Megoldódhat az budapesti rollerkáosz
Megoldódhat az budapesti rollerkáosz

Ha a főváros közgyűlése elfogadja a Főváros és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) által a kerületi önkormányzatokkal közösen kidolgozott, a megosztott mikromobilitási eszközök szabályozását illető együttműködési megállapodást, akkor megoldódhat a probléma.

Ahogy a BKK közleménye jelzi, a döntéssel a szolgáltatók kiszámíthatóbb, világos szabályozási környezetben működhetnek, a lakosság a főváros és a kerületek pedig rendezettebb köztereket nyernek.

Ma a főváros utcáin nagyjából 7 ezer megosztott roller és 2 ezer megosztott kerékpár található, melyek napi szinten segítik és zöldítik a közlekedést. Az eszközök tárolása illetve parkoltatása azonban eddig szabályozatlan terület volt, a széthagyott rollerek pedig sokaknak okoztak kellemetlenséget vagy bosszúságot, miközben a közterületek rendezettségét is rontották.

Az új szabályozási javaslat megszüntetné a mostani állapotokat. A jövőben a megosztott járműveket csak az arra kijelölt pontokon lehet majd elhelyezni, de ezeket a pontokat magánhasználatú eszközök tárolására is lehet majd használni. A tervezet szerint a közösségi közlekedési megállóhelyeknél és egyéb sűrűn lakott területeken tervezett mikroMobilitási Pontokat világoszöld burkolati jelek határolják és táblák jelzik majd.

A tervek szerint 500 ilyen pontot hoznak létre, melyek közül az első 100-200 darab kivitelezése már a jövő év első felében megtörténhet. A közbringákat és közrollereket kizárólag ezeken, a kezdetben a belvárosban megjelenő állomásokon lehetne leparkolni. Ha mégis máshol maradna a jármű, a szolgáltatónak 10 ezer forintos bírságot kell majd fizetnie, ezt pedig várhatóan továbbhárítják majd a felhasználókra.

Bird rollerek a Dunaparton

Ahogy a BKK írja, a szolgáltatóknak ezután díjat kell majd fizetniük a közterület használatért az érintett önkormányzatoknak, cserébe viszont a szolgáltatásaik szorosabban lesznek integrálva a közösségi közlekedésbe, például helyet kapnak majd a FUTÁR alkalmazásban.

A tervek szerint az állomások nem a járdákon kapnak majd helyet, sokkal inkább az úttest azon pontjain, ahol a forgalmas sem fogják zavarni.

A várakozások szerint a tervezett szabályozás minden szereplő számára komoly előnyökkel jár majd a mostani helyzethez képest, míg a fővárosiakat a fenntartható közlekedési eszközök használatára ösztönzi.

A részben az elektromos rollerekről szóló podkasztunk alább hallgatható meg.

search icon