Írország csak annyi szél- és napenergiával rendelkezik, hogy az ország villamosenergia-szükségletének 30-40 százalékát fedezze. Ez azt jelenti, hogy azok az ügyfelek, akik 100 százalékban megújuló energiaforrásokból előállított energiát vásárolnak, még mindig olajból, gázból, szénből és tőzegből származó energiát kapnak. A vállalatok azonban továbbra is állíthatják, hogy 100 százalékban megújuló energiaforrást biztosítanak, egy európai szintű rendszer, az úgynevezett származási garancia révén.
Miért szólították fel az ír energiaipari vállalatokat, hogy hagyjanak fel a 100%-ban megújuló energiaforrásokkal kapcsolatos állításokkal? Az Ír Reklámszabványügyi Hatóság (ASAI) az Energia energiacég reklámjaiban szereplő, az egész iparágban használt 100 százalékban megújuló energiára vonatkozó állításokat vizsgálta. A hivatal helyt adott a Sinn Féin szenátora, Lynn Boylan által benyújtott panasznak.
Az aktivisták és a kampányolók évek óta kongatják a vészharangot a 100 százalékban megújuló energia hamis állításaival kapcsolatban. Az emberek, akik megpróbálnak helyesen cselekedni, akaratlanul is támogatják a fosszilis tüzelőanyagokat, amikor állítólag zöld termékeket vásárolnak
– mondta Boylan szenátor.
Egy szabályozás lehetővé teszi az országok számára, hogy más országok megújuló energiával foglalkozó vállalataitól vásárolt tanúsítványokkal pótolják a zöld energia hiányát. Norvégia és Írország vásárolt egymástól ilyen tanúsítványokat, azonban közöttük nincs valós energiakapcsolat, ami azt jelenti, hogy a megújuló energiát nem lehet felhasználni az országban.
A származási garanciák többsége Norvégiából származik, az EU megújuló energiaforrásokról szóló irányelve és az ír jogszabályok lehetővé teszik az eredetmegjelölések használatát. Bár a ezek használata legális és az ír energiaügyi szabályozó hatóság felügyelete alatt áll, az ASAI úgy találta, hogy a vállalatok nem 100 százalékban megújuló energiát szolgáltatnak, ami megtévesztő a fogyasztók számára.
A reklámfelügyelet szerint a hirdetők magatartási kódexének hat szakaszát sértették meg, köztük azt a szakaszt, amely szerint a hirdetők nem használhatják ki a fogyasztók hiszékenységét, tapasztalatlanságát vagy tájékozatlanságát. Boylan szenátor szerint az ASAI megállapításai azért úttörőek, mert nem csak azt mutatják ki, hogy egy nagy villamosenergia-ipari vállalat zöldre mosást folytatott, hanem azt is, hogy mindezt az energiatanúsítványokra vonatkozó szabályok betartásával tette.
(Forrás: euronews.com/green)