Mindenki Ă©szrevette, hogy az Ă©lelmiszerek ára jĂłcskán megemelkedett, nincs ez máskĂ©pp a bio- Ă©s ökoĂ©lelmiszerekkel sem. De hogyan lehet Ăgy tartani a tudatos Ă©s egĂ©szsĂ©ges Ă©trendet? KörkĂ©rdĂ©sĂĽnkben a nagy Ă©lelmiszer-ĂĽzletláncok, a SPAR Magyarország Ă©s a Penny kommunikáciĂłs szakembereit kĂ©rdeztĂĽk az elmĂşlt idĹ‘szak bio- Ă©s ökotermĂ©k-vásárlási szokásainak változásárĂłl Ă©s arrĂłl, mire számĂtanak jövĹ‘re.
Az utĂłbbi Ă©vekben Ă©rezhetĹ‘en megnövekedett a bio- Ă©s ökotermĂ©kek iránti kereslet. Az emberek igyekeztek egĂ©szsĂ©gesebben Ă©lni. Hogyan változott ez a koronavĂrus-járvány idejĂ©n, Ă©s mi jellemzĹ‘ most, az infláciĂłs helyzetben?
Maczelka Márk, a SPAR Magyarország kommunikációs vezetője:
A világjárvány alatt tapasztaltunk egy általános forgalmi növekedést, ami a szóban forgó termékekre is vonatkozott. Jelenleg az extrém inflációs környezetben sajnos ezt a kategóriát is érinti a volumencsökkenés. Ugyanakkor van olyan vásárlói réteg, amely számára továbbra is fontosak a bio- és ökotermékek. Erre az igényre próbálunk választ adni.
Kazatsay Eszter, a Penny magyarországi kommunikációs vezetője:
Az egĂ©szsĂ©ges szortimentĂĽnk bĹ‘vĂtĂ©sĂ©vel kĂ©t fĹ‘ cĂ©lunk az Ă©telintoleranciával kĂĽzdĹ‘k igĂ©nyeinek kiszolgálása, illetve az egĂ©szsĂ©gtudatos Ă©letmĂłdot folytatĂł vásárlĂłközönsĂ©g megszĂłlĂtása volt. VĂ©geztĂĽnk kutatásokat azzal kapcsolatban, hogy melyek a legfontosabb „egĂ©szsĂ©ges” kategĂłriák a vásárlĂłk számára, milyen termĂ©keket keresnek, Ă©s ezeket hol keresik egy bolton belĂĽl.
A válaszokat figyelembe vĂ©ve egy ideális alapválasztĂ©kot hoztunk lĂ©tre, illetve ezen tulajdonságok alapján fogalmaztuk meg azt is, hogy a könnyebb tájĂ©kozĂłdás Ă©rdekĂ©ben ezeket blokkosĂtva helyezzĂĽk el boltjainkban a hűtött- Ă©s a szárazáru-egĂ©szsĂ©g rĂ©szlegen. Fontosnak tartjuk, hogy az alaptermĂ©kek az állandĂł választĂ©kban mindennap elĂ©rhetĹ‘k legyenek. Ezek mellett idĹ‘szakosan egy-egy akciĂłra hozunk Ăşjabb termĂ©keket, hogy a változatosságot is biztosĂtani tudjuk vásárlĂłink számára. Ennek szellemĂ©ben vezettĂĽk be a my Bio saját márkás termĂ©kcsaládunkat is.
Az infláció miatt megdrágult biotermékek népszerűsége hogyan változott?
M.M.: Továbbra is van kereslet a friss árukra (zöldségekre, gyümölcsökre, salátákra), hiszen ez összességében egy sokkal tágabb kategória. Az életmód területén nagyon népszerűek a növényi tejek, illetve a nemrég bevezetett saját márkás sporttermékek is.
K.E.: Kimutatásaink szerint az infláciĂłs környezet nem fogta vissza a biotermĂ©kek iránti keresletet, utĂłbbi inkább mĂ©g tovább növekedett. Ez leginkább a választĂ©k bĹ‘vĂĽlĂ©sĂ©nek, a rendszeres akciĂłknak, a kiemelt bolti kihelyezĂ©snek Ă©s a versenykĂ©pes saját márkás my BIO ajánlatoknak köszönhetĹ‘. Az elmĂşlt idĹ‘szakban egyre több tapasztalatot szereztĂĽnk a vásárlĂłi igĂ©nyekkel kapcsolatban, ezĂ©rt elĂ©rhetĹ‘bbĂ© tettĂĽk a friss biozöldsĂ©geket Ă©s -gyĂĽmölcsöket, a boltokban kiemelt helyen kĂnáljuk Ĺ‘ket vásárlĂłinknak.
Napjainkban mely egészségmegőrző termékek iránt a legnagyobb a kereslet?
M.M.: A népszerű Hungaricool termékinnovációs versenyünk idén már negyedszerre ad lehetőséget a hazai partnerek számára, hogy termékeik bekerüljenek a SPAR választékába. Emellett a Régiók Kincsei programunk is a kisebb helyi vállalkozások termékeinek ad teret a kijelölt régiókban és üzletekben.
K.E.: A Penny-nĂ©l hosszĂş ideje hangsĂşlyos az egĂ©szsĂ©gtudatos Ă©s a vegán kĂnálat. Az áruházak „EgĂ©szsĂ©gsziget” polcain a biotermĂ©kek mellett elĂ©rhetĹ‘ek a glutĂ©nmentes Ă©s a cukorkontroll-termĂ©kek, a hűtĹ‘kben pedig kiemelt helyet kaptak a laktĂłzmentes Ă©s az állati eredetű alapanyagot nem tartalmazĂł vegán árucikkek. A laktĂłzmentes termĂ©kek a legkeresettebbek, de folyamatos keresletnövekedĂ©s tapasztalhatĂł a többi emlĂtett egĂ©szsĂ©gkategĂłriában is.
