„A természet csodájának mi is a részei vagyunk, így ehhez méltóan igyekszünk végezni tevékenységeinket.”
„A természet csodájának mi is a részei vagyunk, így ehhez méltóan igyekszünk végezni tevékenységeinket.”

Egyedi. Fenntartható. Divatos és slow fashion. Mindemellett Lipták Noémiék víziója, hogy a színek viselése saját magunk és a körülöttünk lévők számára is energetizáló. Bíznak abban, hogy a divat lehet többre hivatott, mint egyszerű gyártás. Így létrehozták adományrendszerüket, amivel minden vásárló támogatni tud egy magyar roma, vagy egy ghánai családot. 

Mit kell tudnunk a Selva márkáról?

A SELVA-val szerettünk volna a fenntartható divat és a slow fashion mozgalom mellé állni. Minden pulóverünk egyedi tervezésű, amiket kézzel készítünk el Budapesten. Organikus pamut termékeink a színek és a különböző kultúrák szerelmeseinek ajánljuk. Anyagainkat, amikkel a pulóvereinket öltöztetjük, egyenesen Ghánából hozzuk, amik közt találhatóak kézzel festett batikok és waxprintek is. 

Noémi, mit jelent a „slow fashion” és mitől nevezhető annak a brandetek? 

Fontos nekünk hogy a batikok és printek, amikkel dolgozunk ghánai magánszemélyektől vásároltak legyenek. Ebben talán a személyes emberi kapcsolatok hozzák az eszenciát nekünk, és hisszük, hogy így másoknak is! Egyesével válogatjuk az anyagokat, minden SELVA darab teljesen egyedi tervezés. Így a tömeggyártás tőlünk távol álló műfaj, az egyedi, néhány darabos készítésre rendezkedtünk be. 

Hogyan indult, ki álmodta meg a céget?

A vízió több lépcsős volt. András, a csapat egyik tagja önkéntes munkát végzett Ghánában, és utána is többször visszalátogatott. Az utolsó alkalmakkal már megbeszéltük, hogy hoz anyagokat, batikokat Ghánából. Az elhatározás hogy a ghánai anyagok iránti imádatunk egy márkává fejlődjön, az amazóniai őserdőben talált meg minket. Innen jött a nevünk is: SELVA, ami őserdőt jelent. A vízió az volt, hogy jó lenne színes ruhákban, ezekben a csodaszép textilekben látni az embereket hazánkban is, mert hisszük, hogy ez a viselője és a környezete számára is felemelő!

András, a férjed válogatja egyesével Ghánában az anyagokat, majd tervez. Ezt a gyakorlatban hogyan kell elképzelni? Hogy néz ki a csapat?

Bizony. András válogatta egyesével az anyagokat Ghánában. A hazahozott textileket egyedileg, egyesével tervezzük meg Andrással ketten, majd  a varrónőnkkel kiegészülve folytatódik a munka, a pulóverek megvarrása.

András a férjem, ő a SELVA gyökere, aki utazik, és válogatja egyesével Ghánában az anyagokat, majd pedig tervez. Én is tervezek, és mindent összeszervezek. Édesanyám a kiegészítőkkel foglalkozik, a csodás varrónőnk, Kriszti megvalósít, Horváth Bernadett a fotóival varázsol, Bodó Márton pedig csodás grafikával életre kelti a SELVA szellemeket. 

Miért pont Ghána?

A ghánai anyagok adottak voltak. Amikor megismertem Andrást, tele volt a lakása gyönyörű batikokkal és ahogy utazott mindig hozott még néhányat. Éreztük, hogy ha ilyen anyagokkal vesszük körbe magunkat, akkor biztosan jó úton haladunk. Beleszerettünk. Először csak magunknak csináltunk néhány pulóvert, de a körülöttünk levők biztattak minket, hogy szerintük ez másoknak is tetszene. A ghánai anyagok a kezdet, szépen lassan ezt szeretnénk más országok, kultúrák anyagaival bővíteni.

Mi volt a cél a márka elindulásával? 

Szerettünk volna egy olyan márkát útjának indítani, ami kiemel minket a fast fashion világából. Szerettük volna, ha Budapesten is megjelennek Afrika  színei és mintái, bízva abban, hogy a színek viselése önmagunk és mások számára is felemelő. Emellett szándékunk volt a SELVA közösség magjának elvetése, amiből kellő nyitottsággal bármi kibontakozhat. Gondolok itt alkotói közösségekre, eseményekre és mindarra, amit a szemléletünk sugároz.

Milyen anyagokat használtok? Mit kell róluk tudni? 

Mostanra már pulóvereink többsége organikus pamut anyagból készül, ezzel biztosítva, hogy márkánk fenntartható legyen, és mi se érezzük magunkat kellemetlenül újabb ruhák gyártásáért. A ghánai anyagokat tekintve pedig waxprinteket és kézzel festett batikokat használunk, amiket ghánai magánszemélyektől vásárolunk.

Mi a jövő, mi a cél?

Bízunk benne hogy egy szépen növekvő, de mégis egyedi tervezésű és gyártású márka maradunk. 1 éves most a SELVA, eddig „csak” magyar vásárlóink voltak, de a jövőben szeretnénk akár a nemzetközi piacra is kilépni. Szándékunk a ghánai anyagokat kiegészíteni más kontinensek tradicionális anyagaival. Hosszú távú víziónk pedig a SELVA home és kids megszületése. Ezek mellett pedig szeretnénk, hogy a SELVA család egy olyan alkotói közösséggé fejlődjön, amiben akár előadásokat, eseményeket is életre tudunk hívni. 

Amikor azt mondják, hogy „fenntartható divat”, arról mit jut eszetekbe? 

Fenntartható divat alatt egy olyan márkát látunk, ahol elengedhetetlen a környezettudatos szemlélet. Pulóvereink többsége organikus pamutból készül. Járva a világot tudjuk, hogy a Föld kincseit óvni kell, (a döntéseinkkel) közvetett módon is, ezt szeretnénk tudatosítani magunkban és másokban is. Ezért fontos számunkra hogy a leginkább környezetbarát megoldásokat válasszuk minden szinten – tekintettel a márka cédulánkra, a csomagoló anyagainkra, illetve magára a gyártási folyamatra is. A természet csodájának mi is a részesei, részei vagyunk, így ehhez méltóan igyekszünk végezni tevékenységeinket.

search icon