Itt a kibocsátásmentes közösségi közlekedés

Itt a kibocsátásmentes közösségi közlekedés
Itt a kibocsátásmentes közösségi közlekedés

A Wels nevű osztrák kisvárosban hamarosan olyan busszal kezdik szállítani az utasokat, mely hidrogént tankol. Olyan hidrogént, melyet napenergia segítségével állítanak elő.

A zöld hidrogén sokak szerint a jövő közlekedésének alapja lehet, és kiváló alternatívát jelenthet a ritkafémekből gyártott, sokszor környezetszennyező akkumulátorokkal szerelt elektromos autókkal szemben. Az egyetlen hátrányuk jelenleg az, hogy jóval drágábbak, mint a hagyományos megoldások. Egy hidrogénhajtású busz jelenleg 1,5-2,5-szer drágább, mint a hagyományos buszok, és hasonló a szorzó a hidrogén és a gázolaj között is.

A hidrogént használó járművek némileg hasonlatosak elektromos társaikhoz, őket is elektromotor hajtja. Lényeges különbség viszont, hogy nem egy beépített akkumulátorból származik az áram, hanem a jármű üzemanyagcelláiban keletkezik a hidrogén és az oxigén kölcsönhatásakor, ez pedig szintén elektromos motort hajt. A folyamat közben víz és némi hő keletkezik.

A wels-i megoldás azért számít teljesen zöldnek, mert a járművekben napenergia segítségével, vízből előállított zöld hidrogént használnak. Ma már világszerte rengeteg hidrogénes teszt folyik, többségük azonban nem vízből, hanem földgázból előállított hidrogénre épül, így nem nevezhető teljesen karbonsemleges, tiszta megoldásnak.

A teszt során használt járművet a budapesti villamosok miatt ismerős CAF, illetve annak leányvállalata a Solaris gyártja. A busz egy-egy tankolása nagyjából 15 perc, ami megegyezik a hagyományos gázolajos buszok tankolási idejével. Ezalatt 37 kg hidrogént táraz be a gép, amivel aztán 400 km-nyi utat képes megtenni. Itt fontos megjegyezni, hogy az akkumulátort használó elektromos buszok töltési ideje 6-8 óráig is eltarthat.

A hidrogénhajtású járművek felfutására valószínűleg még azért várni kell, a gyártó szerint jelenleg 100 ilyen buszra van rendelése. Ez a száma azonban remélhetőleg bővülni fog, az Európai Uniós irányelvek szerint ugyanis 2021-től 2025-ig az új beszerzésű buszok 45%-nak, míg 2026-tól 65%-nak környezetkímélőnek kell lennie. (G7)

search icon