A Levegő Munkacsoport közleménye szerint sok példa van arra, hogy az autóhasználatra kivetett helyi díjak előnyösek a városok számára, miközben a Budapesten is tapasztalható erős forgalom nem fenntartható, ellehetetleníti a a városlakók mindennapi életét, és sok megbetegedésért, korai halálozásért felelős.
Európa több városában ma már sikeres, hosszú évek óta működő dugódíj-rendszerek bizonyítják, hogy a kezdeményezés nem alaptalan. A kontinensen Stockholmban működik a legsikeresebb rendszer, ahol az időponttól és az év időszakaitól függően változik a kiszabott díj, azonban ez gyakorta csupán 1-2 euró nagyságrendű. Ez is elég volt azonban ahhoz, hogy autók 20% eltűnjön az utakról, ezzel egy biztonságosabb, tisztább és élhetőbb várost létrehozva.
Segítene a forgalmi helyzeten, ha első lépésként Budapest határán is fizettetnénk egy napi néhányszáz forintos díjat. Ha az autóknak csak a 10 százaléka eltűnne az utakról, már attól is sok helyen egyenletesebbé válna a forgalom, kevesebb lenne az araszolás, a dugóban veszteglés. De a fő előnye az lenne egy ilyen Budapest-matrica bevezetésének, hogy tudatilag és gyakorlatilag is elősegítené az egész Budapestre kiterjedő útdíj bevezetését.
– fogalmaz Vargha Márton, a Levegő Munkacsoport közlekedési témafelelőse.
Londonban már 2003-ban dugódíjat vezettek be, mely eleinte a belvárosra szűkült. A kezdeményezést annyira sikeres lett, hogy mára 379 négyzetkilométerre terjesztették ki (ez Budapest területe közel háromnegyedének felel meg). Ebben a zónában napi 12,5 fontot (több mint 5000 forint) kell fizetni minden olyan autó után, amely nem felel meg a korszerű környezetvédelmi követelményeknek.
Szerte a világon sok példa bizonyítja, hogy az útdíjnak és behajtási díjnak sokkal több az előnye, mint a hátránya. Ezért kérjük Budapest vezetőitől, hogy első lépésként egy megvalósíthatósági tanulmányt készíttessenek el. A budapestiek egy zöldebb és tisztább városban szeretnének élni, amihez közelebb kerülnének az általunk javasolt útdíj bevezetésével. Ezt a javaslatunkat már több szakmai fórumon megvitattunk, és az elképzelésünk a szakemberek körében széleskörű egyetértéssel találkozik.
– tette hozzá Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke.
A Levegő Munkacsoport nemrég petíciót indított, arra kérve a Fővárosi Önkormányzatot, hogy készítsen megvalósíthatósági tanulmányt egy minden személy- és tehergépkocsira kiterjedő budapesti útdíjról. A kilométer- és szennyezésarányos díjból származó bevételt részben visszajuttatnák a rászoruló budapestieknek, részben pedig a környezetkímélőbb közlekedésre fordítanák.