Néhány régi jármű tehet a légszennyezés nagyjáért Budapesten
Néhány régi jármű tehet a légszennyezés nagyjáért Budapesten

Megdöbbentő eredményeket hoztak a Német Környezeti Segély Egyesület (Deutsche Umwelthilfe, DUH) és a Levegő Munkacsoport légszennyezettségi mérései Budapesten. Ráadásul több esetben jóval magasabb értékeket mértek, mint amit mérőállomások mutattak.

Ahogy az Levegő Munkacsoport közleményéből kiderül, a civilek a nitrogén-dioxid (NO2) koncentrációját és ultrafinom részecskék (PM0.1) számát mérték a Rákóczi úton a Blaha Lujza tér közelében és az Üllői úton a Nagykörúthoz közel. Azért éppen ott, mert a DUH szakértői úgy találták, hogy a közlekedési eredetű légszennyezést mérő állomások inkább jó légmozgású, zöld parkokban, illetve azok közelében vannak. Mindez annak ellenére van így, hogy az Európai Bíróság ítélete (C-723/17) és EU-nak a környezeti levegő minőségéről szóló 2008/50/EK irányelvének III. melléklete szerint a közlekedéssel kapcsolatos minden mérőállomást a várhatóan legnagyobb légszennyezettségű helyekre kell telepíteni.

A nitrogén-dioxidot és ultrafinom részecskéket a fővárosban elsősorban a közlekedés bocsátja ki. A előbbi légzőszervi megbetegedéseket, a tüdő krónikus gyulladását és a szem kötőhártyájának gyulladását okozhatja. Az ultrafinom részecskék bekerülnek a véráramba és azon keresztül a szervezet minden részébe eljutnak. Ez elsősorban szív- és keringési betegségeket okoznak.

Mint írják, a civilek kalibrált Airyx mérőműszerével kimutatott nitrogén-dioxid-koncentráció kiugróan magas volt, amikor egyes régebbi típusú gépjárművek haladtak el a mérőműszer mellett. Ez megerősíti azt a szakértői álláspontot, amely szerint az összes járműnek mindössze 10 százaléka okozza a szennyezés 60 százalékát. Így ezen járművek forgalmának korlátozásával rövid idő alatt számottevően javítható a levegő minősége.

A mérések eredményeit nyilvánosságra hozó sajtótájékoztatón a DUH szakértői elmondták, hogy Németországban végzett méréseik alapján a legmagasabb légszennyezettség főleg szűkebb utcákban találhatók, ahol a magas házak akadályozzák az átszellőzést – különösen akkor, ha az utca nem szélirányban helyezkedik el.

Szegő Judit, a Levegő Munkacsoport projektvezetője korábban Holnapután című podcastunk vendége volt, és többek közt arról beszélgettünk vele, hogy mire kell különösen odafigyelnünk, ha szmogos helyen élünk.

Beszámoltak arról is, hogy Berlinben az önkormányzat alkalmaz megfizethető áron kapható és akkreditált laboratóriumban vizsgált mérőket arra, hogy ilyen utcákról meghatározzák, hogy szükséges-e a beavatkozás az ott élő, járó emberek egészségének megőrzése érdekében. Ilyen intézkedés például a megengedett sebesség 30 km/órára csökkentése vagy alacsony kibocsátású övezet létrehozása, ahová a legszennyezőbb járművek nem hajthatnak be. 

A DUH mérései az Erzsébet téren sokkal nagyobb NO2-koncentrációt mutattak, mint az ottani hivatalos mérőállomás. (A Levegő Munkacsoport korábbi mérései is kimutatatták már, hogy ennek az állomásnak a nitrogén-dioxid-mérését szükséges lehet felülvizsgálni.) A kérdés tisztázása érdekében a Levegő Munkacsoport meg fogja keresni az Országos Meteorológiai Szolgálatot.

Fotó: canva.com

A sajtótájékoztatón Szegő Judit, a Levegő Munkacsoport projektvezetője hozzátette, hogy a Rákóczi úton végzett méréseket a Teleki téri hivatalos mérőállomás adataival vetették össze, ami korábban szintén a Rákóczi út légszennyezettségét mérte, de a Keleti Pályaudvar mellől a metróátépítések idején – a jóval kisebb forgalmú – Teleki tér közelébe helyezték át. Ennek az állomásnak a visszahelyezését már többször kezdeményezte a civil szervezet.

Borítókép: Levegő Munkacsoport


A fenntarthatósággal és azzal, hogy mi mit tehetünk bolygónk védelméért, kiemelten foglalkozott a nemrég véget ért Planet Budapest 2023 Fenntarthatósági Expó is.

search icon