposan megmozgatta a Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány „Töltsd újra!” elnevezésű pályázata, melynek keretében a diákoknak arról kellett gondolkodniuk, milyen is lehetne a jövő zöldiskolája. A pályázatra nemcsak a fővárosból, hanem vidékről is jócskán jelentkeztek, a nyertes pályázók jutalma pedig egy-egy vízautomata volt, melyet az alapítvány november végére sikeresen telepített is az adott intézmények központi helyiségeiben.
A Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány számára kiemelt fontosságú a PET-palackoktól mentes iskolai mindennapok megteremtése. Ennek érdekében már az elmúlt években is meghirdette „Töltsd újra!” elnevezésű pályázatát, ami idén ősszel sem történt másként. A pályázatra október 15-ig az egész országból jelentkezhettek azok az általános iskolák és gimnáziumok, amelyeknek diákjai között akadt legalább egyvalaki, aki fontosnak érezte, hogy tegyen valamit a környezetvédelemért és a globális klímaválság megfékezéséért.
A pályázatról
Az eseményre egy saját készítésű kisfilmmel lehetett nevezni. A fiatal generációban való bizakodásunkra adhat okot, hogy a legtöbb intézményben nem csupán egy nebuló, hanem sokszor egy egész osztályközösség ragadott kamerát, hogy teljesítse a kiírásban megjelölt feladatot, azaz mozgóképes formában győzze meg a pályázat bírálóit arról, hogy az ő iskolájukban jó helyre kerülne a Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány egyik kiosztásra váró vízautomatája. A beküldendő kisfilmek témájaként az alapítvány egy elképzelt, jövőbeli zöldiskola felépítésének ismertetését jelölte meg. Ennek kivitelezéséhez azonban már mind a technikai, mind pedig a kreatív megoldásokat illetően szabad kezet adott a jelentkezőknek. A beküldött pályázatok tehát meglehetősen változatosak és színesek, eredeti ötletekben gazdagok lettek.
Voltak, akik komolyabb technikai hátteret és tudást, drónnal készített légi felvételeket, számítógép által generált animációt is bevetettek, ám akadtak olyan nevezők is, akiknek csupán egyszerűbb, mobiltelefonnal készített videókra nyílt lehetőségük. A technikai korlátok azonban az utóbbi csoport képviselői számára sem jelentettek akadályt: leleményes, kreatív megoldásokkal kompenzálták a hiányosságot. Volt, aki egy aprócska sztori mozgóképes elmesélésével oldotta meg a feladatot, mások kézzel készített rajzokból fűztek diasort. Bátran kijelenthető, hogy a zsűrinek nem volt könnyű dolga a benyújtott projektek elbírálásakor.
Remek ötletek érkeztek a diákoktól
A pályázatra jelentkező diákok kiváló szempontok mentén ismertették, milyennek is kellene lennie szerintük a jövő zöldiskolájának. A szelektív hulladékgyűjtés, a napelemes, napkollektoros rendszerek használata, a műanyag szemét lenullázása és az energiatakarékosság, az ökológiai lábnyom csökkentése jóformán az összes projektben megjelent. Születtek továbbá javaslatok iskolakertek létesítésére, melyekben az intézmények fákat ültethetnének, saját gyümölcsöt és zöldséget termeszthetnének, sokan pedig a hagyományos tantermi táblát és az ahhoz szükséges krétát is digitális, intelligens eszközökre cserélnék a fenntarthatóság jegyében.
Többen ajánlottak környezetbarát közlekedési megoldásokat az iskolába járáshoz. Míg a kaposvári Zrínyi Ilona Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola tanulói a biciklit jelölték ki erre a célra, a Szentendrei Református Gimnáziumból elektromos iskolabuszra érkezett javaslat. Ezek mellett az iskolai pályázatokban jelentek meg ötletek madáretetőkről, bezöldített tetőkről, takarékos víz- és élelmiszerkezelésről, illetve több diák kifejtette, hogy értékelné, ha a tanrenden belül, tanórák keretében is lenne lehetőség a természetvédelem és a klímaválság témaköreivel foglalkozni.
