A Levegő Munkacsoport petíciót indított azzal a céllal, hogy készüljön megvalósíthatósági tanulmány egy budapesti kilométer- és szennyezésarányos útdíj bevezetéséről.
A Karácsony Gergely főpolgármesternek célzott petíció szerint óriási károkat okoz a budapestieknek a hatalmas gépjármű-közlekedés. Mint írják, csak a dugók miatt évente több mint 300 milliárd forint a veszteség, míg a gépjárművek okozta összes környezeti és egészségügyi kár meghaladja az évi 1000 milliárd forintot.
A Levegő Munkacsoport szerint egy jól előkészített városi útdíj bevezetésével mindezek a költségek jelentősen csökkenhetnek, a lakosság pedig felelősebben használja majd az autóját, míg a dugók gyakorlatilag megszűnhetnek.
A civil szervezet a tanulmánnyal kapcsolatban azt is szeretné, ha az kitérne arra is, hogy miként lehet az útdíjból keletkező bevételeket a rászorulók segélyezésére és a környezetbarát közlekedés támogatására fordítani.
A bevételt célszerű részben szociális támogatásként visszajuttatni a rászorulóknak, részben pedig a közforgalmú közlekedés, a kerékpározás, a gyaloglás és egyéb környezetkímélő közlekedési módok feltételeinek javítására fordítani.
A Levegő Munkacsoport javaslata szerint az útdíjat a tehergépkocsikra már érvényes elektronikus úthasználati díjhoz hasonlóan lehetne megvalósítani. A díj mértéke így négy tényezőtől függne: a megtett út hosszától, a jármű levegőszennyezési tulajdonságaitól, a jármű tengelyterhelésétől és az adott útvonaltól. Ezek mellett kiegészítenék még az úthasználat időpontjával, ahol a csúcsidőben többet, míg például éjszaka kevesebbet kellene fizetni.