



Egyre fontosabb szerepet tölt be az életünkben a fenntarthatóság, még a pénzügyi és a vállalti szektorban is jelen van, ellenben az ezt mérhetővé tevő ESG fogalom kevesek számára ismert – derült ki az UniCredit Bank és a SteiGen közös 1000 ember megkérdezésével végzett kutatásából.
A felmĂ©rĂ©s rámutatott: a magyarok mĂ©g mindig leginkább a környezetvĂ©delemhez társĂtják a fenntarthatĂłságot, Ă©s kevĂ©sbĂ© ismerik annak társadalmi, vállalatirányĂtási aspektusait.
Az ESG (E, environmental: környezeti, S, social: társadalmi, G, governance: vállalatirányĂtási terĂĽletek) a fenntarthatĂłságĂ©rt vĂ©gzett munkát teszi láthatĂłvá Ă©s mĂ©rhetĹ‘vĂ© a közĂ©p- Ă©s nagyvállalatok esetĂ©ben. Ezek a cĂ©gek az e tĂ©ren tett vállalásaikat, kezdemĂ©nyezĂ©seiket Ă©s eredmĂ©nyeiket tudják olyan mĂłdon megosztani, hogy láthatĂłvá váljon mindenki számára.
Mivel az ESG vállalatokkal kapcsolatos fogalom, talán nem meglepĹ‘, hogy a magyarok mindössze 12 százalĂ©ka ismeri magát a kifejezĂ©st, mĂg a tĂ©mával kapcsolatban alig 2 százalĂ©k vallja magát tájĂ©kozottnak. A magyarok 73 százalĂ©ka a környezetvĂ©delemre, 66 százalĂ©k tudatos, takarĂ©kos fogyasztásra gondol a fenntarthatĂłság, fenntarthatĂł fejlĹ‘dĂ©s kifejezĂ©sek hallatán.
Az ESG kifejezĂ©s egyelĹ‘re meglehetĹ‘sen ismeretlenĂĽl cseng: volt, aki „fĂ©kezĂ©s-visszanyerĹ‘ rendszerre”, kipörgĂ©sgátlĂłra, esetleg az „egĂ©szsĂ©gedre!” szĂł lehetsĂ©ges Ăşj rövidĂtĂ©sĂ©re asszociált. A valĂłdi jelentĂ©st – a vállalatok fenntarthatĂłsági kezdemĂ©nyezĂ©seihez kapcsolĂłdĂł fogalmat – kevesen tudták beazonosĂtani.
Tanulságos, hogy a megkĂ©rdezettek milyen kevĂ©s tevĂ©kenysĂ©get soroltak a fenntarthatĂłság tárgykörĂ©be. „Nem Ă©ljĂĽk fel a tartalĂ©kokat, Ăşj erĹ‘forrásokat keresĂĽnk”, „nem veszek mindenbĹ‘l Ăşjat, no pazarlás” – fogalmazták meg. A fenntarthatĂłság fogalmához a környezetvĂ©delmen Ă©s a tudatos fogyasztáson kĂvĂĽl 16 százalĂ©kuk a használati tárgyak adományozását társĂtották mĂ©g. KonkrĂ©t, a fenntarthatĂłsághoz kapcsolĂłdĂł fogalmak kapcsán a „termĂ©szethez valĂł visszatĂ©rĂ©s”, a klĂmaváltozás elleni kĂĽzdelem, az önfenntartĂł gazdálkodás kerĂĽlt szĂłba, de akadt, aki szerint a fenntarthatĂłság esszenciája abban ragadhatĂł meg, hogy „ne nyĂşjtĂłzkodjunk tovább, mint ameddig a takarĂłnk Ă©r”. JĂłl láthatĂł, hogy elsĹ‘sorban a gyakorlatias, láthatĂł eredmĂ©nyekkel járĂł tevĂ©kenysĂ©gek a legismertebbek.
Bár az emberek fontosnak tartják, hogy a vállalatok tegyenek a fenntarthatóságért és legyen társadalmi szerepvállalásuk, de csak a megkérdezettek 7%-át befolyásolja cége szerepvállalása a munkahelyválasztásban.