fbpx

Ahogy arról korábban mi is beszámoltunk, január 1-jétől jelentősen változnak a jótállás szabályai, mely végre komolyabb védelmet nyújtanak a fogyasztóknak is, a kereskedőkkel szemben, akiknek viszont az átlátható új szabályok szintén inkább segítséget jelentenek majd.

Az új rendszer a termékek árához kötött, azzal párhuzamosan emelkedő sávos rendszerben biztosítja majd a jótállást. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium mai közleményéből pedig az új szabályokhoz kapcsolódó garanciális javítások új rendje is kiderül.

Az MTI-hez eljuttatott közlemény kitér arra, hogy a fogyasztóvédelmi hatóság tapasztalatai szerint egy-egy termék szervizelése akár 70-100 napig is elhúzódhatott, ez pedig túlzottan hosszú idő. Az egyértelmű, rövidebb határidők, a legfeljebb háromszori javítás után előírt csere vagy pénzvisszafizetés megóvja a vevőket a végtelenségbe nyúló várakoztatástól, az időrabló utánajárástól.

A jövő évtől pontosabb határnapok vonatkoznak a javításra és a cserére is – hangsúlyozták. Hozzátették: az új rendelkezések nemcsak a fogyasztókat védik, hanem a vállalkozások jogkövető magatartását is segítik.

Az ITM tájékoztatása szerint a vevő a hibás termékkel az azt értékesítő kereskedőhöz vagy közvetlenül a szervizhez fordulhat, alapesetben javítást várhat el. Olykor azonban rögtön kiderül, hogy az árucikk nem javítható. A felesleges költségek és az időhúzás elkerülése érdekében az új előírások szerint az első meghibásodás esetén nem javítható termékeket a vállalkozás 8 napon belül köteles cserélni.

Ha a cserére nincs lehetőség, azonos határidővel a vételárat kell visszafizetni a vevőnek – írták. Közölték: ha a termék hibája szervizben orvosolható, 15 napon belüli javításra kell törekedni. Ha ez mégsem tartható, a vevőt legkésőbb a tizenötödik napon értesíteni kell arról, hogy előreláthatóan meddig kell még várnia. Ha 30 napon belül sem sikerül megjavítani a hibás terméket, akkor 8 napon belül ki kell cserélni azt, vagy vissza kell fizetni a vételárat.

Hozzátették: a kereskedő szintén cserélni köteles a terméket, ha azt a jótállási ideje alatt már háromszor javítani kellett. Ebben az esetben is pénzvisszafizetéssel váltható ki a például készlethiány miatt ellehetetlenülő csere. E rendelkezések megakadályozzák, hogy az akár a mindennapi élethez szükséges, drága árucikkek is hosszú hónapokra a szervizben ragadjanak – hívta fel a figyelmet a minisztérium.

Forrás: mti

search icon