Vitorlát bont a széltechnológia a vízi teherszállításban
Vitorlát bont a széltechnológia a vízi teherszállításban

A teherhajózás a világ éves üvegházhatásúgáz-kibocsátásának mintegy 3 százalékáért felelős, és a jelenlegi növekedési ütem mellett 2050-re a 10 százalékot is elérheti. Lehet, hogy az ágazat zöldebbé tételéhez csak egy kis szélre van szükség?

A Marshall-szigetek fővárosában élő és dolgozó Alson Kelen a régió ősi és környezetileg fenntarthatóbb tengeri hagyományainak életben tartásáért küzd, hiszen itt aránytalanul nagy mértékben jelentkeznek az éghajlatváltozás következményei. A hagyományos Marshall-szigeteki kenuk ihlették a háromárbócos Juren Ae teherszállító vitorlás építését, amelyben Kelen tanácsadóként vett részt. A hajó tavaly tette meg az első útját, és 300 tonna rakományt képes szállítani akár 80 százalékkal csökkentett kibocsátás mellett. 

A Nemzetközi Tengerészeti Szervezet célja, hogy 2050-re a teherhajózással kapcsolatos kibocsátást nettó nullára csökkentsék. Tanulmányok szerint a szélenergia hasznosítása a hajózásban akár 20 százalékkal is csökkentheti az ágazat szén-dioxid-kibocsátását – írja a Makronóm.

Az újfajta teherhajók egyik legnépszerűbb konstrukciója a merev, de elforgatható vitorla: ez egy kemény, szárnyra hasonlító szerkezet, amelyet függőlegesen rögzítenek a hajó fedélzetén. Mindegyiknek van egy fő- és egy mellékszárnya, amely egy olyan kamrát hoz létre, ahol a szél sebessége kívül gyorsabb, mint belül. Egy repülőgépnél ez felhajtóerőt generál, míg ebben az esetben előrehajtja a hajót.  

A vitorlákat vagy a hajó teljes meghajtására, vagy a hagyományos motor kiegészítésére lehet használni, hogy ezzel is csökkentsék a nagy teher- és olajszállító, valamint a repülőgépek és az autók transzferére világszerte használt roll-on/roll-off hajók üzemanyag-fogyasztását.  

A vitorlákkal felszerelt régebbi teherhajók a szélenergiát akár 30, míg a kifejezetten szélmeghajtásúra tervezettek 80 százalékban is hasznosíthatják. A tengeri szélenergia használatának robbanásszerű növekedése 2026 elejére várható.

Forrás: Makronóm / MIT Technology Review

Kép: Canva

search icon