



Bár az autók négy éves kora után kétévente kell őket műszaki vizsgára vinni, ám a használt berendezés, a vizsgálati módszer és a háttérben húzódó jogszabály alapján csak a nagyon rossz állapotban lévő autók buknak meg a kipufogógáz miatt.
A telexen megjelent, a tĂ©mát mĂ©lyebben áttekintĹ‘ cikk szerint az itthon közlekedĹ‘ autĂłk átlagĂ©letkora majdnem elĂ©ri a 15 Ă©vet, Ăgy mĂ©g sokszor olyan motorokkal vannak szerelve, melyek a mai kibocsátási normáktĂłl mĂ©g nagyon távol vannak.
Ráadásul igen magas a dĂzelautĂłk aránya ami elsĹ‘sorban azĂ©rt problĂ©ma, mert ezen autĂłk nitrogĂ©n-oxid-kibocsátása sĂşlyos egĂ©szsĂ©gĂĽgyi problĂ©ma. A legtöbben pedig feleslegesen vásárolnak ilyen autĂłkat, mert a velĂĽk járĂł elĹ‘nyöket nem tudják kihasználni. Mint Ărják, a dĂzelek alapvetĹ‘en kĂ©t cĂ©lra optimálisak: kis Ă©s nagy teherautĂłkba, ahol fontos a nagy vonĂłerĹ‘ kedvezĹ‘ fogyasztás mellett, illetve azokba a szemĂ©lyautĂłkba amelyek fĹ‘kĂ©nt autĂłpályán vagy autóúton mennek Ă©vente legalább 15 ezer kilomĂ©tert Ă©s keveset járatják Ĺ‘ket hideg motorral, rövid távokon.
Az autók környezetvédelmi mérésének szabályai 17 kategóriába sorolja a járműveket, életkor illetve a motor Euro normájának megfelelően. A vizsgálat során az autó besorolását figyelembe véve figyelik a néhány percig járatott motor füstgáz-kibocsátási értékeit.
A besorolás azonban igencsak megengedĹ‘. A vonatkozĂł rendelet szerint pĂ©ldául egy 30 Ă©ves benzines autĂł CO-határĂ©rtĂ©ke egy modern, szintĂ©n benzines autĂł határĂ©rtĂ©kĂ©nek több mint tĂzszerese, a dĂzeleknĂ©l pedig nagyon hasonlĂł a helyzet. Egy 1990 körĂĽli dĂzeles járgány Ăşgynevezett K-Ă©rtĂ©ke (fĂĽstölĂ©si Ă©rtĂ©ke) legfeljebb 3,0 lehet, egy mai, modern dĂzelĂ© pedig ennek hatodrĂ©sze (0,5), mĂg a köztes idĹ‘szak autĂłiĂ© egysĂ©gesen 1,5.
A mai vizsgálati mĂłdszer várhatĂłan a jövĹ‘ben változni fog, korszerűbb műszerrel mĂ©rik majd az autĂłk kibocsátását. De ahogy a cikk is Ărja, addig is a megoldás rĂ©sze lehetne, hogy következetesebben vizsgálják Ă©s buktatják meg a rossz állapotĂş pĂ©ldányokat, vagyis betartatják az amĂşgy nem tĂşl szigorĂş szabályokat. Sok vizsgahelyen ugyanis engedĂ©kenyek, amire a KözlekedĂ©studományi IntĂ©zet szĂşrĂłprĂłbaszerű vizsgálataibĂłl lehet következtetni. (telex)