Hogyan alakult az európai autópiac az elmúlt tíz évben?
Hogyan alakult az európai autópiac az elmúlt tíz évben?

Az európai autópiac jelentős átalakuláson ment keresztül 2015 és 2024 között.

Az Energiastratégia Intézet elemzése szerint, az új autók eladása hullámzó volt, elsősorban a Covid19-világjárvány gazdasági következményei miatt. Ezzel párhuzamosan – elsősorban Észak- és Nyugat-Európában – felgyorsult az elektromos autók térnyerése. Az újautó-piacot a vállalati autók dominálták, különösen Németországban és Lengyelországban. Nőtt a használt autók piaca, Közép-Kelet-Európában pedig főként importált járműveket vásároltak.

A közvetlenül vagy közvetett módon 13,8 millió embernek munkát adó és ezáltal a foglalkoztatás 6,1%-át biztosító autóipar hosszú ideje az Európai Unió egyik kulcságazatának számít: jelenleg össztermelésének 8%-a származik innen. Több tagállam (Németország, Magyarország, Svédország, Csehország) gazdaságában ráadásul alapvető szerepet játszik. Ennek ellenére az utóbbi időben számos nehézség sújtja: először a Covid19-világjárvány gazdasági hatásai tépázták meg, jelenleg pedig a kínai elektromos járművek előretörése miatt kell átgondolnia jövőképét. E két hatás egyaránt kitapintható volt az autópiaci trendekben is.

2015-ben az Európai Unió tagországaiban 13,7 millió új autót értékesítettek, 2019-ben pedig már 15,3 milliót, majd ezt követően, 2020-ban a pandémia hatására mindössze 11,9 milliót. 2021-ben a piacon rendeződni látszódtak a piaci folyamatok, és az eladások újra elérték a 12,7 milliós darabszámot. A pozitív piaci trendek azonban nem tartottak sokáig, mert 2022-ben az eladások az előző évhez képest 5%-kal, 2019-hez képest pedig 29%-kal csökkentek.

A legtöbb kategóriában az eladott járművek száma stagnált, kivéve két alkategóriát: a luxus- és a minijárművekét. Előbbi esetében ugyanis 63%-os növekedést, utóbbiéban pedig 23%-os csökkenést mértek. A minijárművek számának csökkenése nagymértékben befolyásolta a tagállami eladások egészét is. 2023-ban újraindult a növekedés, és az eladások száma elérte a 14,1 milliót, majd 2024 első negyedévében ismét stagnálás következett, és becslések szerint a 2024. év egészének értékesítések is csak a 14,3 milliós darabszám körül mozoghattak.

Az egyes országokban az új autók értékesítése eltérően alakult. Németország 2023-ban 2,8 millió új autót értékesített, ami 7,4%-os növekedés 2022-höz képest. Franciaországban az újautó-eladások 2023-ban elérték az 1,85 milliót, ami 9%-os emelkedést jelentett az előző évhez viszonyítva. Ugyanebben az évben Olaszországban 1,57 millió (18%-os növekedés), Spanyolországban 950 ezer (15%-os növekedés), Lengyelországban 480 ezer (12%-os növekedés), Magyarországon pedig 120 ezer (6%-os növekedés) új járművet adtak el.

Az elemzés tovább olvasható az Energiastratégia Intézet publikációjában.

(Energiastratégia Intézet)

Fotó: Canva