Milyen szempontokat vizsgál a kockázati befektető a döntése előtt? – 2. rész

Milyen szempontokat vizsgál a kockázati befektető a döntése előtt? – 2. rész
Milyen szempontokat vizsgál a kockázati befektető a döntése előtt? – 2. rész

Múlt heti cikkünkben áttekintettük, hogy a piaci igény és a menedzsment miért meghatározó szempontok egy befektetés mérlegelésekor, és milyen érdeket követve vizsgálja ezeket a tőkebefektető. Akkor hat szempontot ígértünk, maradt négy, amelyekre szintén komoly hangsúlyt fektetünk a Kék Bolygó Tőkealapoknál.

Exitlehetőség

Ahogy a repülő sem marad fent az égen, úgy a befektető sem marad bent a vállalkozásban. Minden kockázati tőkealap zárt végű, a végén az alap kezelője elszámol a befektetésekkel a tulajdonosa felé; és ekkor már csak pénze lehet. Éppen ezért a befektetés pillanatában is látnunk kell, hogy milyen kilépési stratégiában gondolkodhatunk, ki lesz az a vevő, akinek a vállalkozásunk kellően értékes lesz. Ezzel az állítással megfogalmaztunk még egy célt: a befektető nem az alapítóknak tervez eladni, hanem egy olyan pénzügyi vagy iparági befektetőnek, aki a saját portfóliójának szinergiáival sokkal többet tud kihozni a vállalkozásból; éppen ezért többet is fizet érte. Ne felejtsük el: a befektető célja a profitmaximalizálás, ezt tekinti elsődlegesnek! És bár vannak olyan tőkealapok, akiknél a környezeti vagy a társadalmi hatást is számszerűsíteni kell, és nem fektetnek olyan cégbe, ahol ez nem egyértelmű, a nap végén ők is kockázati tőkések lesznek.

Szellemi tulajdon

Az egyik legnagyobb, de orvosolható hiány, ha a szellemi tulajdon nincs rendben a cégben. Vagy egyáltalán nincs a cégben. Mivel a technológiaintenzív iparágakban gyakori, hogy valaki know-how-t vagy szabadalmat vesz, ennek megfelelősége szintén fontos feladat.

Általában a befektetés tárgyalása során, de legkésőbb a jogi átvilágítás folyamatában ki fog derülni, ha valami nincs rendben, például ha nem teljeskörűen a vállalkozás rendelkezik vele. Ez sok esetben helyrehozható probléma, de mindenképpen a befektetés végrehajtása előtt kell megnyugtató megoldást találni.

A szellemi tulajdon jelenléte nagyon fontos.
Kép: canva

Versenytársak, piaci pozíció

A legrosszabb, ha egy vállalkozás úgy jön a befektetőhöz, hogy nincs versenytársa. Ennek két oka lehet: az alapító nem ismeri a piacot, mert nem végzett alapos piackutatást, vagy pedig a piac nem létezik. Mindkét esetben nagyon komoly indok kell ahhoz, hogy folytassuk az együttműködést. Az alapító felkészültsége alapelvárás (lásd 2. pont), a nem létező piac pedig olyan kockázat, amit kevés befektető vállal be.

Ha vannak versenytársak, az jó hír: valaki már megismertette a termékét a vevőkkel, meggyőzte őket a szükségességéről. Innen már csak egy dolga van az alapítónak: jobbnak lenni nála. Az alapos versenytárselemzés globális, rámutat a saját előnyeinkre, esetleges hátrányainkra, és világos szempontrendszer mentén teszi összehasonlíthatóvá a cégeket.

A versenytárs egészséges fejlődést eredményezhet.
Kép: canva

Iparági trendek

Hol lesz a piac 3, 5 vagy 7 év múlva? Látjuk-e a növekedést, vagy már csak évi pár százalék új vevőről beszélünk? Mit mondanak az iparági nagyágyúk, milyen irányban fejlesztenek, mit mondanak a vevői igények? Sok példát láttunk (a Kodak, a Nokia vagy éppen a japán televíziókészülék-gyártók java), ahol a termék rendben volt, a vevők megvoltak, de nem látták jönni az új technológiákat, igényeket. Vállalkozóként hinnünk kell valamiben, amit alá tudunk támasztani az üzleti racionalitás oldaláról.

Figyelni kell az iparági fejlődést.
Kép: canva

+ 1 Időzítés

„Az időzítés minden!” – Régi kockázati tőkés mondás, és nagyon igaz. Ha későn szállunk be egy növekvő iparágba, könnyen nagyon versengő piacon találhatjuk magunkat kis árréssel, profittal és elszálló marketingköltséggel. Ha pedig nagyon korán, akkor nem győzzük magyarázni a vevőknek, hogy miért jó a termékünk, és miért éri meg használniuk. El kell találnunk az időzítést, nem kell megelőzni korunkat, csak nagyon keveseknek sikerült, hogy trendet alakítsanak ki.

A fenti szempontokat végiggondolva felkészülhetünk a többhónapos tárgyalásra a befektetőkkel. Minden állításunkat ellenőrizni fogják, saját maguk is elemzik a piacot, próbáljunk tehát minél pontosabbak és konkrétabbak lenni!

Egy kérdés azonban még maradt, amiben tényleg unikális a tőkealapunk. Ennek egy egész cikket fogunk szentelni.

Kiemelt kép: canva

search icon