A napelemes vasúthálózaté lehet a jövő?

A napelemes vasúthálózaté lehet a jövő?
A napelemes vasúthálózaté lehet a jövő?

A svájci Sun-Ways nevű startup engedélyt kapott rá, hogy kísérleti jelleggel napelemeket telepíthessen az ország egyik vasútvonalára. A tervek szerint a rendszer panelenként 380 W kapacitást táplálna be a helyi villamosenergia-hálózatba, kereskedelmi forgalomba hozatalára azonban még nincsen céldátum.

A svájci Sun-Ways vállalat kísérleti napelemes rendszert telepít az ország nyugati részén fekvő Neuchâtel vasútvonalának egy 100 méteres szakaszára, hogy valós körülmények között is ki tudja próbálni a sínek közötti napelemek alkalmazását lehetővé tévő technológiai megoldását. Fontos mérföldkő ez a vállalat életében, de emellett azért is jelentős, mivel ez az első alkalom, hogy a svájci Szövetségi Közlekedési Hivatal napelem-telepítési engedély adott ki egy használatban lévő vasúti pályaszakaszra. A kísérleti rendszer 48, egyenként 380 W teljesítményű panelt tartalmaz majd, tehát összesen 18 kW-t táplálna a hálózatba, beruházási költsége pedig 622 ezer euró lesz. A rendszer kiépítésében a Sun-Ways együttműködik a helyi áramszolgáltatóval és egy vasúti elektromos berendezésekre szakosodott vállalattal is.

A Szövetségi Közlekedési Hivatal 2023 nyarán már egyszer elutasította a projektet a javasolt technológia műszaki referenciáinak hiánya miatt. A projektbe a Sun-Ways ezután bevonta a Haute École d’Ingénierie et de Gestion du Canton de Vaud szakembereit is, akik elvégezték a cég által tervezett prototípusok független értékelését. Emellett a jelentős vasúti projektekre szakosodott, szintén svájci GESTE Engineering is felmérte, hogy a technológia valóban megfelel-e a szükséges műszaki és biztonsági standardoknak. A cél annak megerősítése volt, hogy a rendszer teljes mértékben teljesíti-e a közlekedési hivatal rigorózus előírásait. A vállalat szerint technológiája megoldást nyújthat az Alpokban telepítendő naperőművek körüli vitákra, mert úgy hasznosíthat egy eddig kihasználatlan területet, hogy azzal nem zavarja a vonatforgalmat, illetve a karbantartási és az ellenőrzési munkákat sem. A napelemmodulokat a jövőben egy speciális vasúti gép segítségével lehetne lerakni, amelyet a vasúti karbantartással foglalkozó Scheuchzer SA fejlesztett ki, és amely naponta akár 1000 négyzetméternyi panelt is képes telepíteni. A rendszer ráadásul eltávolítható, ezáltal szükség esetén a karbantartási munkákat is könnyen el lehet végezni.

A megoldás helytakarékos, és a hegyvidékben sem okoz kárt
Kép: canva

A Szövetségi Közlekedési Hivatal a mostani engedély kiadását számos feltételhez kötötte, így a kísérleti projekt működése során további tesztek és mérések elvégzésére lesz majd szükség, hogy meg lehessen előzni a vasúti infrastruktúrára esetleges jövőbeli károsodását. A vállalat emellett vizsgálni fogja a technológia beépíthetőségét és eltávolíthatóságát is, hogy ezzel is bizonyítsa: a kísérleti termék teljes mértékben összeegyeztethető a vasútvonalak üzemeltetési és karbantartási követelményeivel. Az ezzel kapcsolatos teszteket a vasúti biztonságra szakosodott az RM Voie Ferrée nevű vállalat fogja felügyelni.

Forrás: Energiastratégia Intézet

Kiemelt kép: canva

search icon