



Egy nemrĂ©giben vĂ©gzett ausztrál kutatás, amely a városi terĂĽleteken Ă©lĹ‘ ausztrál gyerekekre összpontosĂtott, arra kereste a választ, hogy valĂłban fennáll-e egyfajta kapcsolathiány a gyermekek Ă©s a termĂ©szet között – Ă©s ha igen, akkor ez hogyan befolyásolhatja a környezeti viselkedĂ©sĂĽket.
A kutatásban több mint 1000 fĹ‘ 8-14 Ă©ves diák vett rĂ©szt, akik Sydney 16 állami iskolájába jártak. A diákok termĂ©szethez valĂł kötĹ‘dĂ©sĂ©t egy kĂ©rdĹ‘Ăv segĂtsĂ©gĂ©vel mĂ©rtĂ©k fel, amely a következĹ‘kre kĂ©rdezett rá:
A felmĂ©rĂ©s a diákok jelenlegi környezetvĂ©delmi magatartását is rögzĂtette, pĂ©ldául azt, hogy ĂşjrahasznosĂtják-e a hulladĂ©kot, takarĂ©koskodnak-e a vĂzzel Ă©s az energiával, valamint hogy hajlandĂłak-e a következĹ‘kre:
Az eredmények azt mutatták, hogy minden második 8-11 éves gyermek erősen kötődik a természethez, annak ellenére, hogy városban él. A tizenévesek közül azonban csak minden ötödik számolt be erős természethez való kötődésről. További fő eredmények:
Ezek az eredmĂ©nyek azt sugallják, hogy a szĂĽlĹ‘knek, pedagĂłgusoknak Ă©s mindenki másnak, akik a fiatalok termĂ©szethez valĂł visszatalálását szeretnĂ© elĂ©rni, a gyermekkor Ă©s a tinĂ©dzserkor közötti átmenetre Ă©rdemes összpontosĂtaniuk.
A serdülőkor mint tudjuk, a nagy változások időszaka. A gyerekek az általános iskolából a középiskolába lépnek, kortárscsoportot váltanak, és átküzdik magukat a pubertáson, önállóságot nyernek, és alkalmazkodniuk kell az érlelődő agyukhoz. Ebben a korban természettel való kapcsolat könnyen háttérbe szorul.
Azok a pedagĂłgusok Ă©s szĂĽlĹ‘k, akik a lányok termĂ©szethez valĂł kötĹ‘dĂ©sĂ©t szeretnĂ©k növelni, olyan tevĂ©kenysĂ©geket kĂnálhatnak, amelyek az Ă©rzĂ©kszervi ingerekre összpontosĂtanak. A lányok nagyobb empátiája a nem emberi állatok iránt a társadalmi normákbĂłl eredhet, amelyek a lányokat arra nevelik, hogy gondoskodĂłbbak, egyĂĽttműködĹ‘bbek Ă©s empatikusabbak legyenek, mint a fiĂşk. A fiĂşkat a perspektĂvakeresĂ©sre Ă©s szerepjátĂ©kra összpontosĂtĂł tevĂ©kenysĂ©gekkel lehet ösztönözni arra, hogy nagyobb empátiát tanĂşsĂtsanak az emberen kĂvĂĽli állatok iránt.
(fotĂł: pexels – JESSICA TICOZZELLI)