Nem egy beküldött projektben megjelent, hogy a fiataloknak – évente legalább egy alkalommal – az iskolájuk által megszervezett hulladékgyűjtő-akcióra is lenne igényük, sőt akadt olyan felvetés is, hogy az osztályközösségeknek elrettentés céljából szeméttelepeket kellene látogatniuk, hiszen egy ilyen hely látványa után bizonyosan mindenki fel fog hagyni a bolygó szennyezésével.
A pályázat egyik nyertese a jövőben sem hagyna fel a természetvédelem hangoztatásával
Az egyik nyertes videó készítője, Türmer Zsófia, a szolnoki Verseghy Ferenc Gimnázium végzős tanulója személyesen is nyilatkozott a Greendexnek a pályázattal kapcsolatban. Mivel versenyszerűen lovagol, régóta fontos téma számára a környezetvédelem, hiszen rengeteg időt tölt a természetben, és az otthoni kertjük zöldje is rendkívül fontos számára. Zsófi úgy fogalmazott, hogy elszomorítja a tudat, hogy sok ember nem veszi annyira komolyan a természet védelmét, mint ő, de vigasztalja, hogy a megnyert pályázat révén talán egy kicsit számukra is követendő példát mutathat.
Zsófi nagyon örült a vízautomatának, mert az otthonában is található egy ehhez hasonlóan működő víztisztító készülék, és személy szerint szívesebben iszik ilyen formában csapvizet, mint ásványvizet. Észrevétele szerint diáktársai is lelkesen fogadták az iskolában történt újítást, neki pedig külön örömöt szerzett, hogy láthatta a kilencedikesek boldog reakcióját, hiszen így végzősként ott lehet benne a tudat, hogy valami fontos dolgot hagy maga után, amikor jövőre elballag. Zsófi egyébként a továbbiakban sem szeretné tétlenül nézni a klímaváltozást és a környezetszennyezést, ezért elképzelhetőnek tartja, hogy az érettségi után a jogi pályát választja, és környezetvédelmi jogászként fog küzdeni bolygónk védelméért.
A haladás a zöldebb iskolák felé elkezdődött
A kisfilmekből egyértelműen kiderült, hogy egyes intézmények már megtették az első lépéseket a fenntartható mindennapok felé, hiszen több helyen láthatók voltak szelektív szeméttárolók, használt akkumulátor- és elemgyűjtők a folyosókon és a tantermekben, a drónfelvételekből pedig az is világossá vált, hogy néhány iskolában már most napelemes rendszert működtetnek a tetőn. A pályázat nyerteseinek kiosztott vízautomatákat nagy várakozás övezte, hiszen olyan intézmény is akadt, a melynek ez jelentette az első lépést a zöldülés felé.
A zsűri a Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány munkatársaiból állt. A 42 beérkezett projektmunka elbírálása után az alapítvány végül 19 iskolának ítélte oda a meghirdetett vízautomatákat. A november végéig lezajlott beszerelésükkel egyidejűleg pontosan annyi, igényes dizájnnal ellátott alumíniumkulacsot szállítottak ki az intézményeknek, ahány diák és tanár tanul, illetve tanít jelenleg az iskolában.
Az automatákat a központi vízhálózatra csatlakoztatták, a vizet azonban megszűrik, így nemcsak kényelmesebb ivási lehetőséget biztosítanak használóik számára a mosdókban található csapokhoz és a folyosókon elhelyezett ivókutakhoz képest, hanem higiénikusabb, egészségesebb megoldással is szolgálnak. A névvel felcímkézhető kulacsokat végtelenszer újra lehet tölteni, ráadásul teljesen ingyen, így az akció a PET-palackok száma mellett a diákok és a tanárok eddig ásványvízre, üdítőre fordított kiadásait is csökkenti.
A pályázatot ebben az évben a Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány a Széchenyi 2020 program keretében KEHOP-forrásból biztosította.
A fenntarthatósággal és azzal, hogy mi mit tehetünk bolygónk védelméért kiemelten foglalkozott a nemrég véget ért Planet Budapest 2023 Fenntarthatósági Expó is.
Kiemelt kép: canva