Ökotanterem egy lakótelepi iskolában
Ökotanterem egy lakótelepi iskolában

A gyerekek a legbefogadóbbak a fenntartható életmóddal kapcsolatban, és a tenni akarás is munkál bennük. Nincs azonban mindenkinek lehetősége megtapasztalni a természeti környezetet. Ezt felismerve a DS Smith vállalat társadalmi összefogással szabadtéri ökotantermet épített egy lakótelepi iskola betonozott udvarára.

A gyerekek és a klímaváltozás

Bármennyire összetett és szomorú téma a klímaváltozás, nem kell elzárnunk a gyermekeink elől. Ellenkezőleg, beszélgetnünk kell velük róla – fogalmaz Megan Kennedy-Woodard klímapszichológus, a Climate Psychologist társalapítója. Bár sokszor könnyebbnek tűnhet elkerülni a szorongást kiváltó témákat, nagyon fontos, hogy a gyerekek a koruknak megfelelő formában kapjanak a bolygónk megsegítéséhez szükséges információkat anélkül, hogy megijesztenénk őket – fogalmaz a pszichológus.

A klímaszorongás létező és a fiatalok körében hangsúlyos jelenség, derült ki egy kamaszok körében végzett kutatásból. A 10 országra kiterjedő, 10 ezer tesztalanyt felvonultató felmérés arra az eredményre jutott, hogy a megkérdezett fiatalok 60%-a nagyon vagy rendkívül aggódik a környezete miatt. Sőt 45%-uk esetében az éghajlattal kapcsolatos érzéseik a mindennapjaikat is befolyásolják. Háromnegyedük a jövőt félelmetesnek tartja.

Pontosan ezért kell ügyesen kommunikálnunk a gyerekeinkkel. Emeljük ki azokat a területeket, ahol a gyermek vagy a családunk tud tenni az ökológiailag tudatos életért! Érdemes élni az úgynevezett hármas szabállyal. Ez azt jelenti, hogy minden egyes súlyos tény bemutatása után három kisebb pozitívumot is osszunk meg velük. Ezzel fenntartjuk a reményt, és cselekvésre ösztönzünk. A klímaszorongást azzal tudjuk a legjobban megszüntetni, ha teret engedünk a kérdéseiknek. Természetesen nem árt alaposan felkészültnek lennünk az egyes természeti témakörökben, hogy válaszolni tudjunk a záporozó kérdéseikre.

ökotanterem
Oktatás a békásmegyeri ökotanteremben. A gyerekeknek a szülők után pedagógusaik mutatják a legfontosabb példát.

A gyerekek és a tenni akarás

A Carton Network 13 európai, közel-keleti és afrikai országban vizsgálta 6–12 éves gyerekek klímaváltozáshoz való viszonyulását. Kiderült, hogy bolygónk egészsége kiemelten fontos a gyerekek számára, akik aktívan részt is szeretnének venni korunk nagy kihívásának megoldásában. A megkérdezettek 91%-a érzi magát érintettnek, és 78%-uk szeretne többet tudni a környezetváltozásról. 83%-uk pedig aktívan részt akar venni a klímavédelemben. Szüleiken kívül a pedagógusok számítanak fontos példaképnek számukra.

Ökotanterem egy lakótelepi iskolában

A DS Smith londoni székhelyű csomagolástechnológiai vállalat, melynek hazánkban 7 telephelye van, „A jelenben a jövőért” átfogó fenntarthatósági stratégiája keretében az Ellen MacArthur Alapítvánnyal együttműködésben biztosította az anyagi hátteret ahhoz, hogy megépülhessen egy kültéri „tanterem” egy békásmegyeri általános iskolában. Olyan inspiráló tanítási tér jött létre, amely hozzájárul a környezettudatos szemlélet fejlesztéséhez.

