Az Európai Parlament és az uniós miniszterek nemrég megállapodtak a tengerhajózási ágazat kibocsátásának csökkentését célzó, kiemelt jelentőségű jogszabályról. A határozat jelentős előrelépést jelent, mivel nagyban hozzájárul azokhoz az előzetes tervekhez, amelyek 2050-re szén-dioxid-semlegességet tűztek ki célul.
A törvény értelmében a hajók kibocsátását 2025-től kezdve 2%-kal, majd 2050-től 80%-kal kell csökkenteni. A célok ugyanakkor a szén-dioxid mellett a metán- és a dinitrogén-oxid-kibocsátásra is kiterjednének.
A zöldek szerint azonban problémát jelent, hogy a megállapodás csak az 5000 tonna feletti hajókra vonatkozik, a támogatók viszont rámutattak arra, hogy a hajózásból származó szén-dioxid-kibocsátás mintegy 90%-áért az ennél nagyobb tömegű hajók felelnek
– Ărja az euractiv.com.
A tervek szerint az Európai Bizottság 2028-ban ismét felülvizsgálja a megállapodást, hogy mérlegeljék annak lehetőségét, hogy a kisebb hajókra is vonatkozzon-e egy ilyen, vagy ehhez hasonló szén-dioxid-csökkentési törvény.
A jogalkotĂł hozzáteszi, hogy az olyan alacsony karbon-lábnyomĂş ĂĽzemanyagok, mint pĂ©ldául a hidrogĂ©nbĹ‘l származĂłk, jelenleg kisebb mennyisĂ©gben állnak rendelkezĂ©sre, mint a kĹ‘olaj. A jogszabály hosszĂştávon viszont elĹ‘segĂti a fenntarthatĂł tengeri ĂĽzemanyagok piacának fellendĂĽlĂ©sĂ©t. Ez azĂ©rt lehetsĂ©ges, mert a cĂ©lkitűzĂ©sek biztosan növelni fogják a zöld ĂĽzemanyagok iránti keresletet, ami ösztönözni fogja a termelĂ©st, Ă©s idĹ‘vel olcsĂłbbá is teszi az ilyen ĂĽzemanyagokat.
A mostani tervek szerint a megállapodásban szereplĹ‘ cĂ©lĂ©rtĂ©keket nem teljesĂtĹ‘ hajĂłkra kiszabott bĂĽntetĂ©sekbĹ‘l befolyĂł összegeket a tengeri ágazat szĂ©n-dioxid-mentesĂtĂ©sĂ©re irányulĂł projektekre fordĂtják. Vannak olyanok, akik szerint a megállapodás Ă©ghajlat-politikai szempontbĂłl nem elĂ©gsĂ©ges, Ă©s mĂ©g szigorĂşbb fellĂ©pĂ©sre lenne szĂĽksĂ©g.
(Forrás: euractiv.com)