Transport & Environment (T&E) tanulmánya szerint a fosszilis tĂĽzelĹ‘anyaggal működĹ‘ autĂłk több százszor nagyobb mennyisĂ©gű nyersanyagot pazarolnak el, mint az elektromos megfelelĹ‘ik akkumlátorai. Az elektromos autĂłkban használt lĂtium-ion akkumulátor Ă©letciklusa során csupán 30 kg a nyersanyag vesztesĂ©g, ha figyelembe veszik az ĂşjrahasznosĂtást, szemben a 17 000 liter olajjal, amit a hagyományos autĂłkban használnak el.
Több terĂĽleten is felĂĽlmĂşlják az elektromos járművek a benzinnel vagy dĂzellel működĹ‘ket:
- nyersanyag szükségletben
- energiahatékonyságban
- költségekben
- károsanyag kibocsátásban.
Az elektromos járművekre valĂł gyorsulĂł átállás ugyanakkor környezeti költsĂ©gekkel is jár, hiszen az akkumulátorgyártáshoz több ásványi anyag, pĂ©ldául lĂtium, kobalt Ă©s nikkel bányászatára lesz szĂĽksĂ©g. A T&E azonban azzal Ă©rvelt, hogy az olaj kitermelĂ©se sokkal nagyobb környezeti hatással jár. A jelentĂ©s rámutatott az elektromos Ă©s fosszilis tĂĽzelĹ‘anyaggal működĹ‘ járművek relatĂv elĹ‘nyeinek Ă©rtĂ©kelĂ©sekor használt kettĹ‘s mĂ©rcĂ©re, amely termĂ©szetesnek veszi az olaj felhasználását.
A T&E jelentĂ©se abban is bizakodĂł, hogy az akkumulátortechnolĂłgia fejlĹ‘dĂ©se csökkenti majd az egyes autĂłkhoz szĂĽksĂ©ges lĂtium, nikkel Ă©s kobalt mennyisĂ©gĂ©t, ezáltal enyhĂtve az anyagok iránti megnövekedett keresletet, valamint csökkentve autóárakat.
Összeségében a szakértők úgy számolják, hogy az akkumulátoros elektromos autók élettartamuk alatt 58%-kal kevesebb energiát használnak fel, mint egy benzines autó, és 64%-kal kevesebb szén-dioxidot bocsátanak ki.
(Guardian)