
Hogyan lehet a közösségi média a környezeti nevelés eszköze? Miként válhat egy egyetemista véleményformálóvá a zöld ügyekben? Ezekre a kérdésekre keres választ a GreenCool – Greenfluencer nevű nemzetközi projekt, amely az egyetemi oktatást, a digitális kommunikációt és a fenntarthatóságot kapcsolja össze. A program most a nagyközönség számára is bemutatkozik – a májusi veszprémi Planet Lens Nemzetközi Természet- és Környezetvédelmi Film- és Fotófesztivál egyik kerekasztal-beszélgetésén.
A GreenCool cĂ©lja, hogy felkĂ©szĂtse a fiatalokat arra, hogyan tudnak hitelesen Ă©s kreatĂvan megszĂłlalni a környezetvĂ©delem Ă©s fenntarthatĂłság tĂ©máiban – akár online influenszerkĂ©nt, akár a valĂłságban, közössĂ©gek elĹ‘tt. A programban egyetemek Ă©s kulturális fĹ‘városi partnerek dolgoznak egyĂĽtt olyan mĂłdszertani Ă©s oktatási anyagokon, amelyek segĂtenek eligazodni a modern kommunikáciĂł Ă©s a környezeti felelĹ‘ssĂ©gvállalás metszĂ©spontján. A cĂ©l nem kevesebb, mint hogy a rĂ©szt vevĹ‘ hallgatĂłkbĂłl valĂłdi zöld nagykövetek váljanak – akik nemcsak beszĂ©lnek a változásrĂłl, hanem kĂ©pesek elindĂtani is azt.
A nemzetközi projektben több ország egyetemei dolgoznak együtt, és nemcsak elméletben: konkrét kurzusokat, tananyagokat, sőt még nyitott online kurzusokat is fejlesztenek, hogy minél több helyre eljuthassanak az eredmények. Ami viszont igazán lenyűgöző ebben, hogy nem állnak meg az online térnél – a hallgatók fesztiválokon, valós eseményeken is kipróbálhatják, hogyan lehet offline is hatással lenni a közönségre.
A 2025. május 15-18. között VeszprĂ©mben megrendezĂ©sre kerĂĽlĹ‘ fesztivál programja idĂ©n is tele van inspirálĂł filmekkel, fotĂłkiállĂtásokkal, sĂ©tákkal, elĹ‘adásokkal Ă©s workshopokkal – a GreenCool pedig ehhez kapcsolĂłdva kerekasztal-beszĂ©lgetĂ©sen mesĂ©l majd arrĂłl, mit lehet tanĂtani Ă©s tanulni abbĂłl, ha valaki „zöld influenszer” szeretne lenni. Igazi ĂĽde szĂnfoltnak ĂgĂ©rkezik, hiszen betekintĂ©st nyĂşjt abba, hogyan működik a greenfluencer-kĂ©pzĂ©s a gyakorlatban, mikĂ©nt vonhatĂł be a fiatal generáciĂł a fenntarthatĂłsági diskurzusba, Ă©s mi kell ahhoz, hogy egy tartalom valĂłban hatással legyen. Lesz szĂł arrĂłl, milyen eszközökkel, hangnemmel, tartalommal lehet valĂłban elĂ©rni az embereket? Hogyan lehet egyĂ©ni vĂ©lemĂ©nyt formálni Ăşgy, hogy az közben egy közössĂ©get is Ă©pĂtsen? És mit adhat ehhez az egyetemi közeg? A beszĂ©lgetĂ©s cĂ©lja nem csupán a projekt bemutatása, hanem az is, hogy inspiráciĂłt adjon más oktatĂłk, szervezetek Ă©s fiatalok számára – akár ahhoz, hogyan lehet egy-egy lokális zöld kezdemĂ©nyezĂ©st nagyobb közönsĂ©g elĂ© vinni.
A GreenCool abban hisz, hogy a tudás nem csak tantermi keretek között formálĂłdhat. Egy jĂłl megfogalmazott poszt, egy szemĂ©lyes hangvĂ©telű videĂł vagy egy fesztiválon elmondott gondolat ugyanĂşgy kĂ©pes közössĂ©geket Ă©pĂteni Ă©s vĂ©lemĂ©nyt formálni. A Planet Lens ehhez a törekvĂ©shez ad teret, figyelmet Ă©s inspirálĂł közeget – Ă©s ezzel sokat tesz azĂ©rt, hogy a termĂ©szetvĂ©delem ne csak szakterĂĽlet, hanem valĂłdi társadalmi ĂĽgy legyen.
Kiemelt kép: greencoolproject.eu