A klĂmaváltozás miatt egyre növekszik az olyan szĂ©lsĹ‘sĂ©ges idĹ‘járási esemĂ©nyek valĂłszĂnűsĂ©ge, amelyekkel a rĂ©gebbi Ă©pĂtmĂ©nyeket tervezĹ‘ mĂ©rnökök mĂ©g nem számoltak, miközben az általános Ă©ghajlati körĂĽlmĂ©nyek is átalakulnak – megváltozik pĂ©ldául a levegĹ‘ szokásos hĹ‘mĂ©rsĂ©klete Ă©s páratartalma. Mindezek egyrĂ©szt sokszor meglehetĹ‘sen kĂ©nyelmetlennĂ© teszik a rĂ©gebbi Ă©pĂĽletekben valĂł Ă©letet, másrĂ©szt az Ă©pĂtmĂ©nyek Ă©lettartamát, a környezeti hatásokkal szembeni ellenállĂł kĂ©pessĂ©gĂ©t is kikezdik. – olvashatĂł egy, a g7.hu portálon megjelent Ărásban.
A gyakorivá válĂł viharok következtĂ©ben az Ă©pĂĽletek vakolata is gyorsabban amortizálĂłdik, ami vĂ©gsĹ‘ soron ázásokhoz, nedvesedĂ©shez vezet. A magasabb hĹ‘mĂ©rsĂ©klet kedvez bizonyos kártevĹ‘k terjedĂ©sĂ©nek, pĂ©ldául – az akár az Ă©pĂĽletek tartĂłelemeikĂ©nt használt fagerendákkal is táplálkozĂł – termeszek olyan helyeken is megjelennek, ahol korábban nem volt jellemzĹ‘ az elĹ‘fordulásuk. A melegben továbbá a fĂ©m szerkezeti rĂ©szek hĹ‘tágulása is eltĂ©rhet az Ă©vtizedekkel ezelĹ‘tt megtervezett mĂ©rtĂ©kekhez kĂ©pest: KĂnában van olyan felhĹ‘karcolĂł, amit rĂ©szben az acĂ©lszerkezet felmelegedĂ©s okozta sĂ©rĂĽlĂ©se miatt kellett kiĂĽrĂteni.
A gyakran használt vasbetonban lĂ©vĹ‘ acĂ©lt a hĹ‘táguláson kĂvĂĽl a nedvessĂ©g is károsĂtja: ha a beton belsejĂ©ben lĂ©vĹ‘ acĂ©l megnedvesedik, rozsdásodik Ă©s kitágul, kisvártatva megrepeszti a betont, Ă©s tovább gyengĂti a szerkezetet, egy „betonráknak” is nevezett kĂ©miai folyamat által. A korrĂłziĂłt ráadásul a lĂ©gköri szĂ©n-dioxid növekvĹ‘ szintje is elĹ‘segĂti.
A változások nemcsak házakat, hanem más Ă©pĂtmĂ©nyeket is sĂşjtanak. Az utak Ă©pĂtĂ©sekor használt bitumen lágyulása, olvadása is egyre gyakoribb a hĹ‘hullámok során, a hĹ‘tágulásnak Ă©s a korrĂłziĂłnak hidak fĂ©mszerkezetei is kitettek, a csapadĂ©k szĂ©lsĹ‘sĂ©ges eloszlása pedig a talaj gyakori kiszáradását, majd átnedvesedĂ©sĂ©t okozva az Ă©pĂtett műtárgyak sĂĽllyedĂ©sĂ©t okozza.
(Forrás: g7.hu Kép: pexels.com)