Köd előttünk, köd utánunk – Hogyan közlekedjünk ilyenkor?

Köd előttünk, köd utánunk – Hogyan közlekedjünk ilyenkor?
Köd előttünk, köd utánunk – Hogyan közlekedjünk ilyenkor?

Kétségkívül megérkeztünk az évszaknak abba az időszakába, amikor már alaposan meg kell választani a vezetési stílust. A köd különösen veszélyes lehet, főleg éjszaka, amikor egyébként is rosszabbak a látási viszonyok. Mit csinálj, és mit ne, ha leszáll a köd?

A misztikus, ködös erdő nagyon hívogató lehet, kivéve akkor, ha vaksötétben egy autóban próbál hazajutni az ember. A környékünkön sok a kanyargós, hegyes útszakasz, sajnos hetente látok 1–2 autót kisodródva, az árokban vesztegelni. A köd érezhetően nem segít ezen a helyzeten. Az azonban biztosan, ha kicsit jobban átgondoljuk, mit NE csináljunk ilyen időben.

Jól látszik a szóródó fény.
Kép: canva

Felhő a talaj felett

A köd valójában egy „talajszintű felhő”. A páratartalom ezen kicsapódási formája a szinte harmatpontig lehűlt levegő miatt alakul ki. Ugyanolyan apró vízcseppekből áll, mint a felhők, csak éppen egészen a talajig süllyed. Átlagosan 0,01–0,02 mm átmérőjű cseppek lebegnek benne.

A ködben a hang távolabbra terjed: a páradús, sűrű levegő jobban vezeti a hanghullámokat, ezért ilyenkor a zajokat messzebbről meghallod, mint nem párás időben. Ezért tűnhet úgy, hogy egy autó vagy vonat közelebb van, mint valójában. A köd a gondolkodást is lassítja, mivel a nagyon párás levegő és a gyenge kontrasztú környezet csökkenti a vizuális ingerek feldolgozásának sebességét, ezért az ember lassabban reagál, ráadásul ezt nem is veszi észre.

A vizuális ingerek feldolgozása nehezebb.
Kép. canva

A köd miatt úgy érzed, lassabban haladsz, pedig gyorsabban mész. A kevés vizuális inger miatt az agy alulbecsüli a sebességet. Ez az ún. alagúthatás, ez pedig nagyon sok balesetet forrása az autópályán. A ködös levegő sok mikroorganizmust tartalmaz. A lebegő vízcseppek felszínén baktériumok, gombaspórák, algák is ülhetnek, tehát a köd biológiailag aktív. A köd nem véletlenül a repülőterek egyik legnagyobb ellensége. Ködben a repülési műveletek akár órákra leállhatnak, mert a pilóták nem látnak rá a kifutópályára, és a földi személyzet sem tud biztonságosan irányítani.

Miért veszélyes a köd?

Ködben vezetni kétségkívül veszélyes. Több oka is van ennek:

  1. Jelentősen csökken a látótávolság: akár 20–50 méterre is, amit az autópályán egy másodperc alatt teszel meg.
  2. Torzul a távolságérzékelés: a szem nehezen talál kontrasztot, így a távolabbi tárgyak közelebbinek tűnnek, ami rossz fékezési reakciót okozhat.
  3. A fény visszaverődik a ködcseppeken: ezért nem jó a reflektor, visszaveri a fényt, és elvakít.
  4. Megnő a tömeges balesetek esélye: az autópályán különösen, egy-egy késve észlelt fékezés 10–20 autós láncbalesetét is okozhatja.
  5. A ködfoltok hirtelen jelennek meg: az úton haladva az egyik kilométert még tiszta időben teszed meg, a következőt már sűrű ködben. Az alkalmazkodási idő ilyenkor túl rövid, ami extrém veszélyes.
  6. A nedves, hideg idő és a köd csúszós utat eredményez: sokszor pára rakódik a burkolatra, ami aztán rá is fagyhat, így jön létre a fekete jég. A sofőr pedig csak azt látja, hogy „köd van”, a csúszós utat először nem érzékeli.
  7. Zavaró optikai illúziókat okozhat: a fények „glóriát” kapnak, a szembejövő autó fényét nehezebb behatárolni, elvesznek a kontrasztok. Ez mind lassítja a reakcióidőt.
Világosban is veszélyes.
Kép: canva

Hogyan kell vezetni ködben?

