Az Európai Bizottság és a nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságok közzétették a weboldalak átvilágításának eredményeit. A hatósági ellenőrzések célja az uniós fogyasztóvédelmi jogot sértő honlapok kiszűrése volt.
Az átvilágítás idén először a zöldrefestésre (greenwashing) is fókuszált, azaz azokra az esetekre, amikor a különböző üzleti ágazatokban tevékenykedő vállalatok valójában nem tesznek annyit a környezetért, mint amennyit kommunikálnak.
A szakemberek összesen 344 kétségesnek tűnő állítást vizsgáltak meg részletesebben, a következő eredményekre jutottak:
- Az esetek több mint 50 százalákában a kereskedő nem biztosított elegendő információt a fogyasztók számára ahhoz, hogy megítélhessék az állítás pontosságát.
- Az esetek 37%-ában az állítás olyan homályos és általános kifejezéseket tartalmazott, mint például a „tudatos”, a „környezetbarát” és a „fenntartható”, amelyek azt a megalapozatlan benyomást keltették a fogyasztókban, hogy a terméknek nincs káros hatása a környezetre.
- Az esetek 59%-ában a kereskedő nem biztosított könnyen hozzáférhető bizonyítékot állításának alátámasztására.
- Az esetek 42%-ában több szempontú, részletes értékelést követően arra a következtetésre jutottak, hogy a cégek által megfogalmazott állítás hamis vagy megtévesztő lehet, és tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősülhet.
Egyre többen választják a környezettudatos életmódot, és üdvözlöm azokat a vállalatokat, amelyek környezetbarát termékek gyártására vagy környezetbarát szolgáltatások biztosítására törekszenek. Akadnak viszont olyan gátlástalan kereskedők, akik a fogyasztókat homályos, hamis vagy eltúlzott állításokkal tévesztik meg. A Bizottság teljes mértékben elkötelezett abban, hogy támogassa a fogyasztók zöld átállásban vállalt szerepét, és megakadályozza a zöldrefestést. Pontosan ez a tavaly ősszel elfogadott új fogyasztóügyi stratégia egyik fő prioritása.”
mondta el a vizsgálatokról Didier Reynders, jogérvényesülési biztos.
A vizsgálatok gyakorlati jelentősséggel bírnak, hiszen a nemzeti hatóságok felveszik a kapcsolatot az érintett vállalatokkal, hogy felhívják a figyelmet a feltárt problémákra, és biztosítsák, hogy azokat orvosolják. A konkrét eseteken túlmutatva az átvilágítás eredményeit az új jogalkotási javaslathoz készítendő hatásvizsgálatban is fel fogják használni.