Miben rejlik az osztrák levegővédelmi törvény sikere?
Miben rejlik az osztrák levegővédelmi törvény sikere?

Az osztrák Immissionsschutzgesetz-Luft (IG-L), jó példa arra, hogyan lehet hatékonyan támogatni környezetvédelmi célokat közlekedéspolitikai eszközökkel.

Az Energiastratégia Intézet cikkében kiemeli, hogy az osztrák Immissionsschutzgesetz-Luft elnevezésű jogszabály célja, hogy az autópályák sebességhatárának csökkentésével mérsékelje a károsanyag-kibocsátást. A törvény azokat a jogköröket, amelyek ennek a törekvésnek a megvalósításához szükségesek, a tartományokra ruházza. A jogszabály létjogosultságáról az elmúlt két évtizedben mérhető levegőminőség-javulás miatt – egy pártot leszámítva – lényegében teljes a politikai konszenzus.

Az Immissionsschutzgesetz-Luft (IG L), melyet magyarul nagyjából a légszennyezés elleni védelemről szóló törvényként lehet azonosítani, 2005-ben lépett hatályba Ausztriában. Célja, hogy a levegő minőségét megvédje az ember által okozott károsanyag-kibocsátás hatásaitól. Ehhez feljogosítja a tartományi vezetőket, hogy a károsanyag-kibocsátás mérséklése érdekében az általuk kiválasztott autópálya-szakaszokon – például a lakott területek közelében – 100 km/h-ra csökkenthetik az osztrák autópályákon egyébként érvényes 130 km/h-s sebességhatárt. Ez a korlátozás lehet folyamatos vagy akár időszakos is, az utóbbi esetében kizárólag a legforgalmasabb órákban csökkentik a megengedett legnagyobb sebességet.

Az időszakos korlátozásokat az Autobahnen- und Schnellstraßen-Finanzierungs-Aktiengesellschaft – vagyis az ausztriai Autópálya- és Autóút-üzemeltető Szervezet – mérései alapján vezetik be. Az ezekhez szükséges levegőminőség-mintákat a tartományok gyűjtik össze. A szervezet munkatársai a beérkező adatokat feldolgozzák, majd összevetik az általuk gyűjtött, mindenekelőtt az időjárásra és a forgalomra vonatkozó adatokkal. A sebességkorlátozás akkor lép életbe, ha számításaik alapján a levegőminőség rosszabb, mint a tartományok vezetése által meghatározott küszöbérték.

Az érvényben lévő sebességhatár-csökkentést az autópályákon kihelyezett táblák jelzik. A korlátozás tartományonként öt autópályát érint: Felső-Ausztriában az A1-est, Tirolban az A12-est és az A13-ast, Karintiában az A2-est, Vorarlbergben pedig az A14-est. Három szövetségi tartomány, Tirol, Salzburg és Stájerország külön megfontolásokat követ a szabályozással kapcsolatban.

Az elemzés tovább olvasható az Energiastratégia Intézet weboldalán.

(Energiastratégia Intézet)

Fotó: Canva

search icon