A vendéglátásban is terjed a körforgásos szemlélet
A vendéglátásban is terjed a körforgásos szemlélet

Hazánk 14 városában 102 étterem döntött úgy, hogy visszaveszi és elmossa azokat a dobozokat, amiben a vendég az ételt elviszi vagy házhoz rendeli, mindezt úgy, hogy az élelmiszer-higiéniai szabályokat is betartja.

A Rakun Dobozközösség, ami egy cseredoboz rendszer, erre a környezetvédelmi problémára kínál megoldást. A vendég a Dobozközösséghez csatlakozott éttermekből olyan dobozt kap, amit aztán ha visszavisz az étterembe, a vendéglátóegység beveszi elmosásra és egy már előzőleg szabályszerűen fertőtlenített ugyanilyen dobozba adja ki az aktuális rendelését. A rendszer egy applikációval működik, aminek segítségével a házhoz rendelés is megoldható a vendég ilyenkor az étterem futárának, a használt dobozát is visszatudja adni.

Nem teljesen egyedülálló ez a kezdeményezés, világszerte már több országban is hasonló módszerekkel váltják ki az egyszer használatos elviteles dobozokat. A német Vytal rendszer már több mint 3500 étteremmel működik, a dán Kleenhub pedig a többször használható kávéspoharak rendszerét is kiépítette. Az Egyesült Királyság Innovációs Ügynökségének támogatásából létrejött Caulibox, Londont hódította meg többször használható elviteles dobozaival.

dr. Horvátth Sarolta környezetvédelmi szakjogász, a Rakun Dobozközösség egyik alapítója szerint:

A körforgásos gazdaság lényege nem az újrahasznosítás, hanem, hogy a termék ne is váljon hulladékká. Az étel elvitelhez és kiszállításhoz használt dobozok többszöri használata nem lehetetlen, csak egy mosógép kell hozzá és infrastruktúra, ami megakadályozza a dobozok elkallódását, a partnereink biztosítják az előbbit, mi pedig megoldottuk, az utóbbit.

A Dobozközösség novemberben ünnepli második születésnapját, a rendszer népszerűségét mutatja, hogy a felhasználói a Rakun dobozokkal már több mint 15.000 eldobható dobozt váltottak ki, ami ~630 kg hulladék megelőzését jelenti.

(Rakun)

search icon