A ködben vezetés szabályait több mint fontos betartani, ráadásul még így is kialakulhatnak váratlan helyzetek. Ez az az elkerülhetetlen időjárási jelenség, amit, ha megtanulsz kezelni az úton, akkor sokkal biztonságosabban közlekedhetsz.

A ködben való vezetés az egyik legveszélyesebb helyzet: a látótávolság rövid, a távolságok nehezebben becsülhetők meg, a nedves út csúszós lehet. Ezért is kell meggondoltan közlekedni, és betartani az alábbiakat:

A látótávolság 50 méterre is csökkenhet.
Kép: canva
  • Használd a ködlámpákat! De helyesen!

Tévhit, hogy a legkisebb ködben is ködlámpát kell kapcsolni. Sokan túlreagálják a helyzetet, és amint megjelenik a köd, minden lámpát felkapcsolnak, amit az autón találnak. Ezt a döntést azonban annak függvényében kell meghozni, hogy éppen milyen a látótávolság. Az első ködlámpa erős, szélesen szórt fényt ad, amit nagy ködben kell használni. A hátsó ködlámpa pedig csak akkor alkalmazandó, ha 50–100 méter a látótávolság, ellenkező esetben elvakítja a hátul jövőt. Általános szabály, hogy ha túl gyorsan bukkannak fel a szemből érkezők, akkor javában használható a ködlámpa. Javuló látási viszonyok esetén pedig ki kell kapcsolni a ködlámpát, és városban sem kell kivilágítani az autót, csak akkor, ha nagyon szükséges.

  • Lassíts, és tarts nagyobb követési távolságot!

Ez azért is fontos, mert még jó körülmények között is belefuthatsz ködfoltokba, ilyenkor pedig a gyors utazótempó rendkívül veszélyes. Legalább +2–3 másodpercet adj hozzá a normál fékezési időhöz! Ne gyorsíts csak azért, mert a szembejövő fények alapján úgy tűnik, javult a látás.

Az automatikusan nappali világítást kapcsoló autóknál ne bízz a lámpaautomatikában, ugyanis a hátsó helyzetjelzők ilyenkor nem kapcsolódnak fel. Használd a tompított fényt, hogy hátulról is látható legyél!

  • Ne használd a reflektort!

A ködcseppeken visszaverődik, így visszakapod a saját fényedet, és még rosszabbul látsz. Ugyanez igaz lehet a zavaró fényekre a belső térben: a cél, hogy teljesen az útra tudj fókuszálni.

  • Figyelj oda a sebességre!

Ez az alagúthatás miatt is fontos: túl könnyű ilyenkor gyorsan haladni, mert nem érzed a sebességet. Lassabban bevett kanyarok és alapvetően is lassabb utazótempó javasolt, ha szeretnéd elkerülni a kicsúszást, a hirtelen fékezést vagy az esetleges baleseteket. Ködben nemcsak a látótávolság csökken, hanem a féktáv is: nagyon fontos a megfelelő követési távolság!

  • Használd a navigációt!

Még ismerős útszakaszokon is érkezhetnek váratlan kanyarok. Érdemes figyelni a navigációt, a soron következő kanyarokat. Az is fontos, hogy ha megállni kényszerülsz, tedd ki a vészvillogót, és amennyire lehet, húzódj le az útról!

  • Legyenek tiszták a szélvédők és a lámpák!

A koszos ablakon ködben sokkal nehezebb kilátni, és ilyenkor minden apró körülmény számít. A koszos lámpákkal is ez a helyzet: láthatóvá tenni magad és jól látni, ez a kulcs!

Kiemelt kép: canva

search icon