Túl drága a benzin? Van alternatívád!

Túl drága a benzin? Van alternatívád!
Túl drága a benzin? Van alternatívád!


Fura egy világ volt a benzinárstop, hiszen a MOL adatai szerint többet fogyasztottunk, mint tavaly. Ez azt jelenti, hogy voltak olyanok, aki mondjuk ezelőtt még középtávra is gyalog vagy tömegközlekedve mentek, és nem ültek autóba, mert drága volt a benzin, azonban a 480-as árstop idején úgy hajtottak, mintha nem volna holnap. Nemrég beköszöntött a valóság, de utazni mégis kell. Vannak alternatívák!

Az autó úgy hozzánk nőtt, mint a honfoglaló magyarokhoz a ló. Budapesten – habár európai szinten is kiemelkedő tömegközlekedésünk hálózata, pontossága (tényleg!), kiépítettsége és komfortja – állandósultak a dugók.

Megfigyelhetjük, hogy a legtöbb autóban egyetlen ember ül. Ez azt jelenti, hogy 30 kocsi (ami egy kisebb busznyi mennyiség) 75 méter helyet foglal az úton, de ha csak egy méternyire követik egymást, ami rendkívül rövid távolság, akkor 100 méternyi dugóról beszélünk! A 30 főt utaztatni képes busz pedig nagyjából 10 méter.

Persze lehet mérlegelni, hogy influenzaszezonban akar-e az ember másokkal összezsúfolódva zötyögni. Megvan az ára annak is, hogy az érkezés és az indulás nincs időhöz kötve, hát még a kényelemnek! De akkor sem kell feltétlenül a saját autónkkal pöfögni a városban, egy sor alternatív megoldás vár!

A bubizás

Az első közösségi közlekedési forma a MOL Bubi volt. Mára jól kinőtte magát, rengetegen használják, és amellett, hogy környezetbarát, még egészséges is. Mondjuk, nem biztos, hogy télen kell nekiállni tekerni, hogy a nehéz bringáktól megizzadva egy piros lámpánál már be is köszönjön a tüdőgyulladás, vagy az ízületeink kérjék ki maguknak a hideget.

A roller

Az elektromos roller korunk egyik fő közlekedési eszköze. Sajnos még nem érte megfelelően utol a törvény, ezért a felhasználók egy része a KRESZ-t és az utakat használó más járműveket vagy embereket figyelmen kívül hagyva hasít. Rendkívül nagy sebessége és apró kerekei miatt balesetveszélyes, manapság mégis egyre többen választják őket. Budapesten jelenleg két cég járművei elérhetőek, és igen nagy az a zóna, amelyen belül használhatjuk őket.

A mi autónk

No, nem az esztergomi remekművek jönnek, hanem a már jól ismert carsharing cégek. Három vállalat is verseng a felhasználókért, ami azért rendkívüli, mert így gyakorlatilag a város bármely pontján, maximum 10 perc séta után „van autónk”. A tarifáik változóak, és ha dugóba kerülünk, csak úgy repülnek a percekkel együtt a súlyos pénzek. Azonban ha nincs akkora forgalom, és nagyjából negyedórás távolságra megyünk, két-három vonaljegy árából kijöhetünk még akkor is, ha egyedül utazunk. Ha egy ilyen autót négyen vagy öten megtöltünk, akkor ez már-már a BKK-bérlet árával vetekszik.

Bármelyiket is választjuk, biztosan jobban járunk, mintha egy benzines vagy dízeles járművel okádnánk a füstöt percenként tíz métert haladva a város bármely pontján a dugóban. Nemcsak zöldebb megoldások ezek, hanem még olcsóbbak is!

search icon