Miközben a nők gazdasági szerepe egyre fontosabb, a piacon elérhető pénzügyi szolgáltatásokon ez nem mindig látszik meg. A banki szolgáltatások többsége jelenleg nem tud semleges maradni vagy válaszolni a női igényekre. Ebben a kérdésben is a fintechek reagáltak gyorsabban a piaci igényekre. A radiocafén futó Fintech Világa – Zöld Pénzügyi Percek legújabb részében Qayum Dániel, a Peak tanácsadója és Nyul Zsuzsa műsorvezető kifejezetten nőknek készült digitális pénzügyi termékeket és szolgáltatásokat mutatnak be.
A pénzügyi döntések 80%-át, a vásárlási döntéseknek pedig 85%-át hozzák meg nők a világban. A mindennapi költések esetén még nagyobb ez a ráta, míg a nagyobb összegű költések esetén a férfiak dominálnak. Miközben a nők szerepe a gazdaságban és a pénzügyi döntésekben nagyon fontos, a piacon elérhető pénzügyi szolgáltatások ezt nem feltétlenül tükrözik. Pedig ahogyan korábban is megírtuk, milliárdokat veszít a pénzügyi iparág, mert nem ismeri a női ügyfeleket.
Közel 890 milliárd dollárnyi bevételtől esik el a globális pénzügyi szektor, mert a hagyományos szolgáltatók többnyire figyelmen kívül hagyják a női fogyasztók igényeit. A banki és pénzügyi szolgáltatások demokratizálása, a női pénzügyi ügyfelek megismerése tehát nem csak elvi kérdés, hanem gazdasági érdek is.
A fejlődő országokban kinyílik a nemek közötti szakadék
A fejlődő országokban a nők jelentős része bankolatlan, azaz nincs bankszámlája. Mások alulbankoltak, vagyis nem érik el a számukra szükséges pénzügyi szolgáltatásokat. A megoldások többsége a férfiakra van szabva, anélkül, hogy ezt bárki is kimondaná.
Egy olyan látszólag nemsemleges kérdés, mint a minimum bankszámlaegyenleg olyan nők millióit zárja ki a pénzügyi szektorból, akik teljes családok pénzügyeit menedzselik, de a gyereknevelés miatt nem, vagy csak részmunkaidőben dolgoznak. Ez a megkötés olyanokat is kizár, akik esetleg teljes munkaidőben dolgoznak, de alul vannak fizetve. Ők sok bank szemében nem rendelkeznek elegendő fizetéssel, így kellő anyagi potenciállal ahhoz, hogy saját számlát nyithassanak.
A fintechek látták meg a lehetőséget a női termékekben
A problémát egyre több cég ismeri fel. Szép számban jelennek meg nőknek szóló digitális pénzügyi szolgáltatások, elsősorban különböző fintech cégek jóvoltából. Eközben a bankok lemaradása továbbra is jelentős. A Zöld pénzügyi percek bemutatja a legérdekesebb példákat azokra a fintech applikációkra és pénzügyi termékekre, amelyek a nők befektetési bizalmát vagy pénzügyi ismereteit fejlesztik. Olyan fintecheket is bemutatunk, amelyek speciálisan nőknek szóló pénzügyi termékeket kínálnak.
Sikeres női fintech alkalmazások
A Jefa egy mexikói neobank, amely nők kiszolgálására szakosodott. Olyan digitális bankszámlát kínál, melyhez alacsony minimum-számlaegyenleg tartozik. Így a szegényebbek is saját bankszámlához juthatnak a közép-amerikai országban. Ezáltál anyagi függetlenségük és pénzügyi lehetőségeik egyaránt nőnek.
Az amerikai Lili szabadúszó vállalkozók igényeire szabott pénzügyi megoldásokat kínál, köztük kifejezetten nőkre szabott megoldásokat is. Tevékenysége azért is kiemelten fontos, mert a kutatások szerint a freelancer vállalkozó nőknek ugyanazért a munkáért jellemzően kevesebbet fizetnek a megbízóik és kifizetésük kisebb valószínűséggel érkezik meg időben.
Az amerikai Ellevest a nőket segíti a befektetésben. Az alkalmazás befektetési algoritmusa figyelembe veszi a speciálisan nőket érintő körülményeket, mint például a karrier megszakítását és a bérszakadék, majd ezekhez igazítja a befektetési javaslatokat és automatizmusokat.
A Manulife egy amerikai digitális biztosító, azaz insurtech. A cég egy olyan, kifejezetten női egészségbiztosítást hozott létre, amely többek között a szülést követő kórházi ellátási költségeket és nőket érintő rákos megbetegedések kezelésének költségeit fedezi. (fintech.hu)