21 légitársaság ígérte meg, hogy leáll a greenwashinggal
21 légitársaság ígérte meg, hogy leáll a greenwashinggal

Komoly sikert ért el az a nemzetközi fogyasztóvédelmi összefogás, amelyben 19 ország összesen 23 szervezete követelte, hogy a légitársaságok hagyjanak fel a zöldre festő állításaikkal és környezetvédelmi látszatintézkedéseikkel. Közöttük volt a magyarországi Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE) is.

Az európai fogyasztóvédelmi szervezeteket tömörítő BEUC 1,5 éve fogott össze a greenwashingot alkalmazó légitársaságok gyakorlata ellen. Ezért 2023-ban az Európai Bizottsághoz fordultak, melynek most meg is lett az eredménye.

A jövőben az Air Baltic, az Air Dolomiti, az Air France, az Austrian Airlines, a Brussels Airlines, a Eurowings, az Easyjet, a Finnair, a KLM, a Lufthansa, a Luxair, a Norwegian, a Ryanair, az SAS, a SWISS, a TAP, a Transavia France, a Transavia CV, a Volotea, a Vueling és a Wizz Air sem alkalmazhat zöldre festő gyakorlatokat kommunikációjában.

Ahogy a TVE írja, a fenti légitársaságok a jövőben 

  • nem állíthatják, hogy extra költségek kifizetésével „ellensúlyozni”, „semlegesíteni” vagy „kompenzálni” lehet a repülés CO₂-kibocsátását,
  • a „fenntartható repülési üzemanyagok” (SAF-ok) kifejezést csak megfelelő magyarázatokkal, kellően alátámasztva használhatják,
  • illetve nem használhatnak homályos „zöld” nyelvezetet, terminológiát, illetve burkolt környezetvédelmi állításokat.

Ezzel együtt a vállalatokat arra is kötelezik, hogy a jövőben több információt nyújtsanak a környezeti teljesítményükre vonatkozó állításokról, a CO₂-kibocsátási számaikat pedig világos és átlátható módon kell megjeleníteniük. Továbbá a környezetei hatások javítására vonatkozó állításaikat megfelelő tudományos bizonyítékokkal és információkkal kell alátámasztaniuk. Azok a légitársaságok, melyek ezeket a szabályokat megszegik, büntetésre számíthatnak. 

Remek hír, hogy a légitársaságok az Európai Bizottsághoz intézett panaszunkat követően beleegyeztek, hogy beszüntetik a fogyasztók zöld ígéretekkel való csábítását. Legfőbb ideje volt, hogy a légitársaságok ne állítsák be a repülést fenntartható opcióként. A „zöldviteldíjak” fizetése fák ültetéséért soha nem kompenzálhatja a repülőgépek károsanyag-kibocsátását. Ez csak bevételforrás a cégeknek, ami sem a fogyasztóknak, sem a környezetnek nem segít – nyilatkozta Agustín Reyna, a BEUC főigazgatója.

(Tudatos Vásárlók Egyesülete)

search icon