Így változatja meg a kamaszkor a gyerekek viszonyát a természethez
Így változatja meg a kamaszkor a gyerekek viszonyát a természethez

Egy nemrĂ©giben vĂ©gzett ausztrál kutatás, amely a városi terĂĽleteken Ă©lĹ‘ ausztrál gyerekekre összpontosĂ­tott, arra kereste a választ, hogy valĂłban fennáll-e egyfajta kapcsolathiány a gyermekek Ă©s a termĂ©szet között – Ă©s ha igen, akkor ez hogyan befolyásolhatja a környezeti viselkedĂ©sĂĽket.

A kutatásban több mint 1000 fő 8-14 éves diák vett részt, akik Sydney 16 állami iskolájába jártak. A diákok természethez való kötődését egy kérdőív segítségével mérték fel, amely a következőkre kérdezett rá:

  • a termĂ©szet Ă©lvezete
  • empátia az Ă©lĹ‘lĂ©nyek iránt
  • a termĂ©szettel valĂł egysĂ©g Ă©rzĂ©se
  • felelĹ‘ssĂ©gĂ©rzet a termĂ©szet iránt.

A felmérés a diákok jelenlegi környezetvédelmi magatartását is rögzítette, például azt, hogy újrahasznosítják-e a hulladékot, takarékoskodnak-e a vízzel és az energiával, valamint hogy hajlandóak-e a következőkre:

  • önkĂ©nteskĂ©nt segĂ­teni a termĂ©szet vĂ©delmĂ©ben
  • adományozni a termĂ©szetvĂ©delmi jĂłtĂ©konysági szervezeteknek
  • beszĂ©lgetni a barátokkal Ă©s a családdal a termĂ©szet vĂ©delmĂ©rĹ‘l

Az eredmények azt mutatták, hogy minden második 8-11 éves gyermek erősen kötődik a természethez, annak ellenére, hogy városban él. A tizenévesek közül azonban csak minden ötödik számolt be erős természethez való kötődésről. További fő eredmények:

  • A fiatalabb korosztályba tartozĂł gyerekek nagyobb valĂłszĂ­nűsĂ©ggel tanĂşsĂ­tottak környezetbarát magatartást is. PĂ©ldául minden második gyermek elkötelezte magát a napi vĂ­z- Ă©s energiatakarĂ©kosság mellett, Ă©s minden harmadikbĂłl kettĹ‘ naponta ĂşjrahasznosĂ­totta az energiát.
  • A lányok általában szorosabb Ă©rzelmi kapcsolatot alakĂ­tottak ki a termĂ©szettel, mint a fiĂşk – ez a kĂĽlönbsĂ©g kĂĽlönösen az általános iskola utolsĂł szakaszában volt nyilvánvalĂł.
  • A lányok az Ă©rzĂ©kszervi stimuláciĂłra vonatkozĂł kĂ©rdĂ©sekre adott válaszaikban is kĂĽlönböztek a fiĂşktĂłl. A lányok kĂĽlönösen szerettek vadvirágokat látni, termĂ©szeti hangokat hallani, valamint állatokat Ă©s növĂ©nyeket megĂ©rinteni. Ez a megállapĂ­tás egybecseng korábbi kutatásokkal, amelyek szerint az Ă©rzĂ©kszervi Ă©lvezetek iránti motiváciĂł nagyobb a nĹ‘knĂ©l, mint a fĂ©rfiaknál.
  • A lányok nagyobb empátiát Ă©reztek a nem emberi állatok iránt, mint a fiĂşk, mĂ©g az Ă©rzĂ©kszervi tapasztalatokban mutatkozĂł kĂĽlönbsĂ©gek figyelembevĂ©tele után is. Az erĹ‘s termĂ©szetkapcsolattal rendelkezĹ‘ gyermekek sokkal nagyobb valĂłszĂ­nűsĂ©ggel mutattak környezetbarát viselkedĂ©st. Ez segĂ­t megmagyarázni, hogy a lányok miĂ©rt voltak hajlandĂłbbak a fiĂşknál önkĂ©ntes termĂ©szetvĂ©delmi tevĂ©kenysĂ©gre.

Ezek az eredmények azt sugallják, hogy a szülőknek, pedagógusoknak és mindenki másnak, akik a fiatalok természethez való visszatalálását szeretné elérni, a gyermekkor és a tinédzserkor közötti átmenetre érdemes összpontosítaniuk.

A serdülőkor mint tudjuk, a nagy változások időszaka. A gyerekek az általános iskolából a középiskolába lépnek, kortárscsoportot váltanak, és átküzdik magukat a pubertáson, önállóságot nyernek, és alkalmazkodniuk kell az érlelődő agyukhoz. Ebben a korban természettel való kapcsolat könnyen háttérbe szorul.

Azok a pedagógusok és szülők, akik a lányok természethez való kötődését szeretnék növelni, olyan tevékenységeket kínálhatnak, amelyek az érzékszervi ingerekre összpontosítanak. A lányok nagyobb empátiája a nem emberi állatok iránt a társadalmi normákból eredhet, amelyek a lányokat arra nevelik, hogy gondoskodóbbak, együttműködőbbek és empatikusabbak legyenek, mint a fiúk. A fiúkat a perspektívakeresésre és szerepjátékra összpontosító tevékenységekkel lehet ösztönözni arra, hogy nagyobb empátiát tanúsítsanak az emberen kívüli állatok iránt.

(Conversation)

(fotĂł: pexels – JESSICA TICOZZELLI)

Rengeteg fontos információ vár még rád! Nézz szét!

search icon