Nem egyértelmű, mit kellene kezdenünk a csomagolóanyagokkal
Nem egyértelmű, mit kellene kezdenünk a csomagolóanyagokkal

A csomagolásoknak csupán 3-5%-án tüntetik fel a gyártók, hogy a csomagolóanyagokat milyen módon lehet újrahasznosítani, illetve gyűjthetők-e szelektíven. Ebből pedig az következik, hogy a szelektívbe is bőven kerül nem odavaló csomagolóanyag, illetve, hogy ezek legnagyobb része végül a kommunális hulladék között végzi.

A Qubit számolt be egy friss kutatásról, melyet Dörnyei Krisztina Rita csomagolás-menedzsmenttel foglalkozó szakember végzett a European Cooperation in Science and Technology szervezettel közös projektjében. Ennek célja, hogy fenntarthatóbbá tegyék az élelmiszercsomagolásokat, és olyan alternatívákat javasoljanak a vállalatoknak, amikkel költséghatékonyan változtathatnak a csomagolási rutinjaikon.

Sok esetben nem az a baj a csomagolásokkal, hogy léteznek, hanem az, hogy nem tudjuk, hogyan kellene kezelnünk őket, miután szükségtelenné válnak.

–idézi a cikk Dörnyeit

A szakember szerint a csomagolás igenis fontos lehet, akár még a kibocsátás-csökkentésben is lehet szerepe, ha például az élelmiszerpazarlás csökkenthető általa. Ezzel együtt azonban az is kiemelten fontos, hogy a csomagolás újrahasznosítható legyen. Szerinte a megoldást a zártláncú újrahasznosítás jelentheti, akár termék- vagy betétdíjas rendszerben, esetleg standardizált csomagolóanyagokkal.

Az is fontos tisztán lássunk a csomagolóanyagokkal kapcsolatban. Elterjedt tévhit, hogy a papír és az üveg mindenképp fenntartható megoldásnak számít. Az üveget azonban költséges újrahasznosítani, a papírnál pedig a potenciális szennyezetsége jelenthet problémát. A kutató szerint ezek mellett igenis lehet létjogosultsága a műanyagnak is, de ehhez az is kell, hogy fejlesszük a kapcsolódó infrastruktúrát és új eljárásokat dolgozzunk ki.

Dörnyei szerint nagy probléma, hogy a szelektív gyűjtéshez kapcsolódó infrastruktúra nehezen átlátható, településenként eltérő módon történik. Kiemelt fontosságú lenne, hogy nemzetközi szinten egységesítve legyenek, legalább a gyűjtőkukák színei.

Mint írják, a legtöbb gyártó az olcsó csomagolóanyagokban érdekelt, mely erősen lassítja a környezetbarát alternatívák terjedését, de még így is lenne mód a zöldítésre, ráadásul ingyen. A legtöbb termék csomagolásán lenne „hely és lehetőség kommunikálni az újrahasznosítás lehetőségét, ezt viszont csak nagyon kevesen teszik meg”.

Ha egyértelműek a jelzések, sokkal könnyebb kiválasztani, hogy mit hova kell dobni. Ezt ráadásul nemcsak felirattal vagy piktogrammal, hanem a csomagolás színével, formájával is lehet kommunikálni. Rengeteg lehetősége lenne erre a cégeknek, de alig pár százalékot használnak ki ezekből.

– teszi hozzá Dörnyei Krisztina Rita

(Qubit)

search icon