



A legtöbben 70-100 kilométert tesznek meg elektromos autóikkal a hétköznapokban, azonban hosszabb utakra csak kevesen vállalkoznak. A Jövő Mobilitása Szövetség szakértői szerint viszont egy kis tervezéssel, előre gondolkodással elektromos autóval neki lehet vágni a nagyvilágnak is.
Ha elektromos autóval vágunk bele egy hosszabb utazásba, akkor nem árt ismernünk a jármű hatótávolságát és a töltőállomások hálózatát – ez utóbbiban több alkalmazás is segítséget nyújt. Még pontosabban tudunk tervezni, ha autónk fogyasztását is ismerjük. A szűk keresztmetszetet leginkább a töltési lehetőségek száma és sűrűsége adja, azonban ahogy a szervezet közleménye írja, minél északabbra utazunk elektromos járművünkkel, annál sűrűbb a töltőállomások hálózata.
Mint írják, Norvégia és Hollandia jár az élen a töltési lehetőségeket tekintve, ugyanis ezek az országok célul tűzték ki, hogy két töltőállomás között 120 km-nél nem lehet nagyobb a távolság. Svájcban sem valószínű, hogy töltés nélkül maradunk: az 1600 km hosszú „Grand Tour of Switzerland” túraútvonal elektromos autóval teljes hosszában bejárható. A déli országokban már nem ilyen kedvező a helyzet, ott bizony mindig érdemes figyelni a hatótávra és a következő töltési lehetőségre.
Magyarországon 2021 végén 1880 darab nyilvános, engedélyköteles tevékenység keretében üzemeltetett töltőberendezés volt üzemben, ennek harmada Budapesten található – ez 33,6 %-os bővülést jelent a megelőző évhez képest. Itthon a töltőpontok legnagyobb része autópályák, főutak mentén van, a Balaton térsége kimondottan jól ellátottnak tekinthető.
A szervezet közleménye szerint a tervezésnél jó kiindulási pont lehet a plugshare.com weboldal és alkalmazás. Itt töltést indítani ugyan nem lehet, de naprakész információkkal szolgálnak és ellenőrizni lehet, hogy üzemkész-e a töltő, használták-e azt a megelőző néhány napban. Emellett a többi szolgáltató applikációját is érdemes figyelni, már csak azért is mert ezek szükségesek lehetnek a töltések elindításához is. Megkönnyíti a tervezést az is, hogy néhány szolgáltatónál akár előzetesen is lehet helyet foglalni.
A töltéssel kapcsolatban azt írják, hogy nagyobb utazásaink során is alapszabályként törekedjünk arra, hogy 20 százalék alá ne essen a töltöttség, és 80% jobban ne töltsük fel az akkumulátort. Ezzel együtt viszont kockáztatni sem érdemes: nem a világ vége, ha egyszer-egyszer 100%-ra töltjük az autónkat.
Mennyi ideig tart egy töltés?
A Jövő Mobilitása Szövetség szakértői szerint a tervezés során fontos szempont, hogy mennyi ideig is tart maga a töltés, mennyi időre kell megállnunk útközben, hiszen nyilván kényelmesebb ekkor az igényeinkhez igazítani a töltés idejét: a villámtöltés (egyenáramú vagy DC töltés) percekben mérhető, általában 20-60 percig tart az akku mérettől és a töltöttségtől függően, ez egy kávészünet ideje alatt menetkésszé teszi az autót, de egy nagyon rövid megállás során is betölthetünk a töltő teljesítményétől függően több 100 km megtételére alkalmas energiát. Ha a gyorstöltést (váltakozó áramú vagy AC
töltés) választjuk, akkor akár egy városnézés ebéddel is beiktatható az utazásba, hiszen ez akár több órát is igénybe vehet. A pár éve még megszokott ingyenes töltés már nem jellemző, elvétve találni ilyen helyeket, és ott sorbanállásra lehet számítani.
Mint írják, autópályán, klímával, több utassal és csomaggal megrakodva magasabb fogyasztással kell számolni a villanyautók esetében is, ráadásul nem árt tudni, hogy ez a fogyasztásnövekmény nagyobb, mint a hagyományos autók esetében. Sokan nem tudják, hogy a hűtés akár 20%-kal is csökkenheti a hatótávot, így amennyiben lehetséges, érdemes az autót előre, még a töltés ideje alatt lehűteni a kívánt hőmérsékletre. Így nem az akkuban tárolt energiával kell hűteni és nagyobb hatótáv érhető el.