A Pais Dezső Általános Iskolában megvalósuló projekt abban tér el a hasonló nagyvállalati, társadalmi projektektől, hogy igen széles körből kapott segítséget. A cég 2020 elején országos tervpályázatot hirdetett, amelyet a BME Építészmérnöki Karának Lakóépület-tervezési Tanszéke patronált. A pályázat a hazai építész hallgatókat ösztönözte arra, hogy tervezzenek olyan ökotantermet, amely motiválja a gyerekeket, és a fenntarthatóságot hirdeti. Az építési munkálatok körülbelül 100 önkéntes bekapcsolódásával zajlottak. Voltak közöttük hallgatók, oktatók, középiskolások, pedagógusok, szülők és DS Smith-dolgozók is.

Betonlépcsőn ökotanterem

A nyertes építészpáros – Józsa Krisztina és Szilágyi Szabolcs – elmondta, hogy olyan közösségi teret szerettek volna kialakítani, amelyet nemcsak tanítási órákon használnak a gyerekek, hanem szünetekben közösségi térként is tudnak élvezni. Az iskola két szárnya között a betonlépcsőkkel szegélyezett több mint 200 nm-es füves térből szabadtéri pavilont, tantermet, körülötte pedig ágyásokat alakítottak ki. A központi elem egy fa, de a 300 darab, DS Smith-től kapott raklap felhasználásával a kopott betonlépcsők is a barátságosabbá váltak. Józsa Krisztina kiemelte, hogy a raklapok festéséhez egy apuka hozott különböző megmaradt festékeket, amelyekből általános iskolához illő, vidám színkombinációkat sikerült kikeverniük.

ökotanterem
A tervezők egyből tudták, hogy fából akarják megvalósítani az ökotantermet.

Új kihívás a pedagógusok számára is

Minél fiatalabb egy korosztály, annál fogékonyabb a fenntartható életvitelre. Lakótelepi környezetben azonban lényegesen kevesebb lehetőségük van az iskolásoknak természeti folyamatokkal megismerkedni. Olyan apróságok is, mint a palántázás, a komposzt működése, a locsolás vagy éppen a bogarak szerepe mind-mind újdonságok lehetnek a gyerekeknek.

A pedagógusoknak is kihívást jelentett az új környezet, de az összes dolgozó és a szülők oldaláról is pozitív a fogadtatás. Az ökotanterem egész évben üzemel, az évnyitót is itt tartották. Minden osztálynak van lehetősége kint tartani az óráját, és nem csak a környezetismeretet. Tehát a 300 gyerek és a 45 dolgozó is élvezi a projekt eredményét.

A gyerekek számára a legnagyobb ünnep a termények betakarítása volt. Mivel 2021 tavaszán már birtokba vették a kerteket, tudtak borsót, cukkinit és szamócát is szüretelni a saját ágyásaikról, amelyeket szintén közösen készítettek el. Hogy mennyire fontosak, sok esetben hiánypótlóak lehetnek az ehhez hasonló kezdeményezések, igazolja az egyik kisfiú örömteli kijelentése, miszerint ő bizony életében először itt ültetett palántát.

Nem marad folytatás nélkül a siker

Miért pont egy budapesti, 3. kerületi általános iskolában került sor a fejlesztésre? A DS Smith igyekszik támogatni a működési helyszíneinek környezetében élő közösségeket – magyarázta Fekete Zsolt, a DS Smith Packaging Hungary ügyvezető igazgatója. A cég hazai központja a 3. kerületben működik, és a tőle nem túl messze található, „örökös ökoiskola” státuszú intézmény kiváló helyszínnek bizonyult. Az iskola pedagógiai programjában fontos szerepet tölt be a környezeti nevelés. A cég különösen büszke a projekt sikerére. A 34 országban jelen lévő vállalat éves fenntarthatósági jelentésében kiemelt helyet kapott a békásmegyeri általános iskolában megépült ökotanterem. A sikeren felbuzdulva – következő lépésként – terveik között szerepel, hogy Nagykátán is felépüljön egy újabb külső tantér, segítve az ottani telephelyük közösségét.

ökotanterem
Vidám gyerekek a színes raklaplelátón.
search icon