Az Európai Parlament és az uniós miniszterek nemrég megállapodtak a tengerhajózási ágazat kibocsátásának csökkentését célzó, kiemelt jelentőségű jogszabályról. A határozat jelentős előrelépést jelent, mivel nagyban hozzájárul azokhoz az előzetes tervekhez, amelyek 2050-re szén-dioxid-semlegességet tűztek ki célul.
A törvény értelmében a hajók kibocsátását 2025-től kezdve 2%-kal, majd 2050-től 80%-kal kell csökkenteni. A célok ugyanakkor a szén-dioxid mellett a metán- és a dinitrogén-oxid-kibocsátásra is kiterjednének.
A zöldek szerint azonban problémát jelent, hogy a megállapodás csak az 5000 tonna feletti hajókra vonatkozik, a támogatók viszont rámutattak arra, hogy a hajózásból származó szén-dioxid-kibocsátás mintegy 90%-áért az ennél nagyobb tömegű hajók felelnek
– írja az euractiv.com.
A tervek szerint az Európai Bizottság 2028-ban ismét felülvizsgálja a megállapodást, hogy mérlegeljék annak lehetőségét, hogy a kisebb hajókra is vonatkozzon-e egy ilyen, vagy ehhez hasonló szén-dioxid-csökkentési törvény.
A jogalkotó hozzáteszi, hogy az olyan alacsony karbon-lábnyomú üzemanyagok, mint például a hidrogénből származók, jelenleg kisebb mennyiségben állnak rendelkezésre, mint a kőolaj. A jogszabály hosszútávon viszont elősegíti a fenntartható tengeri üzemanyagok piacának fellendülését. Ez azért lehetséges, mert a célkitűzések biztosan növelni fogják a zöld üzemanyagok iránti keresletet, ami ösztönözni fogja a termelést, és idővel olcsóbbá is teszi az ilyen üzemanyagokat.
A mostani tervek szerint a megállapodásban szereplő célértékeket nem teljesítő hajókra kiszabott büntetésekből befolyó összegeket a tengeri ágazat szén-dioxid-mentesítésére irányuló projektekre fordítják. Vannak olyanok, akik szerint a megállapodás éghajlat-politikai szempontból nem elégséges, és még szigorúbb fellépésre lenne szükség.
(Forrás: euractiv.com)