A Food for Future 100 százalĂ©kban állati alapanyagoktĂłl mentes, növĂ©nyi alapĂş, vegán saját márkás termĂ©keinket tavaly vezettĂĽk be a választĂ©kunkba. A vásárlĂłi visszajelzĂ©sek alapján Ăşgy láttuk, hogy folyamatosan növekvĹ‘ igĂ©ny mutatkozik a hĂşs- Ă©s tejtermĂ©kek kiváltására is. Az Ă©letforma vagy az Ă©telintolerancia által generált szĂĽksĂ©glet lefedĂ©se mellett ezek elĹ‘nye, hogy a tisztán növĂ©nyi termĂ©keknek kisebb a karbonlábnyomuk, mint állati eredetű alternatĂváiknak. A termĂ©kkĂnálatunkban megtalálhatĂł az állati eredetű összetevĹ‘k nĂ©lkĂĽl előállĂtott, növĂ©nyi alapĂş burgerpogácsa is, továbbá a falatkák vagy Ă©ppen a sajtpĂłtlĂł.
Keresik-e önöknĂ©l a hazai, helyi termelĹ‘k által előállĂtott termĂ©keket?
K.E.: A Penny számára Ă©vek Ăłta kiemelt cĂ©l, hogy növelje a magyar termĂ©kek arányát mind a 228 hazai ĂĽzletĂ©ben. Ennek eredmĂ©nyekĂ©nt jelenleg az árucikkek közel kĂ©tharmadát hazai beszállĂtĂłk biztosĂtják. Ezen termĂ©kek nĂ©pszerűsĂ©ge a mentes termĂ©keinkkel egyĂĽtt folyamatosan növekszik, hiszen azt tapasztaljuk, hogy az ĂĽzleteinkbe betĂ©rĹ‘ közönsĂ©g is elĹ‘szeretettel választja a magyar termelĹ‘k árucikkeit.
A Penny az Ăşn. „Girbe-gurba” termĂ©kekkel is támogatja a gazdaságos bevásárlást. Ezek olyan, többnyire magyar termelĹ‘ktĹ‘l Ă©rkezĹ‘, nem szabványos mĂ©retű, formájĂş zöldsĂ©gek Ă©s gyĂĽmölcsök, amelyek beltartalma teljes Ă©rtĂ©kű, ugyanakkor olcsĂłbb megoldások a vásárlĂłk számára. A magyar gazdaságnak stabil bevĂ©telre van szĂĽksĂ©ge annak Ă©rdekĂ©ben, hogy fejlĹ‘dhessen. EzĂ©rt is döntöttĂĽnk Ăşgy, hogy elsĹ‘kĂ©nt a magyarországi diszkontláncok között a gazdáktĂłl átvesszĂĽk a másodosztályba sorolt girbe-gurba zöldsĂ©geket Ă©s gyĂĽmölcsöket. ĂŤgy nemcsak támogatjuk Ĺ‘ket a fenntarthatĂł gazdálkodásban, hanem egyĂşttal a munkahelymegĹ‘rzĂ©shez Ă©s -teremtĂ©shez is hozzájárulunk Magyarországon. TermĂ©szetesen továbbra is kiemelt cĂ©lunk, hogy kiválĂł beltartalmĂş zöldsĂ©geket Ă©s gyĂĽmölcsöket biztosĂtsunk vásárlĂłink számára.
Az európai országokban jóval elterjedtebb a bioélelmiszerek fogyasztása. Észrevehető más trend a fogyasztásukban, mint itthon?
K.E.: A trendet nagymértékben befolyásolja a vásárlóerő. A magyar vásárlók jelentős része nem tudja áthidalni a hagyományos és a bioélelmiszerek közötti árkülönbözetet, hiába vannak tisztában az utóbbiak előnyeivel.
Mire számĂtanak a biotermĂ©kek piacán 2023-ban?
M.M.: A biotermĂ©kek iránt továbbra is egyĂ©rtelmű igĂ©nyre számĂtunk, ugyanakkor nagy kĂ©rdĂ©s lesz, hogy ez az extrĂ©m infláciĂłs környezet mikĂ©ppen hat majd a vásárlĂłerĹ‘re. A választĂ©k optimalizálásával, illetve marketingkommunikáciĂłs támogatással Ă©s akciĂłkkal igyekszĂĽnk a lehetĹ‘ legjobb választĂ©kot biztosĂtani a vásárlĂłinknak.
K.E.: 2023-ban a biotermĂ©kek iránti fogyasztĂłi igĂ©ny stabilizálĂłdására számĂtunk, dinamikus növekedĂ©st nem prognosztizálunk. A stabilizálĂłdás hátterĂ©ben az elĂ©rhetĹ‘sĂ©g jelentĹ‘s javulása áll, ami az állandĂł választĂ©k kiszĂ©lesĂtĂ©sĂ©nek Ă©s az akciĂłs ajánlatok bĹ‘vĂĽlĂ©sĂ©nek köszönhetĹ‘. Emellett sajnos Ăşgy gondoljuk, hogy az árszintkĂĽlönbsĂ©g továbbra is visszatartĂł erĹ‘ lesz az alacsonyabb jövedelemmel rendelkezĹ‘ háztartások esetĂ©ben.