Mikor a múlt hónapban Kaliforniában a környezetszennyezést felügyelő hatóság megszavazta, hogy 2035-ig megtiltja az új benzinüzemű autók értékesítését az államban, a hatóság tisztviselőit klímahősként üdvözölték.
Nem véletlenül: Az állam számításai szerint a lépés 2026 és 2040 között közel 400 millió tonnával csökkenti a kibocsátást, és ezzel a szív- és tüdőbetegségekből eredő, becslések szerint 1300 halálesetet előz meg. A tilalom az első ilyen lépés az Egyesült Államokban, és a világ legagresszívabb éghajlatvédelmi szabályozása.
Ez a jó hír. A rossz hír viszont a következő: Kaliforniának még rengeteg tennivalója van, mert az autók villamosítása önmagában nem lesz elég ahhoz, hogy elhárítsa a klímaváltozás legrosszabb következményeit. A kaliforniaiak által évente megtett kilométerek számának csökkentése elengedhetetlen. Még a tiszta járműtechnológia és az üzemanyagok terén elért fejlesztések ellenére is szükség van a vezetés csökkentésére, hogy teljesíteni lehessen az állam éghajlatvédelmi és levegőminőségi kötelezettségvállalásait.
A kitűzött cél ellenére Kaliforniának eddig nem sikerült jelentősen csökkentenie az autóhasználatot. 2019-ben, az utolsó erős adatokkal rendelkező évben a kaliforniaiak – az egy főre jutó éves megtett járműkilométerben mérve – többet vezettek és utaztak autóval, mint 14 évvel korábban. Kevesebben jártak telekocsiban, kerékpárral és gyalog munkába. És egyre kevesebben szálltak buszra vagy vonatra, ami a járvány kezdete óta tovább romlott. 2035-re az állam célja, hogy 2005-höz képest 19 százalékkal csökkentse az átlagos kaliforniaiak gépjárművel megtett kilométereit.
Forrás (wired)