



Átalagosan napi 70-100 kilométer távolságot tesznek meg az elektromos autót használók, de a Jövő Mobilitása Szövetség szakértői összeírtak pár tanácsot, amikkel bele lehet vágni akár egy külföldi utazásba is.
Autópályán, klímával, több utassal és csomaggal megrakodva természetesen magasabb fogyasztással kell számolni a villanyautók esetében is, ráadásul nem árt tudni, hogy ez a fogyasztásnövekmény nagyobb, mint a hagyományos autók esetében.
Sokan nem tudják, hogy a hűtés akár 20 százalékkal is csökkenheti a hatótávot, így amennyiben lehetséges, érdemes az autót előre, még a töltés ideje alatt lehűteni a kívánt hőmérsékletre. Így nem az akkuban tárolt energiával kell hűteni és nagyobb hatótáv érhető el.
Alapszabályként, ahogy mindig, most is törekedjünk arra, hogy 20 százalék alá ne essen a töltöttség, és 80 százaléknál jobban ne töltsük fel – de ne kockáztassunk, nem a világ vége, ha egyszer-egyszer 100 százalékra töltjük az autónkat, inkább menjünk biztosra, minthogy bajba kerüljünk.
Elsősorban ismernünk kell a saját autónk paramétereit, illetve a töltőállomások hálózatát – ez utóbbinál applikációkat is segítségül hívhatunk.
Magyarországon 2021 végén 1880 darab nyilvánosan üzemeltetett töltőberendezés volt, ennek harmada Budapesten található – ez 33,6 százalékos bővülést jelent a megelőző évhez képest. Itthon a töltőpontok legnagyobb része autópályák, főutak mentén van, a Balaton térsége kimondottan jól ellátottnak tekinthető.
Európában észak-nyugat felé haladva sűrűsödnek az elektromos kutak. Norvégia és Hollandia jár az élen, ugyanis ezek az országok célul tűzték ki, hogy két töltőállomás között 120 km-nél nem lehet nagyobb a távolság. Svájcban sem valószínű, hogy töltés nélkül maradunk: az 1600 km hosszú „Grand Tour of Switzerland” túraútvonal elektromos autóval teljes hosszában bejárható. A déli országokban már nem ilyen kedvező a helyzet, ott bizony mindig érdemes figyelni a hatótávra és a következő töltési lehetőségre.
Jó kiindulási pont www.plugshare.com/hu weboldala, ahol magyar nyelven láthatjuk Európa összes töltőállomását, bár ezen keresztül töltést nem tudunk indítani. Arra figyeljünk, hogy az eltérő szolgáltatók a saját alkalmazásukban a konkurencia állomásait nem mindig frissítik időben.
Amikor megtervezzük a megállókat, villám és gyorstöltőkkel találkozhatunk. A villámtöltők 20-60 perc alatt teljesen feltöltenek egy autót, így itt kisebb a sorban állás, de arányuk még csak 5-10%. A gyorstöltők használatánál már órákat kell számolni, és bosszantó lehet, ha az előző használó ottfelejti az autóját és így blokkolja a további használatot.
Összeségében elmondható, ha odafigyelünk és az utazástervezés során figyelembe vesszük a magasabb fogyasztást, ha használjuk a szükségek appokat, akkor egy igazán környezettudatos nyaralásban lehet részünk, ahol olyan dolgokat is észrevehetünk, amit hagyományos üzemelésű autóval nem biztos: hiszen a töltés közben kisvárosokat, eldugott strandokat és kirándulóhelyszíneket fedezhetünk fel.
További tanácsokat és információkat a Jövő Mobilitás Szövetség oldalán találsz.