
Az európai autópiac jelentős átalakuláson ment keresztül 2015 és 2024 között.
Az Energiastratégia Intézet elemzése szerint, az új autók eladása hullámzó volt, elsősorban a Covid19-világjárvány gazdasági következményei miatt. Ezzel párhuzamosan – elsősorban Észak- és Nyugat-Európában – felgyorsult az elektromos autók térnyerése. Az újautó-piacot a vállalati autók dominálták, különösen Németországban és Lengyelországban. Nőtt a használt autók piaca, Közép-Kelet-Európában pedig főként importált járműveket vásároltak.
A közvetlenül vagy közvetett módon 13,8 millió embernek munkát adó és ezáltal a foglalkoztatás 6,1%-át biztosító autóipar hosszú ideje az Európai Unió egyik kulcságazatának számít: jelenleg össztermelésének 8%-a származik innen. Több tagállam (Németország, Magyarország, Svédország, Csehország) gazdaságában ráadásul alapvető szerepet játszik. Ennek ellenére az utóbbi időben számos nehézség sújtja: először a Covid19-világjárvány gazdasági hatásai tépázták meg, jelenleg pedig a kínai elektromos járművek előretörése miatt kell átgondolnia jövőképét. E két hatás egyaránt kitapintható volt az autópiaci trendekben is.
2015-ben az Európai Unió tagországaiban 13,7 millió új autót értékesítettek, 2019-ben pedig már 15,3 milliót, majd ezt követően, 2020-ban a pandémia hatására mindössze 11,9 milliót. 2021-ben a piacon rendeződni látszódtak a piaci folyamatok, és az eladások újra elérték a 12,7 milliós darabszámot. A pozitív piaci trendek azonban nem tartottak sokáig, mert 2022-ben az eladások az előző évhez képest 5%-kal, 2019-hez képest pedig 29%-kal csökkentek.
A legtöbb kategóriában az eladott járművek száma stagnált, kivéve két alkategóriát: a luxus- és a minijárművekét. Előbbi esetében ugyanis 63%-os növekedést, utóbbiéban pedig 23%-os csökkenést mértek. A minijárművek számának csökkenése nagymértékben befolyásolta a tagállami eladások egészét is. 2023-ban újraindult a növekedés, és az eladások száma elérte a 14,1 milliót, majd 2024 első negyedévében ismét stagnálás következett, és becslések szerint a 2024. év egészének értékesítések is csak a 14,3 milliós darabszám körül mozoghattak.
Az egyes országokban az új autók értékesítése eltérően alakult. Németország 2023-ban 2,8 millió új autót értékesített, ami 7,4%-os növekedés 2022-höz képest. Franciaországban az újautó-eladások 2023-ban elérték az 1,85 milliót, ami 9%-os emelkedést jelentett az előző évhez viszonyítva. Ugyanebben az évben Olaszországban 1,57 millió (18%-os növekedés), Spanyolországban 950 ezer (15%-os növekedés), Lengyelországban 480 ezer (12%-os növekedés), Magyarországon pedig 120 ezer (6%-os növekedés) új járművet adtak el.
Az elemzés tovább olvasható az Energiastratégia Intézet publikációjában.
Fotó: Canva