Egy új kutatásnak köszönhetően a szupermarketek vásárlói hamarosan ellenőrizhetik az élelmiszerek környezeti hatását, mielőtt a bevásárlókocsijukba teszik azokat.
A tudósok úgy oldották ezt meg, hogy nyilvános adatbázisok segítségével több ezer élelmiszertermék összetételét és azok hatását becsülték meg.
Sok fogyasztó szeretné tudni, hogy a heti bevásárlása milyen hatással van a bolygóra, még akkor is, ha a legtöbbek számára valószínűleg az emelkedő árak jelentenek nagyobb aggodalmat.
Peter Scarborough professzor, az Oxfordi Egyetem munkatársa a BBC Newsnak elmondta, reméli, hogy a kutatás eredményeképpen a vásárlók számára ökocímkézési rendszer jön létre, de úgy véli, hogy a legnagyobb hatást az jelentené, ha az élelmiszeripar ezt felhasználná a környezeti lábnyomának csökkentésére.
Az oxfordi kutatócsoport az Egyesült Királyság és Írország szupermarketjeiben kapható 57 000 élelmiszer és ital összetételét becsülte meg. Ezután értékelték a termesztési módszerek, a feldolgozás és a szállítás hatásait, a legfontosabb környezetvédelmi mérőszámok, köztük az üvegházhatású gázok kibocsátása és a természetre gyakorolt hatások alapján.
A csapat kifejlesztett egy algoritmust, amely kiszámítja az egyes élelmiszerek és italok környezeti hatásainak öko-pontszámát.
Az algoritmus szerint minél magasabb a pontszám, annál nagyobb a környezeti hatás. A várakozásoknak megfelelően a több húst és tejterméket tartalmazó élelmiszerek sokkal magasabb pontszámot kapnak, mint a több növényi összetevőt tartalmazó élelmiszerek.
De az egyes kategóriákon belül is nagy eltérések mutatkoztak. Például a legnagyobb hatású sertéskolbász körülbelül egyharmaddal magasabb értéket ért el, mint a legkisebb hatású ugyanilyen típusú termék. A kekszek hatása pedig annál nagyobb volt, minél több csokoládét tartalmaztak, ami azt mutatja, hogy a receptek apró változtatásai is nagy különbségeket eredményezhetnek.
Forrás (bbc.com)