A Holnapután legújabb adásában Belayane Najoua, a Munch globális PR-vezetője volt a vendégünk, akinek segítségével megoldásokat kerestünk az ételpazarlás csökkentésére, főként a hamarosan beköszöntő karácsonyi időszakra való tekintettel. Műsorunkban foglalkoztunk a pazarlás Magyarországra és más európai országokra jellemző mértékével, a rossz szokásokkal és a globális tendenciákkal. Najoua tanácsokat fogalmazott meg arra nézve, hogy milyen módon tudnánk csökkenteni túlfogyasztásunkat egyéni szinten, és nemzetközi példákat is említett. A Munch tevékenységéről, céljairól és jövőjéről is hallhattunk az eddigi terveket alapul véve.
Egy átlagos magyar háztartásban, ahol négyen élnek, évente nagyjából 236 kilogramm étel kerül a kukába. Ez az adat elsőre elrettentően magasnak tűnhet, azonban így is bőven az uniós átlag alatt vagyunk. A szokásaink megváltoztatása önmagában nem segít, az élelmiszeriparnak is tennie kell a közös cél elérése érdekében, hiszen az emberi tevékenység a globális szén-dioxid-kibocsátás 8–10%-áért felel.
A Munch már sokak számára ismerős lehet. A cég partneri kapcsolatot köt nagy élelmiszeripari áruházláncokkal, éttermekkel és kisebb családi vállalkozásokkal azért, hogy megmentsék azokat a megmaradó élelmiszercsomagokat, amelyek egyébként a kukában végeznék.
Műsorunk első blokkjában a hazánkra jellemző adatokat az európai élelmiszer-pazarlási helyzethez viszonyítottuk, és összehasonlítottuk a városi lakosok fogyasztását a vidéki lakosokéval. Az Európai Unión belül az összmennyiség tekintetében kiemelkedően magas értéket mértek Németországban, Franciaországban és Olaszországban is. Najoua a megoldást abban látja, ha a profitorientált és a nonprofit szervetek összefognak a pazarlás csökkentése érdekében.
Ezek után tippekkel és javaslatokkal folytattuk a beszélgetésünket. Az egyik legegyszerűbb megoldás a bevásárlólista írása volt, amely ténylegesen csökkentheti a kukában landoló élelmiszerek mennyiségét. Amennyiben mégis olyan helyzetbe kerülünk, hogy sok alapanyagunk marad a hűtőnkben, nyugodtan kísérletezzünk új ételek készítésével. Továbbá szó volt arról is, hogy a civil szervezetek által kezdeményezett túlfogyasztás elleni törekvések önmagukban nem elég erősek, ezért is szükséges, hogy a nagyobb vállalatok beálljanak mögéjük, és támogassák küldetésüket.
Harmadik blokkunkban a Munch vállalatáról, weboldaláról és applikációjáról mesélt nekünk vendégünk. A tevékenységük keretében eddig közel 3 millió ételcsomagot sikerült megmenteniük a több mint 4000 szerződtetett partnerük segítségével. A cég terjeszkedése elérte már Romániát, Szlovákiát és Csehországot is. Vállalatuk a többi ételrendelő alkalmazáshoz hasonlóan szerzi bevételét, így tudják fedezni költségeiket, és képesek növekedni az ország számos pontján. Vevőkörük meglepően széles skálán mozog, kezdetekben a Z és az X generációt gondolták a Munch célközönségének, azonban az idősebb generációk is előszeretettel használják alkalmazásukat.
Végezetül a karácsonyi ételpazarlásról és a fenntarthatóbb fogyasztásra irányuló törekvésekről beszéltünk. Vendégünk három javaslatot adott, amelyeket érdemes megfontolni a közelgő ünnepek időszakában. Az első a Munch Market használata a weboldalukon, ahol kedvezményes áron komplett csomagokat lehet vásárolni, amelyeket nagyvállalatok kidobtak volna. A második tipp a főzés, illetve a menü közös megtervezése a családtagokkal, amire Najoua egy példát is hozott. A harmadik pedig a megfelelő tartósítási módszerek alkalmazása. Aki kíváncsi a javaslatok további részleteire, semmiképpen se hagyja ki a Holnapután adását!